Saturday 18 April 2015

PENGHIDAP JANTUNG BERLUBANG MEMERLUKAN BANTUAN DAN SOKONGAN ANDA

Kasihanilah dia.
Asalamualaikum wbt..

SMS doakan sahabat pengunjung blog Cinta hati Sakinah sentiasa berada dalam keadaan sihat dan berbahagia selalu bersama keluarga tersayang.

Pagi ni, saya ada baca satu kisah.

Kisah yang menyayat hati saya sebagai seorang wanita dan juga kakak.

Saya pernah lalui satu pengalaman sedih ini.

Tapi, time tue saya masih kecik.

Saya ada seorang adik lelaki yang sudah lama menjadi ahli syurga (18 tahun lepas).

Dia meninggal sebab sakit Jantung berlubang dan Paru-paru berair.

JANTUNG BERLUBANG

Cam mana, jantung seseorang boleh berlubang?

Ianya berlaku kepada bayi yang baru dilahirkan. Setahu saya, ia adalah disebabkan oleh genetik atau keturunan.

Untuk makluman anda, 

Jantung kita terbahagi kepada 2 bahagian kiri dan kanan taw. Disebelah kiri membawa oksigen yang banyak. Manakala, disebelah kanan.. sedikit oksigen sahaja.

Jantung berlubang terjadi apabila terdapat lubang di tengah-tengah kiri dan kanan jantung yang di panggil septum.

Septum ini lah yang menghalang oksigen dalam darah bercampur di antara kiri dan kanan.

Penghidap penyakit ini, ada dua keadaan yang biasa atau luar biasa kritikal.

Kalau biasa, lubang pada septum akan tertutup dan pulih secara semulajadi bergantung kepada perkembangan usia dan juga rawatan susulan.

Yang luar biasa, kritikal nya adalah pesakit perlu melakukan pembedahan segera. Tetapi, pembedahan ini hanya akan dilakukan kepada kanak-kanak berusia 2 hingga 5 tahun sahaja.

Biasanya, yang dibedah ini keadaan lubang jantungnya agak besar.

Cam arwah adik saya, dia dimasukkan ke wad selepas demam panas.

Saya pun, ingat-ingat lupa dah. Yang pasti, sekejap je.

Tengah hari masuk wad.

Doktor sahkan paru-paru berair dan jantung berlubang.

Pastu, hari kedua.. tak ingat jam berapa. Saya mamai tidur. Sebab, dah lewat malam.

Saya darjah tiga lagi time tue.

Ayah bawak kami, pergi hospital ambil adik dengan emak.

Ingatkan adik dah boleh balik sebab sembuh.

Rupanya, adik dah tak de. Elok je, berbungkus dengan kain batik.

Sempatlah dengan kami sekejap. Arwah adik tinggalkan kami dalam usia 7 bulan.

ADIK ACAN PERLUKAN BANTUAN KITA

Pagi tadi, saya terbaca satu kisah pasal adik Acan dan ibunya di facebook Natipah Abu sebagaimana keratan screenshot di bawah :

Boleh rujuk FB : Pn. Natipah Abu untuk makluman lanjut.

Itu yang tergerak hati saya untuk war-warkan kisah adik Acan ini, jika ada sesiapa yang prihatin dengan nasib adik Acan dan keluarganya.

Adik Acan.

Sedih saya baca kisah adik Acan dan ibunya yang menghidap barah payudara dan sekarang suspect barah ovari pulak.

Tabahnya, hati seorang ibu dan wanita bernama Pn. Kamariah Md. Daud.

Setiap hari adik Acan memerlukan bantuan oksigen tambahan yang bernilai RM35 untuk 4 jam. Bayangkan kita mempunyai 24jam sehari.

So, perbelanjaan oksigen adik Acan untuk sehari adalah sebanyak RM210.

Tetapi, saya difahamkan bantuan yang diperolehi hanyalah RM150 sehari.

Demi senafas oksigen, marilah kita sama-sama bantu adik Acan. 

Mudah-mudahan dengan 1 SHARE dari anda, dapat membantu dan memberi sinar kebahagiaan kepada Adik Acan sekeluarga.

Saya doakan anda yang membaca dan kongsikan kisah adik Acan ni, dilimpahi nikmat kasih sayang dari Allah SWT dan diberikan kebahagiaan hidup dunia dan akhirat.

InsyaAllah.

Sekian, wassalam.
Indahnya, Kasih Sayang sesama manusia.

"Think Positive & Keep Smiling, Home Sweet Home."
Ingin menjana pendapatan 3, 4, 5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah? 
Hubungi Cinta Hati SMS 

019-916 4276 [ Call, SMS, WhatsApp, Telegram ]
sakinahmatsaid@gmail.com

No comments:

Post a Comment