Wednesday 18 January 2023

8 TAHUN MERANA DISERANG GASTRIK SETIAP BULAN

"Puan dah lama ke Gastrik?" tanyaku kepada seorang Wanita yang tiba-tiba digerakkan Allah, datang whatssapku.

"Ya, saya ada Gastrik dari zaman sekolah lagi. Lama dah. Selalu pedih perut. Kadang rasa sesak nafas. Kadang migrain, berangin je nak marah." Jawap wanita tadi.

"Puan dah buat check up? Dah jumpa doktor?" Tanyaku lagi.

"Dah. Doktor check tak de pape masalah yang teruk. Cuma doktor kata Gastrik je lah tak terkawal." Jawapnya lagi. Ku dapat bayangkan cam mana rasa Gastriknya.

"Dah try macam-macam. Tak hilang jugak. Huhuhu."
Tambahnya lagi.

Ok, cam ni. Saya share kat sini. Buat sesiapa yang ada masalah seakan sama seperti wanita ini. Gastrik biasa atau tak terkawal semua boleh amalkan tips di bawah ni :

1. First baiki cara dan timing makan kita. Makan ikut waktu.

> Breakfast
> Minum pagi
> Lunch
> Minum petang
> Dinner

Makan sikit walau rasa kenyang, asalkan diisi dengan makanan yang berkhasiat. Contoh : Minum pagi, ambil lah susu/ air suam dan biskut atau buah.

Contoh lain : Minum petang, minum fresh juice home made, air milo panas dengan kuih-muih/ biskut/buah-buahan.

Makan bersederhana. Bukan berlebih-lebihan.

Bab makanan ni, elakkan yang pedas, masam dan tajam seperti Nenas, Jeruk, Epal hijau, berminyak.

2. Jaga emosi elakkan tekanan. Tekanan boleh menyebabkan kita diserang Gastrik secara tiba-tiba bila perut kosong, masuk angin.

3. Bila diserang Gastrik, sila bertenang, duduk dan betulkan postur badan, tarik nafas, tahan, hembus, tarik nafas, tahan, hembus, buat 3, 4 kali untuk lancarkan keluar masuk oksigen dan perjalanan peredaran darah.

Boleh juga buat senaman ala-ala Yoga.

4. Banyakkan minum air suam. Hentikan pengambilan minuman bergas, sebarang kafein dan masam.

5. Sentiasa standby makanan dan minuman ringan seperti biskut, kekacang, kurma, susu soya ESP di dalam handbag anda.

6. Gastrik boleh dikawal tetapi ia perlu dirawat supaya ia tidak memudaratkan dan merbahayakan nyawa.

Jika ditanya saya, apa rawatan yang saya lakukan?

Sejujurnya, saya sendiri letih ulang-alik ke klinik almost 8 tahun Gastrik. Makin lama makin teruk, tersalah makan, stress teruk, pedih, sakit terguling-guling, kadang pernah separuh nyawa, serba tak kena. Ingat nak mati dah. Family sendiri memang tak tahu. Sebab kejadiannya selalu berlaku bila saya berjauhan dari mereka.

Tapi, Alhamdulillah Allah panjangkan lagi usia.

Dulu saya banyak ikat perut sebab nak berjimat. Semua urusan banyak pakai duit. Tak sangka kerana berjimat kesihatan badan terjejas.

So, bila sedar kesilapan diri. Saya cuma amalkan suplemen Shaklee untuk improve tahap Gastrik saya disamping amalkan tips di atas tadi.

Dalam banyak-banyak suplemen Shaklee, ESP ni sangat membantu. Sebab ia susu soya non-GMO. Sebelum saya amalkan ESP, saya memang minum susu soya untuk elak diserang Gastrik. Susu soya kotak beli kat pasaraya. Tapi sama jugak, tak hilang cuma meredakan sementara.

Berbeza dengan ESP.

Sekarang, saya lebih relax, lebih sihat. Alhamdulillah.

Sesiapa yang belum amalkan tips ini, try lah. Semoga ia dapat membantu korang semakin sihat dan bebas Gastrik. Nak ESP Shaklee dan consultation untuk bebas dari Gastrik, boleh hubungi saya di sini : NAK ESP (Click Here).

Bulan ni, murah giller PROMO, hanya RM230 sahaja.

Yang ni pulak, hanya RM309 sahaja.

Set Diamond ni pulak RM401 sahaja. 

Jom! share kepada rakan-rakan dan saudara-mara anda yang ada masalah Gastrik. Supaya mereka pun peroleh kebaikan dan manfaat yang sama.

Okey

Sakinah,
Pengalaman 17 tahun dengan Gastrik,
Tahun 2006 - sampai sekarang (Tahun 2023)

No comments:

Post a Comment