Wednesday 15 April 2015

8 BULAN BERKELANA DI KOTA METROPOLITAN KERANA MULTI-NETWORK-MARKETING (MNM)

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua sahabat pengunjung blog Cinta Hati Sakinah :-)

Wah !! Terasa happy je hari ini.

Senyum memanjang sampai ke telinga.

Bonus dah masuk.

Syukur Alhamdulillah, since berniaga ni semakin banyak perkara-perkara bahagia saya alami dan sedang lalui (Boleh baca DI SINI).

Dulu,

Sebelum tamat belajar saya pernah terlibat dengan dunia Multi-Network-Marketing. Tapi, time tue panggil Multi-Level-Marketing (MLM).

Dalam bulan Februari tahun 2011, kalau tak silap saya.

Saya tak tahu pun, apa MLM nie.

Cam mana saya boleh terjerumus?

Hehehe.

PADAH TELINGA LINTAH

Saya ni, jenis telinga lintah.

Saya terdengar perbualan rakan sekuliah. Saya tak boleh kalau dengar benda pelik-pelik nie.

Mesti, nak tahu.

Cam menarik, je?

Cam best, je?

Nak try, lah.

Hahaha.

8 BULAN LEBIH JOIN MULTI-LEVEL-MARKETING (MLM)

Saya tak tahu pun, yang bisnes yang dimaksudkan oleh kawan saya ni adalah MLM.

Dan saya tak tahu sangat pasal MLM nie.

Yang saya tahu, MLM nie malam. Hahaha.

Oleh kerana tak tahu.. so, saya pun dijemput ke satu seminar yang dipanggil Business Opportunity Meeting (BOM).

Time tue, cam berat hati nak pergi sebab tengah sibuk dengan final year project.

Tapi, kerana memikirkan peluang datang sekali je.

So, saya cuba adjust masa dengan kerja supaya project saya tak tergendala.

Saya kan ada target (Boleh baca DI SINI). Tak mahulah yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. 

Maka bermula dari situ lah saya mula mengenali apa itu MLM.

Saya just follow the flow hingga lah tamat pengajian akhir bulan April.

Saya start focus.

Saya ada rakan-rakan atau team dan leaders yang banyak membantu.

Mereka tidak pernah putus memberi sokongan.

Selepas tamat belajar.. saya berpindah ke rumah sewa. Banyak jugak, lah persinggahan saya. Selepas Shah Alam, saya berpindah ke Kuala Lumpur.

Kota Metropolitan.
Sebelum tue, saya stay sekejap di putrajaya.

Saya ikut je.

Saya belajar cam mana nak buat sales.. hadir seminar anjuran company.

Salah satu seminar yang saya pernah hadir.

Selalu di hujung minggu dan di sebelah malam.

Saya mula bersosial dengan kenalan-kenalan baru.

Kadang, leader saya bawak sekali ke mana-mana dorang pergi.

Saya masih hingusan lagi time tue.

Semua kawasan di KL, kami redah. Kami, buat marketing.

Tapi, saya rasa lost.

Saya rasa kekurangan sangat.

Sehinggalah, masuk bulan Ramadhan.

Saya rasa mula ditinggalkan. I'm alone.

Saya seorang diri di Kota Metropolitan. Saya menyewa dengan rakan yang kenalkan saya dengan MLM.

Tapi, dia jarang balik rumah. Dia ada family matter.

Kami menyewa di rumah flat Bandar Tasik Selatan. Penyewa yang sedia ada pun, selalu balik lewat malam.

So, terasa kekosongan sangat.

KEPUTUSAN TERAKHIR YANG PALING SUKAR

Setelah hampir 2 minggu berpuasa, saya membuat keputusan dengan berat hatinya untuk balik kampung.

Saya malu dan susah hati. Bulan November saya perlukan duit yang agak banyak jugak. Sebab, nak convo.

Saya dah niat nak bawak family. Kami tiada saudara di Shah Alam untuk menumpang.

Saya nak cuba market di Kuantan. Kebetulan saya dapat penggilan temuduga sebagai tenaga pengajar.

So, sementara tunggu keputusan saya cuba dulu di Kuantan. Boleh lah buat belanja raya dan convo nanti.

Saya mula sendiri.

Saya buat marketing dan berjumpa customers sendiri berbekal pengalaman beberapa bulan di KL.

Lama-lama ianya berkubur sebab tiada sambutan dan cetek ilmu bisnes.

Alhamdulillah, selepas beberapa bulan tanam anggur saya dipanggil untuk mengajar di hujung tahun (Bulan Disember 2011).

Maka berakhir lah, kisah saya dengan MLM.

Inilah pengalaman pertama saya dengan MLM ataupun MNM.

Tapi, tiada siapa sangka.. saya berkecimpung semula dalam dunia MNM kini.

Cuma kali ini, sangat berbeza.

Terlalu berbeza. Saya lebih bahagia dan happy serta seronok. Alhamdulillah.

Akan saya kongsikan di entry akan datang.

InsyaAllah :-)

Akhir kalam.. jemput download dan baca ebook dibawah yang sangat bagus dan bermotivasi kepada kita semua.
DOWNLOAD PERCUMA SEKARANG !!

Ianya mengisahkan bagaimana bekas graduan universiti terkemuka luar negara yang bekerja sebagai jurutera berhenti kerja dan buat business.

SMS doakan anda semua sentiasa berbahagia dan berjaya dalam apa jua urusan dan pekerjaan.

#Boleh SHARE, jika sahabat rasa entry kali ini memberi manfaat kepada mereka di luar sana.

Sekian, wasssalam.
Salam Sayang, Salam Bahagia.

"Think Positive & Keep Smiling, Home Sweet Home."
Ingin menjana pendapatan 3, 4, 5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah? 
Hubungi Cinta Hati SMS 

019-916 4276 [ Call, SMS, WhatsApp, Telegram ]
sakinahmatsaid@gmail.com

No comments:

Post a Comment