Sunday 30 October 2022

EMAK KENA KUARANTIN COVID 14 HARI

Kini aku hanya mampu menumpang kasih kepada Emak kawan-kawan sahaja.

Buat korang yang masih ada Emak Ayah, hargai dan happykan mereka. Record lah setiap moments kalian bersama. Mungkin kita rasa tak perlu sebab ia seperti mengganggu masa emas kita dengan mereka.

Gunakan smartphone untuk kebaikan. Inilah salah satu kebaikan yang kalian akan sedar bila mereka telah tiada.

Percayalah korang akan merindui setiap saat kenangan bila mereka telah tiada.

Saya pun bukan suka sangat nak record dulu2. Saya lebih suka enjoy thats moment. Sebab saya jarang ada masa untuk mereka. Sama macam korang. Ada tanggungjawab dan amanah.

Namun kadang ada jugak record tapi tak banyak.

Bila dorang tak de, gambar dan video inilah pengubat rindu.

Kita takkan mampu menggali semula pusara, mereka yang telah terbujur kaku di alam sana. Mustahil untuk buat begitu.

Saya masih waras, walau kadang saya ingin bertindak demikian. Nak peluk nak merengek nak menangis seperti anak kecil. Hanya Emak je yang faham kita lebih daripada orang lain sebab dia yang kandung, lahir dan besarkan kita.

Buat kalian masih ada Emak Ayah, hadiahkanlah RESVivix sebagai satu cara kita bantu mereka kekal sihat dan aktif di hujung-hujung usianya.

Masa Emak saya ada, saya pernah tanya.. "Emak rasa apa makan Vivix? Ok, tak?"

Emak balas.. "Alhamdulillah, okey. Rasa bertenaga. Kalau tak makan rasa cepat penat, tak larat jadinya."

Betul lah tu. Polifenol dalam #resvivix bantu tingkatkan kualiti sel dan tenaga #mitokondria dalam sel badan kita. Badan kita makin lama makin uzur, bukan selamanya sihat kalau tak cukup nutrisi.

Bayangkan arwah Emak kurang makan taw. Katanya bila makan, nanti jadi malas, rasa mengantuk je bila nak beribadat, jadi tak larat. Hakikatnya makanan yang diambil tu buat cepat penat. Makanan kurang nutrisi. Tinggi kandungan karbo kurang serat.

Yelah, ayam, daging yang protein tinggi arwah Emak dah kurang makan. Nak makan nya Ikan bilis, Ikan kukus. Bukan makan banyak macam kita orang-orang muda ni. Berselera je.

Tak pelik bila Emak mengadu penat. Emak sangat aktif walau kurang makan di hujung-hujung usianya. Eh! bukan lah.. Dari muda lagi Emak memang seorang yang aktif.

Saya ingat lagi kali terakhir saya makan nasi dengan Emak, masa tu saya masak Ikan Cencaru Goreng Bungkus Daun Pandan. Itulah kali terakhir kitorang makan bersama. Saya tengah suapkan Zahra (Si kecik ni pun boleh tahan susah makan). Emak tak makan Ikan Cencaru. Emak masuk dapur, pi goreng ikan bilis.

Itu lah Emak. Tak suka susahkan anak-anak. Jenis tak kisah makan apa. Saya yang jadi susah hati kalau Emak tak makan.

Banyak betul cerita pasal Emak. Kitorang hidup untuk berbakti pada Emak, banyak lah cerita nya.

Rezeki Emak kan. Emak dah banyak botol makan #vivix untuk turunkan bacaan #kencingmanis. Alhamdulillah, memang back to normal dari 22.9mmol/L kepada 4.7mmol/L selepas dua botol pertama.

Saya tak boleh tengok Emak sakit.. saya mesti nak berikan yang terbaik. Saya risau sebab Emak ni berusia, aktif ke sana-sini. Badan kita perlukan rehat.

Part mencabar, bila Emak kena kuarantin Covid. Lama kan kena kuarantin, 14 hari. Sekarang je dah singkat masa.

Masa positive Covid bulan November 2021, Emak memang sihat je walau positive. Orang lain teruk, Emak macam tak de pape. Seingat saya.. saya berikan Emak #nutriferon #SRvitaCplus #vivix jugak masa tu. Memang berhabis duit bila mereka sakit tapi tak mampu nak balas jasa dan pengorbanan Emak mengandungkan kami 13 orang adik-beradik.

Kos bila jatuh sakit tu lagi mahal dari maintain jaga kesihatan, guys.

Seperti kata Ibu kepada Kak Pah dalam video pertama ni (Klik di sini) : "Haaa sihat lagi kak, tu Alhamdulillah dapat berkebun. Kawan-kawan Masjid Mak Pah ramai dah meninggal, sakit macam-macam. Tu Mak selalu cakap jangan sayang duit untuk sihat ni. Dah sakit tak boleh buat apa."

Yang masih ada Emak Ayah, try lah hadiahkan #resvshaklee kat mereka. Sementara tengah murah ni. Korang takkan menyesal. Setakat hari ni, banyak dapat feedback mereka bersyukur sebab dapat kembali nikmat sihat terutama solat berdiri. Dapat bangun selepas sekian lama terbaring. Banyak sangat feedback best-best.

Okey, pape roger ya. www.wasap.my/60199164276

#emakayah #pesanbonda  #kasihibuhinggakesyurga #sakinahshaklee

No comments:

Post a Comment