Monday 5 August 2019

MY SHAKLEE STORY, MY SHAKLEE EFFECT

Foto asal : Kak Ainul. Pinjam dan edit untuk ambil
semangat ke Swiss tahun depan. Aaamin.
Semasa Kinah mula terlibat dalam dunia Shaklee, September 2014 Kinah tak tahu apa-apa pun pasal bisnes.

Alhamdulillah Allah temukan Kinah dengan pasangan suami isteri yang Kinah tak pernah kenal, tak pernah berjumpa seumur hidup Kinah. Tiada dalam wayang hidup Kinah untuk terlibat dalam dunia MLM lagi. Walau sebelum itu, pernah jugak merasa cam mana buat MLM.

Namun kuasa Allah dalam sujud dan munajat kepadaNya, Allah lorongkan jalan ini. Bukan tiada peluang lain. Peluang-peluang lain datang tanpa henti.

Orang kata : "Buat apa belajar tinggi-tinggi, sampai tahap sekarang. Tapi, peram buat perkasam. Rugi masa depan dan sia-siakan pengorbanan orang tua yang berpenat lelah hantar kita ke menara gading. Anak tak kenang budi. Orang lain nak belajar punyer lah susah, kita dah berjaya lupa diri."

Ditinggalkan segulung ijazah menjadi khazanah silam. Sebaik grad dari UiTM 2011. Kinah mula faham, ada ijazah belum tentu dipandang hebat, belum tentu kita berjaya menjawat jawatan yang diimpikan.

Pergi temuduga, yang dicari majikan bukan segulung Ijazah. Tapi, pengalaman. Bagus cam mana pun sampai 4.0 every semester kalau tak de pengalaman, orang tak gaji kita dik. Jangan berangan.

Kinah terasa macam dunia ni satu mainan. Belajar tinggi-tinggi supaya mudah menjawat jawatan pegawai-pegawai kerajaan ikut status kelayakkan. Bila di interview banyak kali, soalan yang ditanya adalah pengalaman.

Mana nak ada pengalaman kalau tak diberi peluang kan? Fikiran masa itu.

Kecewa dengan ujian temuduga bersama segulung ijazah. Kinah teruskan hidup dengan temuduga guna sijil SPM sahaja. Sekali lagi kecewa sebab dahi ni nampak ada tertulis ijazah agaknya. Dorang tak berani ambil walau pun Kinah tak kisah berapa bayaran gaji. Yang penting nak cari pengalaman mengisi masa dari menanam anggur.

Then, i stop go to interview September 2014. I start my own journey to build career in bisnes sebagai majikan yang memberi peluang kerjaya kepada orang lain. Kinah fikir, "why not aku yang beri peluang kerja kepada orang dari aku mencari kerja?"

So, what happend?

Maybe, Allah sedang rencanakan sesuatu yang lebih baik. Sebab penghujung 2013, Kinah berdoa mintak Allah kurniakan satu career yang ada masa dengan suami dan anak-anak. Walaupun masa tu belum kahwin.

Because sangat banyak kisah kehidupan rakan-rakan yang PJJ kat depan mata Kinah sejak 2011. Kinah cakap, once aku kahwin aku tak nak berjauhan dari suami dan anak-anak.

You know what, masa tu Kinah mengajar tapi di pedalaman Terengganu. Kalau kahwin, for sure memang Kinah kena PJJ. Sebab bakal suami (Yang belum pasti) duduk di Kuantan.

Bangun malam, doa mintak petunjuk jalan yang terbaik. Namun jalan yang Allah berikan itu tak semuanya indah. Ia ada kesakitan dan air mata. Ujian Maha Hebat yang memakbulkan doa Kinah bila kahwin nak stay dengan suami.

Memang sakit sebab ujian kehilangan kerjaya dan orang yang kita sayang dalam satu masa.

Kinah start from zero bina kerjaya dalam dunia bisnes bersama Shaklee September 2014 sehingga sekarang. Alhamdulillah banyak ilmu baru yang Kinah belajar dan ia sangat bermanfaat untuk my beloved bisnes team members.

Apa yang bagus bila kita buat bisnes ni, ia buka minda dan hati Kinah bergantung sepenuhnya kepada Yang Maha Pemberi Rezeki (Ya Razzak). Bukan kepada manusia. Jika dulu (Kerjaya makan gaji), Kinah fikir kalau aku tak perform nanti bos bagi surat notis diberhentikan kerja. Sebab kita nampak bos kita yang pegang rezeki kita.

Sekarang.. yang memegang rezeki yang sebenar-benarnya adalah Allah Azza Wa Jalla. Bukan manusia. Mereka hanya perantara sahaja.

Kinah tak kata kerjaya makan gaji itu teruk. Tapi, kerjaya dalam bisnes jauh lebih bahagia sebabnya kita tak terikat dengan manusia bergelar majikan. Dengan bisnes, Kinah dapat time freedom, lifestyle freedom yang tak mungkin Kerjaya makan gaji boleh bagi kepada Kinah.

Lagipun, my character is hidup untuk memberi dan menambah nilai hidup orang lain supaya sentiasa gembira, sihat dan bahagia. Kinah bertanggungjawab untuk bantu mengajak ummah dan seluruh rakyat Malaysia, khas orang-orang sekeliling Kinah untuk hidup sihat luaran & dalaman.

Kinah takut kat Akhirat nanti, ada si Pulan bin si Pulan kata Kinah tak ajak pun dorang cam mana untuk sihat dan hidup bahagia yang dekatkan diri dengan Allah. Kinah takut. Mereka menolak itu urusan Allah, at least Kinah berusaha berkongsi.

Ia macam dakwah lah jugak. Mengajak buat perkara baik dan tinggalkan perkara yang kurang baik yang memudaratkan diri sendiri.

Tak letih? Alhamdulillah seronok, enjoy my lifestyle.

Sehingga sekarang, ada je orang kata macam-macam, orang ajak buat bisnes lain, orang ajak mengajar.

Kinah juga pernah jatuh berkali-kali dalam bisnes. Pernah berada di kemuncak, then jatuh. Bangkit, dan terus bangkit.

Hidup ini kalau difikirkan kata-kata orang, rasa dah lama Kinah tarik hand-break then enjoy hidup sebagai isteri kepada seorang suami dan seorang anak.

Tak perlu fikir dan usahakan apa yang sedang Kinah buat nie.

But ! thats not me. Kinah ada misi dan visi.

Kinah ada amanah.

Kinah dah rasai Shaklee Effect sejak September 2014, dah banyak sangat Shaklee Effectnya. Antaranya :

1. Gemuk ke kurus
2. Dulu susah nak membuang, seminggu tu kiranya bertuah lah. Now! dah membuang setiap hari.
3. Dah tak senggugut teruk
4. Dah tak gastrik
5. Demam akibat Resdung terkawal. Tak tahu bila last demam sejak ber Shaklee
6. Kulit semakin cantik dan sekata compare sebelum
7. Berjaya susukan anak sepenuhnya sehingga sekarang (1 Tahun 11 Bulan)
8. Akar rambut semakin kuat. Dulu kalau sisir rambut mesti banyak melekat kat tangan
9. Jiwa semakin tenang bila badan sihat

Banyak sangat, tak terungkap je. Dah lupa diri dulu cam mana😍

Bukan Kinah je. Ramai dah pelanggan-pelanggan Kinah rasa #ShakleeEffect sebab itu perjuangan diteruskan💪💪💪

Jom ! korang bersama-sama #teamjutawanshaklee

WHATSAPP 019-916 4276 UNTUK DAPATKAN VIVIX PERCUMA. KINAH AKAN SHARE DENGAN KORANG BAGAIMANA CARANYA.

No comments:

Post a Comment