Sunday 18 October 2015

PENYELARAS SUKAN BAM BAM DAN KURANG AKTIVE

Orang pendek bila gemuk, memang nampak bam bam.
Assalamualaikum dan Selamat pagi semua..

SMS mendoakan semoga sahabat pengunjung blog SMS sentiasa berada dalam keadaan sihat sejahtera dan berbahagia di samping keluarga tercinta.

Kita semua dimasukkan ke dalam syurga tanpa dihisab.

Aaamin.

Pernah tengok Cikgu-cikgu kat sekolah atau dalam erti kata mudah ketua pasukan atau coach seorang yang gemuk?

Bam bam?

Ramai, kan?

Saya bukan nak bergossip.

Cuma nak kongsikan realiti yang mana saya sendiri tidak berkecuali.

PENYELARAS SUKAN BAM BAM DAN KURANG AKTIVE

Sebelum saya memulakan perniagaan sendiri, SMS merupakan seorang tenaga pengajar di sebuah IPT.

Hurmm..

Dah lama saya meninggalkan lapangan nie.

Tiba-tiba selak album lama dan sangat lah mendukacitakan. Rupanya, bam bam nya aku dulu. Sangat lah ketara Obes nya.

Tak banyak koleksi gambar yang tersimpan. Sebab banyak yang dah hilang bersama kenangan lalu.

Muka memang tak dapat nak sorok. Bajet cam comey lah sangat.
Hakikatnya, mak aiii.. ngeri.
Nak dipendekkan cerita, saya dulu merupakan salah seorang Penyelaras Sukan.

" Penyelaras Sukan?? "

Cam mana lah, saya boleh jadi penyelaras. Dorang silap pandang ke apa. Kihkihkih..

Tak pernah sepanjang hidup saya mendapat tugasan nie.

So, saya sahut cabaran.

Dah lah tak de pengalaman.. tambah badan yang bam bam.

Speck mata tue dah besar sekarang. Tak boleh pakai sebab longgar.
Tangan jadi pendek bila terlebih lemak di badan, perut dan lengan.
Time tue, ada 6 sport di bawah penyelarasan saya.

Alhamdulillah, students tak ramai mana pun. Ada dalam 200 orang yang perlu saya handle.

Students sangat lah aktive. Malangnya, saya sangat-sangat tidak aktive bersukan.

Bila hari aktiviti, saya bersama beberapa orang penasihat sukan sekadar pergi ke court atau padang untuk memantau aktiviti dorang.

Pelajar bermain Futsal sesama dorang.
Pastikan modul berjalan lancar dan jaga kebajikan pelajar.

" Saya bersukan? Turun padang, main sama-sama? "

Seingat saya lah, boleh dikira berapa kali je saya join dorang. Banyak masa saya berlalu begitu sahaja.

Lemak-lemak kat badan duk gelakkan saya je. Kahkahkah..

Fikir-fikir balik.. Malunya. Malu dengan pelajar.. Penyelaras sendiri bam bam dan Obes..

At the end of the semester, yang saya tahu dorang submit modul dan report.

Saya lebih banyak menjadi referee, penilai dan ketua penganjur yang lebih slow motion..

Nak kata tak aktive.. Bohong lah. Saya selalu ke hulu ke hilir kalahkan orang besar.. Bajet cam busy nya aku time tue.

Memang busy pun.

Pagi sampai ke malam menghambakan diri kepada kolej.

Dah jadi rumah kedua.

Kelas dan ofis pulak jauh dari orang lain. 2, 3, 4 kali naik turun anak tangga. Sebab, tak de lift.

" Cuma apa silapnya?? Apa silap saya menjadi bam bam?? "

Silapnya saya dulu, tak de ELMU.

Saya diet..

Saya tak de MENTOR.

So, diet saya tak betul.

Bayangkan kalau time tue saya dah berjumpa dengan program Now Everyone Can Kurus (NECK).. tak de nya lah, jadi penyelaras sukan yang bam bam.

Hahaha..

Gelakkan diri sendiri yang terlalu banyak buat silap dalam usaha untuk kuruskan badan.

Ya Allah, bulatnya.. Cam mana saya boleh tak sedar.
Agaknya, sebab rasa selesa lah sangat. Kan?
Kerana kesilapan inilah, saya berharap dan sentiasa memohon kepada Allah supaya bantu saya kurus. Dan bila saya dah kurus, saya akan bantu lebih ramai orang lain supaya tidak bam bam dan obes seperti saya dulu.

Asyik makan lewat malam, cam mana tak gemuk.
Alhamdulillah, sekarang dah ramai yang berjaya saya bantu mereka peroleh kualiti hidup yang lebih sihat dan baik dari sebelumnya dengan NECK.
Alhamdulillah.. semoga saya terus istiqamah.
Kat bawah nie, saya kongsikan dengan anda mereka yang telah bersama kami.

Sebahagian peserta yang dah grad.
Peserta lelaki semakin ramai celik mata.
Seronok dorang dah kurus.
Yang nie, adik tercabar tengok kakak dia join NECK. Dan terpaksa kurus.
Marilah sama-sama kita bertindak dan berubah untuk kesihatan yang lebih baik dan mempertingkatkan amal ibadat kepadanya dengan lebih sempurna.

Terlalu ramai peserta NECK yang mengadu mereka tak boleh solat berdiri.

Mereka sakit lutut dan banyak lagi akibat badan yang semakin berat dan membesar.

Syukur kepadaNya mereka join NECK.

Semoga mereka dan anda terus istiqamah amalkan gaya hidup yang sihat dan lebih bahagia.

InsyaAllah.

#Whatsapp : 0199164276 untuk jadi seperti kami.

SMS doakan semoga anda semua beroleh manfaat dari sharing ini.

Sekian, wassalam.
Salam Sayang, Salam Bahagia.


*SHARE jika entry ni bermanfaat kepada saudara-mara atau rakan-rakan kita di luar sana.


"Think Positive & Keep Smiling, Home Sweet Home."
~Now Everyone Can Kurus~
019-916 4276 [ Call, SMS, WhatsApp, Telegram ]
sakinahmatsaid@gmail.com

No comments:

Post a Comment