Thursday 3 March 2016

BENARKAH OBESITI PUNCA KAKI SELALU CRAMP?

Assalamualaikum wbt..

Saya mendoakan anda semua diberikan kesihatan yang berpanjangan oleh Allah SWT.

Kerana nikmat sihat itu hanya dapat dilihat di atas mahkota orang yang sihat dan dapat dirasai oleh orang yang sakit.

InsyaAllah, kita semua sihat dan dapat mempertingkatkan amal ibadat kepadaNya serta menjalani kehidupan harian dengan lebih sempurna.

BENARKAH OBESITI PUNCA KAKI SELALU CRAMP?

Sebelum join NECK, boleh dikatakan setiap awal pagi sebelum subuh. Kadang-kadang, tengah malam. Kaki akan cramp..

Saaaakkkkkiiiiitttt..... sangat-sangat. Mesti menangis. Rasa cam orang pregnant dah. Dengan saiz badan macam mak-mak.

Sekadar gambar hiasan. Selalu orang tengah bersukan yang cramp. Tapi, saya bukannya kaki sport.
Apatah lagi aktive bersukan melainkan aktive berjalan je.
Nak lawan.. sakit, tak lawan pun sakit. Rasa nak terputus segala urat.

So, tahan je lah. Saya kena lawan jugak sakit tue.

Mula-mula ingatkan sebab terlalu sejuk. Biasa awal pagi, memang suhu rendah kan.

Saya bayangkan peredaran darah kurang lancar. cam tengah beku.. tak dapat nak disalurkan ke sistem badan sebaik-baiknya. Bayangan budak-budak kurang ilmu.

Yang pelik, siang tak cramp.

Malam je, akan sakit. Kadang, sampai ke subuh. Nak bergerak tak boleh. Dalam setahun 2 jugak lah. Bila berat badan semakin bertambah-tambah saiznya.

Sehinggalah saya, amalkan full Set slimming dan add on ostematrix, vitalea dan lain-lain vitamin yang berkaitan dengan kehilangan kolagen.

Syukur, sehingga sekarang saya dah tak cramp cam dulu-dulu lagi.



Dah boleh bangun dengan happy sebelum subuh.

Kalau tidak dulu.. mesti menangis dalam selimut sebab sakit.

Nasihat saya, Orang Obes memang banyak masalah kesihatan. Saya dah obes peringkat 2 masa tue.
Raya 2013.
Sebenarnya, kekurangan kalsium dan collagen salah satu punca kaki saya selalu jadi cramp. Saya dulu mana ada amalkan apa-apa suplemen. Susu pun susah nak minum. 

Saya dah lah tak suka minum susu. Bila terdesak, baru minum. Itu pun picit hidung taw.

Not wonder selalu cramp.

Kalsium kurang dalam badan ditambah suatu masa dulu kurang rehat dan aktive berjalan. Tapi, nutrisi tak pernah cukup dan obes yang teruk. Sebab tu lah, sakit macam-macam.

Kata pakar nutrisi kesihatan, dalam talk yang bertajuk keperluan collagen oleh manusia terutama wanita: Kita golongan wanita ni, risiko kehilangan kalsium & collagen dalam badan adalah tinggi sebab melahirkan, menyusu anak, mengurus keluarga dan banyak lagi.

Suplemen amat digalakkan untuk diambil ketika usia remaja lagi bagi wanita. Kerana peratusan collagen dan kalsium mula merosot apabia mereka meningkat usia dan disebabkan oleh faktor persekitaran.

Hurmm..

Bukan sahaja, cramp.. gastrik pun ye. Sembelit yang teruk pun saya. Dan banyak lagi masalah-masalah dalaman/luaran lain.

I'm Now. New Sakinah 2016.
So, jaga diri. Jaga kesihatan. Anda terpaksa kurus.

PROMOSI OGOS 2016
Sekian, wassalam.
Salam Sayang, Salam Sihat.

Now Everyone Can Kurus (NECK).
Program Kurus Coaching Online No. 1 di Malaysia.
019-916 4276.

*Sila SHARE, jika ada rasa entry kali ini bermanfaat kepada saudara-mara mahupun rakan-rakan kita di luar sana. Mudah-mudahan lebih ramai yang akan berubah ke arah hidup yang lebih bahagia.

"Think Positive & Keep Smiling, Home Sweet Home."
~Now Everyone Can Kurus~
019-916 4276 [ Call, SMS, WhatsApp, Telegram ]
sakinahmatsaid@gmail.com

No comments:

Post a Comment