Monday 30 September 2019

9 TIPS KECANTIKKAN DAN 10 PUNCA MASALAH KULIT WANITA

Hai, selamat pagi. Salam Sihat dan Salam Jelita.

Hari ni, saya nak berkongsi beberapa Tips Kesihatan dan Kecantikkan yang sangat mudah untuk kita apply dalam kehidupan seharian.

Siapa kat sini, suka kepada kecantikkan? Alhamdulillah, semua wanita sukakan cantik dan sihat berseri. Jelita, Gebu, flawless tu bonus. betul, betul.

Sebelum itu, izinkan saya perkenalkan diri. Mungkin anda belum kenal siapa saya.

Saya Sakinah. Just call me, Kinah.

Orite, siapa saya sebelum ini?

Saya merupakan sorang wanita biasa seperti anda yang mempunyai perasaan low-self confident yang agak tinggi jugak lah (bila tengok cermin). Tapi, disebabkan saya juga sorang yang always suka motivate diri sendiri, perasaan kurang keyakinan tu lenyap slow-slow. But ! one time bila saya mengandung, alahan yang teruk (baca kisah saya di sini : Kusamnya aku dan juga di sini), perasaan kurang keyakinan untuk berhadapan dengan orang ramai tu kembali menguasai diri.

Kalau boleh saya tak nak jumpa orang langsung, tak nak keluar rumah sebab malu dengan kulit muka yang kusam, gelap, tak sekata, jeragat, berparut dan senang citer buruk lah sangat-sangat.

Bila tengok kulit muka wanita lain bersih, gebu, cantik je saya jadi down.

Saya tak sedar, rupanya perasaan down, stress tu membuatkan kulit muka saya semakin teruk. Ye, lah kita berada dalam keadaan sedih berbeza kalau kita always happy. Sedangkan happy, tersenyum tu satu tips untuk kenal sihat dan cantik sebenarnya.

Sebab kulit muka kita sentiasa 'workout'.

Cuba anda amalkan tips simple nie.

Amalkan seminggu senyum dan gelak then seminggu lagi sedih, stress, berduka. Beza kan, effect nya.

Ok, actually cam ni, sebelum cantik kita kena kenalpasti terlebih dahulu apa punca yang menyebabkan kulit kita jadi kusam, jeragat, jerawat, kering, berparut, berminyak dan kulit tidak sekata.

1. Adakah kita cuci muka setiap hari at least pagi dan malam sebelum tidur?

2. Adakah penggunaan pencuci muka kita itu betul-betul berkesan atau sekadar mengeluarkan buih tanpa menanggalkan kotoran yang terpalit di wajah.

3. Adakah skincare yang kita gunakan itu secara keseluruhan menutup liang-liang pori kita. Jika ia menutup, pakai lah apa pun susah nak absorb dan boleh memudaratkan kulit kita untuk jangka masa yang panjang.

Kotoran terkumpul dan terjadinya jerawat.

Setiap hari kita memang terdedah dengan persekitaran yang kurang sihat dan udara yang kotor dan juga radikal bebas dari asap-asap kenderaan atau pun rokok.

4. Adakah anda tidak suka pakai protection kulit seperti sunblock? Kalau pakai berapa SPF nya dan adakah SPFnya membantu melindungi kulit anda? Adakah ia mempunyai fungsi perlindungan UVA dan UVB? Baca di sini tentang SPF Protection yang berkesan.

Saya sorang yang sangat tak suka pakai any protection bila keluar rumah. Sebab kulit muka saya jadi berpeluh teruk dan membuatkan saya jadi rimas. Saya fikir ok lah, kalau tak pakai apa-apa. Rupanya, itu lah antara salah satu punca kulit saya jadi berjeragat.

5. Adakah air di kediaman anda dijamin bersih dan selamat. Kadang, air paip dari rumah kita yang kurang bersih pun antara punca kulit tak bersih. Sebab air ada kotoran, karat dan logam-logam halus.

Pengalaman saya sendiri. Saya pernah cuci muka guna Pencuci Muka Youth, then saya guna Toner pulak. Rupanya, masih ada kotoran di wajah walau dah bersihkan muka. Waktu tu, saya baru je pakai Cleanser. Kulit muka memang dalam fasa rawatan lagi.

Sebab itu sekarang ada pelbagai filter air dijual di pasaran seperti Coway dan Cuckoo. Saya bukan dealer produk ni. Tetapi kalau anda perlukan person yang boleh dipercayai, anda boleh contact Puan Bazilah (Coway) : 014-508 2146 dan Puan Munir (Cuckoo) : 013- 361 7233.

6. Bagaimana dengan gaya hidup kita? Adakah kita selalu berkerja atau berada dalam suhu aircond sepanjang masa sama ada di ofis atau pun di rumah.

Jika ya, risiko kulit kering adalah tinggi. Jadi pakai lah pelembap seperti Moisture Lock Cream di bawah ini. Ringan dan meresap masuk terus ke kulit. Tidak berminyak. Memberi kadar lembapan sehingga 5 jam.





7. Adakah kitaran hormon anda bermasalah? Yang ni, kena citer lain topik. Cuma tips saya nak share, kalau period tak consistent, meant hormon anda memang bermasalah. Jadi kena  dapatkan rawatan segera. Jika di Shaklee, saya suggest amalkan GLA Complex yang bantu stabilkan hormon wanita.

InsyaAllah, bila hormon dah stabil kulit muka akan automatik semakin baik.



8. Adakah anda sorang yang suka tidur lewat dan bangun lewat?

9. Adakah anda sorang yang kurang exercise, stress dan sentiasa sibuk?

10 Adakah anda sorang yang tidak menjaga pemakanan. Selalu makan junkfood, fast food dan process food?

Haa ! amacam? Banyak ke yang anda buat? It's ok. Masih ada masa untuk perbetulkan.

So, now jom ! saya kongsikan beberapa tips penting untuk jaga kesihatan dan kecantikakn kulit wajah anda.

7 TIPS KESIHATAN DAN KECANTIKKAN YOUTH SHAKLEE

1. First, semak 10 Punca Masalah kulit di atas tadi. Then, jika anda buat selama ini.. sila perbaiki dan ubah.

2. Asas penjagaan wajah mudah je.

Cuci muka at least 2 kali sehari (Pastikan Cleanser anda berkesan, organik dan selamat).

Pakai Toner untuk double cleanser atau melembapkan kulit anda.

Pastikan anda memakai Moisturizer setiap hari sebab kulit kita sentiasa terdedah dengan udara kurang sihat.

3. Jaga pemakanan dan makan on time. Lebihkan serat dan organic dalam hidangan compare process food.

4. Exercise at least 3 kali seminggu.

5. Pakailah Skincare bukan Make up sahaja. Kerana make up fungsi untuk tutup cela, sedangkan kulit bermasalah kena rawat dari puncanya.



6. Jika kulit muka sangat bermasalah, buat lah detox (Klik sini : Cara Join Detox program).

7. Perbanyakkan minum air kosong daripada minum air berperisa dan manis. Formulanya, 1liter : 25kg berat badan anda.

8. Biasakan sentiasa berwudhuk sepanjang masa. Tips ni paling simple tapi tak ramai dapat amalkan.

9. Always positif dan senyum. Selain sedekah, ia merupakan terapi kesihatan dan kecantikkan kita juga.

Ok.

Selamat mencuba. Jika anda inginkan Skincare Youth Shaklee, boleh klik baca di sini : OFFER SKINCARE YOUTH SHAKLEE dan hubungi saya segera : 019-916 4276. Hari ni, kita ada offer istimewa untuk 10 pelanggan terawal kita. Anda boleh dapat Cash Reward RM128 serta beberapa hadiah menarik dengan belian Full Set Skincare Youth Shaklee dari kami.

Yang ni, pelanggan grab semua Promo Vivix + Youth bulan ini. Save almost 1K dan dapat Cash Back RM200++
Bijak berbelanja, Cantik, Sihat, duit pun dapat sambil shopping. Alhamdulillah. Jom ! grab sekarang.
Offer ini terhad.

Fast Action ! Fast Result !

No comments:

Post a Comment