Sunday 29 September 2019

BAGAIMANA CARA PULIH DARI KENCING MANIS

Assalamualaikum dan salam sihat.

Izinkan saya berkongsi. Jika bermanfaat, teruskan bacaan.

Setiap penyakit ada penawarnya. Tiada penyakit tiada ubat melainkan kematian sebagaimana disebut dalam ayat Al-Quran di bawah :

"Dan apabila aku sakit, Dia lah yang menyembuhkan aku. Dan akan mematikan aku, kemudian akan menghidupkan aku kembali" (Al-Syu'ara 80-81)

Jika anda disahkan menghidap Kencing Manis, saya doakan semoga ianya berada dalam keadaan terkawal. Apa-apa jua jenis penyakit, pasti ada solusinya dengan izin Allah SWT.

Sebelum itu, izinkan saya berkongsi pengalaman bagaimana saya berhadapan dengan kedua orang tua yang turut disahkan ada Kencing Manis. Dan saya pun tidak berkecuali. Saya jugak pernah disahkan sebagai sorang Ibu yang ada Kencing Manis semasa hamil anak sulong.

Ok, saya mula ambil tahu dan cakna tentang punca-punca berlaku Kencing Manis dan bagaimana menjaga pesakit Kencing Manis selepas arwah ayah sakit terlantar tak mampu untuk uruskan diri sendiri.

Kisahnya bermula begini.

Suatu hari arwah ayah pergi ke kebun. Dan pada hari tersebut, kakinya terluka sehingga melarat dan kisah duka dalam hidup kami bermula.

Ayah disahkan mempunyai Kencing Manis. Kami tak sangka ia berlaku sepantas 3, 4 bulan sahaja sebelum ayah dijemput mengadap Illahi buat selama-lamanya.

Semasa arwah ayah sakit, macam-macam cara saya dan adik-beradik ikhtiar.

1. Kenal pasti apa punca berlaku Kencing Manis?

2. Jenis-jenis Kencing Manis.

3. Faktor-faktor penyebab berlakunya Kencing Manis.

4. Bagaimana bebas dari Kencing Manis?

5. Apa pantang larang bagi penghidap Kencing Manis?

6. Apakah akibat jika anda disahkan Kencing Manis?

Dan tidak sangka dalam masa yang sama emak saya pun ada Kencing Manis. Bahkan tahap bacaan gula (Glucose) Kencing Manis emak lagi tinggi dari arwah ayah pada waktu itu.

First check emak 30.0 mmol/L dan ayah hanya 16.0 momol/L. Tapi keadaan ayah yang teruk waktu itu, memang menuntut kami utamakan rawat dan urus ayah.

Kami ada juga belikan suplemen untuk ayah. Saya dah lupa brand apa. Yang pasti untuk bekalkan energi sebab keadaan ayah yang lemah dan tak de selera makan. My brothers ada jugak beli beberapa botol penawar yang titik dalam air. Namun ia tetap sama. Keadaan ayah makin merisaukan.

Bila ke hospital untuk next check up, my mom kata doktor nak operate. Keadaan ayah dah tak terkawal. Kencing Manis ayah dah melarat ke paru-paru. Tapi, emak tak benarkan operate sebab harapan tipis. Emak merahsiakan dari kami adik-beradik sehingga arwah ayah dah tiada baru saya tahu (kisah operate ni).

Masa check up tu saya tiada bersama ayah kerana berkerja. Saya mintak my brother yang uruskan. Abang cakap ayah ok, tak perlu risau. (Mereka merahsiakan dari saya sebab tak nak saya risau dan bersedih).

Papepun ia dah berlalu. Saya terima dan redha dengan ketentuan Allah. Arwah ayah pergi malam 1 Ramadhan tahun 2014. Lebih kurang 8 jam selepas pertemuan terakhir saya dengan ayah buat selama-lamanya.

Bila ayah dah tak de saya nekad untuk merawat Kencing Manis emak. Setiap hari saya monitor bacaan gula emak. Masa tu saya dah berhenti kerja. Saya jadi trauma untuk berjauhan dari emak. Saya takut emak pergi ketika saya jauh darinya seperti arwah ayah.

Alhamdulillah saya mula jumpa penawar untuk Kencing Manis emak yang 30.0 mmol/L turun kepada paras normal selepas beberapa bulan amalkan Set Kencing Manis Shaklee.

Start dari situ, saya rasa serba salah kalau tahu ada orang Kencing Manis tapi tak bantu mereka. Tak guide mereka.

Saya tahu bukan mudah nak mentain jaga parents kita yang suka makan tanpa pantang larang. Culas dan lupa makan ubat dan suplemen. Bab paling challenging untuk jaga pantang larang makan dorang.

Saya sendiri pun pernah 9 bulan disahkan Kencing Manis sebab alahan teruk masa hamil. Makanan saya waktu itu semua manisan sahaja yang boleh masuk tekak. Makanan yang saya tak suka makan, itu lah nak makan. Dan makanan yang saya suka makan seperti asam dan pedas-pedas habis muntah keluar.

Alhamdulillah pengambilan Vivix Shaklee sangat-sangat membantu my mom dan saya amalkan Set Ibu Hamil yang mana di dalam set itu juga cover untuk Kencing Manis.

Setiap hari kena 4 kali inject untuk ambil darah, nak check glucose. Kena puasa seawal jam 10 malam. Bertahan pulak pagi, sebelum injection pertama. Ini memang betul-betul dalam monitor doktor.

Letih memang letih sebab nak kena ulang-alik sehingga bacaan terkawal. Baru doktor kurangkan check berkala. Bila dah kurang, baru nak relax-relax. Kena repeat balik sebab bacaan minggu seterusnya tiba-tiba di zon merah. Macam tu lah pengalaman saya preggy as Ibu GDM.

Jika anda ingin tahu tentang Vivix Shaklee, jom ! tengok di bawah ini :









Soalan-soalan lazim yang ditanya tentang VIVIX.





Bulan ini, Vivix Shaklee ada tawarkan Promosi Istimewa buat pencinta Vivix Anggur Muscadine dan mereka yang mempunyai masalah Kencing Manis seperti di dalam poster di bawah.
Whatsapp 019-916 4276 untuk dapatkan Promosi VIVIX harga jimat RM266.

Apa kelebihan tawaran kali ini?


Bagi saya, biar berhabis duit untuk emak ayah dari potong anggota badan. Lagi banyak cabaran nak merawat dan menjaganya nanti.

Sekiranya anda atau ada sesiapa yang memerlukan Vivix Shaklee, boleh hubungi saya untuk maklumat lanjut.

Terima Kasih sebab sudi luangkan masa membaca penulisan ini.

Saya doakan semoga anda yang sedang membaca ini peroleh manfaat dunia akhirat. InsyaAllah.

Sakinah,
Whatsapp : 019-916 4276

No comments:

Post a Comment