Saturday 11 April 2020

VIVIX BANTU KAWAL BACAAN GLUCOSE KENCING MANIS EMAK

Siapa yang masih ada emak ayah dan mereka merupakan penghidap Kencing Manis. Bukan mudah nak monitor bacaan glucose kembali normal.

Pengalaman saya, menjaga ayah (semasa arwah sakit) dan emak memang mencabar. Apa yang mencabar? Cabarannya sebab mereka tak boleh consistent berpantang makan dan minum air-air manis seperti teh tarik. Mereka tak kisah untuk makan dan minum, asalkan kena ditekak.

Di usia senja, mereka makan pun tak beria macam kita masa muda. Makan sekadar makan. Nikmat selera makan dah tak de.

Masa saya bujang (tinggal bersama emak), saya selalu tanya : "Hari ni Mok nak makang nape?" (Hari ini, emak nak makan apa?).

Jawapan emak mudah dan bersahaja : "Mok makang je, nape-nape hok ada. Mok dok selera nak makang macang orang muda. Tapi, kalau air teh peng sedap gok. Mok dahaga je."

Saya translate balik : "Emak makan je apa-apa yang ada. Emak tak de selera nak makan macam kita orang muda. Tapi, kalau Teh Tarik sedap jugak. Emak dahaga je."

Sejujurnya memang susah nak tengok emak makan on time. Kadang saya siap bawak kepada emak, nak nya bagi emak makan. Emak kata biar dulu. Nanti, emak makan.

Sudahnya dari pagi tak makan, petang baru emak sentuh nasik. Emak lebih kerap minum air manis susu sejat.

Jadi saya faham kalau ada antara pembaca saya sukar nak monitor glucose emak ayah mereka. Bukan emak saya je. Kebanyakkan warga emas, mereka tak kisah nak makan apa pun. Alasan tiada selera.

Bila check darah, glucose still tinggi. Macam mana tak risau. Risiko taw kalau kandungan glucose terlebih tinggi ni. Boleh sebabkan strok, serangan jantung, kalau luka sukar nak sembuh bahkan makin merebak parah, kalau kena jangkitan virus memang harapan tipis. Immune badan penghidap Kencing Manis memang tak kuat.

Sekarang ni kan, kes kematian pesakit positif Covid-19 di Malaysia kebanyakkannya adalah mereka yang berusia dan mempunyai sejarah penyakit kronik.

Siapa dijangkiti virus Covid mempunyai harapan untuk sembuh dan kembali sihat. Tapi, dengan syarat Immune Sistem kena kuat. Kalau ada penyakit kronik rawatlah segera.

Walau ajal itu pasti, kita semua tak tahu bila ajal kita. Dan apakah asbab kematian kita. Tak salah berusaha. Bahkan Allah suka jika kita berusaha. Sebagaimana diperkatakan dalam Al-Quran.

Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan suatu kaum, sehingga mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap suatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya dan tidak ada pelindung bagi mereka selain-NYA.”
(Ar-Ra’d, Surah 13 : ayat 11, m/s 250).

Nasihat saya sebagai seorang anak yang baik, yang nak lihat emak ayah sihat, berikan lah VIVIX kepada mereka. Pengalaman saya, VIVIX je harapan yang terbaik berbanding Set Diabetes berbentuk tablet. Kita susah nak monitor mereka makan yang bertablet consistent setiap waktu.

Bacaan glucose emak sejak Tahun 2014 hingga 10 June 2016. Pada asalnya saya berikan Set Diabetes Shaklee berbentuk tablet seperti Sustained Vita C Plus, Zinc Plus, B Complex. Tapi, emak tak boleh nak commit. So, saya berikan Vivix. Selepas minum 2 botol glucose emak kembali normal (Boleh baca di sini).

Kalau VIVIX ni tinggi kandungan Asid Allergik (Salah satu Polifenol terbaik) untuk melindungi radikal bebas yang menyebabkan pemendekkan Telomere dan baik pulih sehingga ke peringkatkan DNA sel kita. VIVIX membantu melawan keradangan, mengawal gula dan tekanan darah. Yang mana insulin abnormal tu dia normalkan semula dengan cara tingkatkan sensitiviti insulin dan meransang penghasilan insulin. Senang citer, VIVIX ni buat Multipurpose job lah untuk mereka yang ada masalah Kencing Manis.

Ada sel yang lemah, tak sihat, dia pi baiki. Kalau ada virus, kuman, bakteria menceroboh masuk cepat-cepat dia protect.

Jadi, korang tak risau dah kalau emak ayah termiss makan Vitamin C, Zinc ke Alfalfa ke. Bagi je VIVIX.

Ok, bulan ini ada promo Twin Pack less 5% untuk VIVIX. Kalau nak, boleh whatsapp saya segera sementara stock masih ada : 019-916 4276.



Please Stay At Home, Stay Safe dan kuatkan Immune anda dan keluarga.

Sekian, wassalam.
Salam Sayang, Salam Bahagia.

No comments:

Post a Comment