Tuesday 19 November 2019

PENIAGA AIS KEPAL RM1 BERTUKAR MENJADI LADY BOSS BERPENDAPATAN 5 ANGKA SEBULAN

Hai, hari ini saya ingin berkongsi pengalaman dan kisah kejayaan seorang peniaga Milo Ais Kepal RM1 kepada Lady Boss yang berpendapatan 5 angka sebulan.

Siapa sangka letih, perih, penat lelah berniaga ais kepal mampu membuatkan wanita berjiwa besar ini berjaya bersama Spa The Walking Beauty kami di kala beliau diuji dengan pelbagai dugaan dan cabaran.

Beliau pun wanita biasa seperti kita semua, tidak terlepas dari ujian yang maha hebat.

Empat bulan yang lepas (19 Julai 2019), kami telah menjemput beliau untuk berkongsi kisahnya dalam Preview The Walking Beauty (TWB) as Impact Speaker. Hari ni baru berkesempatan menulis kisah beliau.

So, jom ! kita ikuti temubual tersebut :

" Hai, saya Puan Eyqa. Saya sudah berkahwin dan mempunyai 2 orang cahayamata, iaitu 7 tahun dan 5 tahun. Seorang putera dan seorang puteri."

SIAPAKAH BELIAU SEBELUM BERSAMA TWB

" Saya ceritakan sedikit tentang latar belakang saya sebelum join TWB. Sebelum ini, saya pernah bekerja sebagai Business Development Executive dan terpaksa berhenti kerja atas sebab pregnancy problem masa pregnantkan second baby.

Ini saya semasa tengah pregnantkan anak yang kedua.
Pada waktu itu, anak saya yang kedua, mempunyai masalah tumbesaran yang tidak normal macam budak-budak lain. Dia dilahirkan dengan usus terkeluar daripada perut. Dia kena operate masukkan semula usus dan jantung selepas 2 minggu dilahirkan. Kini ia dipanggil penyakit Beckwith Weidemann Syndrome. "



DULU PERNAH BEKERJA, SEKARANG DAH BERHENTI. APA YANG JADI?

" Cerita saya agak panjang. Harap semua tak jemulah nak baca tau!

Selepas berhenti kerja, kehidupan kami agak susah sedikit. Jadi saya mula cari jalan untuk start buat bisnes.

To be honest, banyak bisnes dah saya buat dulu. Jual fake cosmetic, dropship jual barang baby, jadi dropship jual baju raya, jual perfume lahh. Eh ! pendek kata apa je yang boleh buat duit semua saya join.

Saya jenis yang tak suka minta duit husband. Yelah kita pun tahu dia seorang je yang bekerja nak kena tanggung segala expenses dalam rumah jadi saya fikirkan cara cepat nak jadi kaya.

Sampailah satu masa tu kami pun invest untuk jual emas but that time kami jatuh terduduk sebab kena tipu sampai terpaksa pindah keluar rumah sewa dan duduk dengan mama saya sebab dah tak mampu nak bayar sewa.

Dari duduk di apartment, kami berpindah ke Flat PPR. Kat situ saya start untuk belajar menghargai duit. Untuk bantu suami, saya turun ke bawah flat setiap petang untuk jual Ais Milo Kepal. Ingat lagi masa tu saya siap buat ais kepal durian lagi bila datang musim durian. Masa tu untung walaupun RM1 rasa syukur tu Allah je yang tahu.

Masa tu saya betul-betul stress sebab hutang kami keliling pinggang. Pernah ada sekali tu saya sampai rasa nak terjun bangunan bila tengok ke bawah rumah. Siap pikul lagi anak-anak time berniaga. Kalau hujan lebat, habis terbang semua barang jualan. Kalau panas, menangis-nangis anak kepanasan.

Sampailah satu masa tu saya tersedar yang mesti ada sebab kenapa hidup saya jadi macam ni. Jadi saya mula buat Solat Taubat, Solat Istikharah, Solat Tahajjud, dan Solat Dhuha. Setiap hari saya buat sambil tu saya minta Allah tunjukkan saya jalan untuk keluar daripada kesulitan hidup kami. "

ALLAH MAKBULKAN DOA SELEPAS SETAHUN JATUH TERDUDUK

" Allah makbulkan doa saya selepas hampir setahun saya jatuh terduduk. Saya jumpa jalan keluar saya masa tengah scroll FB tiba-tiba ternampak post tentang spa. Dari situ saya start study tentang segala Mobile Spa yang ada sampailah saya terjumpa PROJEK THE WALKING BEAUTY.

Tak cukup dengan itu, saya study lagi kelebihan setiap kursus Mobile Spa yang ada. Selepas buat semua study, saya yakin TWB lah yang paling berbaloi antara semua kursus mobile spa yang ada.

Bayangkan dengan satu harga tapi kita akan belajar 5 course which is kalau kat luar, satu harga tu 1 course je tau!

Lepas tahu je harga nak join, hati terus rasa berkobar-kobar. Hakikatnya, masa tu satu sen pun takde. Untung niaga ais kepal cukup-cukup untuk beli balik barang-barang niaga je. Hati ni dah memberontak nak join juga tak kiralah apa pun.

Stress sangat rasa time tu. Duit kalau nak kumpul memang bertahun baru boleh join TWB. Setiap malam saya Tahajjud minta Allah bantu saya cari duit nak join TWB.

Tiba-tiba satu hari tu saya cakap dengan husband yang saya dah jumpa jalan keluar untuk bayar semua hutang-hutang kami tapi untuk jumpa jalan keluar tu kena buat hutang lagi.

Husband pun minta masa nak fikir. (sebenarnya dia dah banyak sangat keluarkan duit untuk segala bisnes saya yang tak berapa nak menjadi tu). So memang fahamlah time tu yang mungkin dia tak rasa confident dengan saya lagi lah kan.

Few days later saya cerita pula dekat my mom yang saya nak join TWB. Mula-mula Mama saya tak confident langsung sebab dah banyak duit dia saya pinjam masa jatuh terduduk dulu duk bayar hutang orang.

Tapi agaknya Allah nak tolong. Mama saya dengan husband terbuka hati nak bagi saya duit join TWB masa tu RM1,999. So diorang bahagi dua. Husband siap buat loan lagi masa ni nak bagi saya duit.

Saya janji dengan Mama dan husband yang saya akan pulangkan balik duit diorang dalam masa 2 bulan. Masa tu dengan takde customer nya confident je saya berjanji. Haha. "

KEAJAIBAN SELEPAS JOIN TWB

" Tapi kannn. Miracle happened! Duit yang saya invest, saya dapat semula tak sampai dua bulan!!



So saya bayar balik duit diorang masa bulan kedua dan sampai sekarang saya dapat keuntungan 100% duit semua, saya yang punya.

Saya upgrade kursus berpantang untuk menjadi Confinement Lady beberapa bulan kemudian.

Dari seorang perniaga jalanan, saya bertukar menjadi surirumah yang bergaji 5 angka sebulan. Alhamdulillah.

Ini antara income-income yang saya sempat edit, terutamanya selepas menjadi Confinement Lady. Seronok, Alhamdulillah. Ilmu TWB ni boleh guna bila-bila masa.





Semenjak menjadi Confinement Lady, sehari saya akan buat 2 slot berpantang, pagi dan petang. Jadual saya fully booked sampai Oktober ni. Alhamdulillah. Tengah hari saya sempat lagi balik untuk uruskan anak balik sekolah, makan semua dan hantar semula ke sekolah.

Alhamdulillah rezeki tak putus-putus masuk selepas rasa susah sejak menjadi Confinement Lady. Dari flat, kini kami sudah berpindah ke kondominium. Duit deposit masuk rumah, kami kumpul dari duit buat spa.

Sekarang hidup saya sekeluarga sangat comfortable. Nak makan apa, nak beli apa semua dapat. Saya dah tak perlu nak catu makanan lagi. Saya dah tak perlu tahan dari beli baju atau handbag lagi.

Allahu Akbar. Allah ubah hidup saya sekeluarga dari tiada apa-apa ke kehidupan yang lebih selesa. Barang-barang rumah kebanyakannya dibeli dari hasil duit spa saya. Setiap bulan saya mampu untuk bayar duit rumah sendiri. Siap bayar hutang dekat Mama every month. Rasa dalam tahun depan boleh settle semuanya.

Kalau saya tak buat spa pun saya tak perlu risau sebab income dalam TWB ada 6 penjuru. 

Penjuru Income TWB.


Penjuru 1 – Servis Spa
Penjuru 2 – Untung runcit produk
Penjuru 3 – RAHSIA
Penjuru 4 – RAHSIA
Penjuru 5 – Bonus Shaklee
Penjuru 6 – RAHSIA

Dalam TWB, kita ada 6 penjuru income. Takde customer spa hari ni, takpe. Kita boleh fokus income lain yang boleh buat daripada rumah. Kita boleh pilih nak fokus kat cabang mana. Or kita nak grab peluang yang ada, ambil semua cabang tu.

So saya dah rasa 4 penjuru income TWB setiap bulan. Walaupun tak buat spa, saya still boleh duduk diam je kat rumah. Hehe.

Pendek kata, kita keluar modal sekali je tau tapi income yang kita dapat berganda-ganda. Paling best bila semua barang dan produk untuk buka your own Mobile Spa kita akan dapat sekali. Kiranya tinggal kita seret beg, pergi rumah client je la. Hah best kan?

Dalam TWB kita akan diajar macam mana nak buat pakej spa. Macam mana nak buat marketing. Eh ! pendek kata semua kita ajarlah. Tinggal kita nak buat dan praktikkan aje,

‘Man Jadda Wa Jadda’

Anda buat, anda yang dapat!

Yang nak fokus spa boleh fokus buat spa. Yang nak grab income spa, berpantang dan menjadi Confinement Lady lagi lah best! Demand orang perempuan ni bukan biashe-biashe tau!

Contohlah seminggu 3 hari buat spa.
Dapat 3 orang client sehari RM300.

RM300 x 3 hari = RM900
RM900 x 4 minggu = RM3600

Wow!! Income geli-geli RM3600 tau! Kalau buat setiap hari? Berapa dah? Hah kiralah korang! Hehehe.

Sekarang saya ada ramai regular customer tapi masalahnya tak cukup tenaga nak buat semua. Jadi, saya banyak pass client kat Alumni TWB."

ADAKAH BISNES INI MEMPUNYAI MASA DEPAN CERAH DAN BOLEH DIWARISI

"TWB adalah bisnes yang boleh diwarisi dan ada career development. Kita perlukan projek macam ni untuk bantu lebih ramai lagi wanita menaikkan taraf hidup masing-masing. Thanks to Founder TWB sebab buat projek TWB Ni. Hidup saya berubah 360 darjah selepas join TWB. "

BERAPA INCOME SEBULAN SELEPAS MENJADI CONFINEMENT LADY

"Sejak menjadi Confinement Lady, saya pernah capai hampir RM12k. Alhamdulillah. Road to RM12k again this month! Semua nak tak nak je. Yang penting, usaha dan tawakkal. Semua benda pun kena usahakan. Dan yang penting juga, jangan lupa untuk ‘Talk to Allah’ juga."

KEBIASAAN BERAPA HARI KURSUS

" Tak sampai satu hari pun yang diperlukan untuk Kursus Mobile Spa bagi 5 course utama. Normally around 3 ke 4 jam sahaja. Kita faham. Masa adalah kenkangan bagi kebanyakkan wanita. Sebab itu, kursus ini singkat, padat tetapi berkesan sebab mudah diamalkan terus. Kita ada modul dan sistem yang membantu.

Sekarang kita ada 3 Pakej Kursus Mobile Spa TWB.

Pakej A : 5 Course (3 ke 4 jam) sahaja.

Untuk Pakej B iaitu yang ada Pakej Make Over, kena tambah 1 hari lagi (di hari yang berbeza). Sama juga dengan Pakej C yang ada Pakej Berpantang atau menjadi Confinement Lady, kena tambah 1 hari lagi selepas ambil kursus Mobile Spa. "

JIKA TIADA TRANSPORT, BOLEH KE BERJAYA?

" Boleh saja. Takde masalah sebab ada beautician kita yang naik Grab sahaja ke rumah customer. Ada juga yang guna runner. Ada jugak yang guna motor jika ada motor. Senang cerita tak perlu banyak fikir halangan dan mencari alasan kalau nak berjaya.

Dalam TWB Juga kita ajar bagaimana buat spa tanpa perlu keluar rumah. Tu kita ajar semasa training sebab tak semestinya kita kena keluar rumah buat duit. Di rumah pun kita boleh buat duit. "

BARANG-BARANG NAK MULAKAN BUAT SPA MACAM MANA? NAK CARI KAT MANA?

" Alhamdulillah, ini kelebihan Kursus Spa The Walking Beauty (TWB), Barang-barang semua dah termasuk dalam Pakej A, B dan C. Anda akan dapat barang lengkap iaitu barang facial dan 5 jenis rawatan yang lain. Memang semua dah disediakan.

Exclusive Workbooks lagi kita bagi. Jika dulu, tak de Workbooks ni. Tetapi sekarang semua dah advance dan sangat membantu bakal beautician dan alumni TWB."

KURSUS SPA 4 JAM SAHAJA? PENDEKNYA MASA?

" Ya, 3 ke 4 jam untuk belajar semua. Kalau rajin boleh lanjutkan atas persetujuan dengan trainer yang dilantik tanpa cas tambahan.

Kenapa pendek? Sebab kita bakal jalani training one-to-one dengan Trainer. Yang ini saya memang sukaa sangat. Sangat best. Sangat efektif. Malahan fokus Trainer adalah 100% kepada kita.

Serius, saya ni Zero Basic dan lagi-lagi ada masalah muka. Saya Problem Kegemukan, Confident Level Low. Bercakap mengenai isu-isu basic ni jangan risau. Semua orang melaluinya. Dan dari sini kita ambil langkah pertama.. Belajar.

Selepas join TWB.
InsyaAllah bila kita belajar, satu persatu ilmu kita akan dapat untuk jalankan spa.

Saya dulu masa masuk spa, memang zero knowledge. Malahan tak pernah ke spa. Apatah lagi nak ada kekuatan dan keyakinan untuk buat servis spa.

But ! sampai satu masa, tetap takde berubahnya kehidupan kita jika kita masih tetap di tempat yang sama.

Sebab tu dalam Spa TWB ni, kita sediakan 4 perkara ni :

1. Personal Coaching dan Consultation selepas habis training
2. Teknik dan ayat-ayat marketing bagaimana untuk menarik pelanggan dan pelanggan akan repeat semula servis spa.
3. Kelas-kelas nutrisi untuk menambah ilmu anda tentang Vitamin & Skincare produk Shaklee (penting ni tau, sebab customer biasa akan bertanya dengan kita tentang masalah kulit mereka, masalah kesihatan mereka, etc).
4. Kita juga sediakan platform untuk anda masuk Support Group Alumni TWB jika anda ingin masuk. Kalau tak mahu masuk pun, takde masalah. Sebab anda still ada personal touch / coaching dari Mentor.

InsyaAllah, datang je dulu training. InsyaAllah kita akan start rasa yakin dan nampak jalannya satu persatu. Untuk isu kecantikan seperti gemuks, jerawat etc, don’t worry. Ramai wanita yang masuk sahaja TWB, bukan sahaja dapat effect terhadap duit dan kewangan. Tapi effect terhadap kecantikan pun dapat.

Ni semua Beautician TWB. Semua yang melalui perubahan ini adalah menggunakan produk yang kita beri semasa training. Kita bukan sahaja boleh buat duit dengan barang-barang yang kita dapat. Malahan boleh guna barang tu untuk diri sendiri.







Masalah ni ramai beautician kita hadapi. Tapi InsyaAllah, dengan adanya Youth Skincare, ia sangat-sangat membantu menambahkan keyakinan beautician. "

APA PERUBAHAN SELEPAS JOIN TWB, SELAIN DARI INCOME

" Dulu saya ni seorang yang sangat pendiam tau. Susah sangat nak berborak dengan orang. Kadang topik pun takde. Tapi selepas join TWB ni, slowly saya berubah. Trust me, choice ni kita yang kena buat. Tak kisahlah apa pun keadaan kita. Kena yakin sebab kita nak cari rezeki halal. Betul tak?

Saya dulu join siap bagi duit niaga RM1 RM1. Haha. Jenuh nak kira. Ansuran pulak tu.

Di kesempatan ini, saya nak minta maaf jika perkongsian saya ada mengguris hati sesiapa. Yang baik datang dari Allah SWT dan yang buruk datang dari diri saya sendiri.

Jom ladies sama-sama kita upgrade diri dan bina kejayaan bersama!!"

Alhamdulillah, tahniah kerana anda tekun membaca sehingga ke ayat ini. Ini bermakna seorang yang penyabar dan betul-betul nekad untuk berubah dan mencari kehidupan yang lebih baik untuk anda dan juga keluarga.

Ok. Jika anda ingin join our team dan mendaftar Training Mobile Spa The Walking Beauty, sila hubungi kami di sini https://mastersakinah.wasap.my/

No comments:

Post a Comment