Monday 20 March 2023

KEBURUKAN INTERMITTENT FASTING YANG RAMAI TAK TAHU MENURUT KAJIAN SAINS

Pada hujung minggu baru-baru ini, iaitu 18 Mac 2023 (hari Sabtu) saya dan rakan-rakan Team Projek Blog Mega Euphoria Shaklee telah berpeluang mengikuti satu Seminar di atas talian yang bertajuk The Science of Nutraceuticals yang mana ianya telah disampaikan oleh Genomic Scientist, Prof Dr. Redza Rahman. Actually kelas ini telah diadakan di Kompleks Tabung Haji, Kelana Jaya. Tetapi saya tidak dapat turut serta secara offline kerana pada hari yang sama, ada event di Sekolah anak. Syukur Alhamdulillah, penganjur Master Norita buka juga untuk sessi class online.

Ini kiranya kali pertama, saya attend the seminar dengan Prof Dr. Redza. Banyak input kesihatan yang saya peroleh dari kelas ini terutama melibatkan Preventive Treatment, bagaimana INTERMITTENT FASTING (IF) memberi kesan kepada tubuh badan pengamalnya dari sudut kajian sains.

Jadi dipendekkan cerita.. hari ini, saya nak berkongsi dengan anda tentang Keburukan Diet INTERMITTENT FASTING (IF) yang menakutkan yang mana ramai orang tak tahu termasuk lah saya sendiri. Saya pun tak sangka rupanya Diet Intermittent Fasting ini ada juga keburukannya. Dan sejujurnya bila saya tahu keburukan Intermittent Fasting ini membuatkan saya sangat bersyukur telah 10 tahun berada dalam Community Bisnes Shaklee.

Ok, sebelum itu bagi yang belum tahu bagaimana Diet INTERMITTENT FASTING dilakukan, anda boleh membaca posting saya sebelum ini tentang Intermittent Fasting (di sini).

Keburukan INTERMITTENT FASTING ada berkaitan dengan Autophagy. Alamak! apa pulak Autophagy ni? Huhuhu.

Saya bukannya seorang Saintis sebab itu lah saya follow class Prof Dr. Redza untuk memantapkan lagi pemahaman ilmu saya. Dan sekarang, saya cuba kongsikan secara mudah supaya anda semua faham dan tidak membuat kesilapan besar sehingga merosotkan kesihatan sendiri.



Bagus buat Diet Intermittent Fasting ini. Tidak dinafikan ia satu cara diet yang dapat melatih diri kita terbiasa dengan amalan berpuasa sunat dan Ramadhan yang bakal disambut beberapa hari lagi. Bahkan banyak kelebihan berpuasa. Namun di sebalik kelebihan itu ada keburukannya jugak.

Isunya di sini apakah keburukannya? Bawa bersabar, bertenang ya.

Rujuk gambar rajah : Ada 9 timeline yang memberi kebaikan bagi mereka yang berpuasa.


 Melihat kepada gambar rajah ini ia adalah berkaitan dengan timeline tempoh masa bagaimana berpuasa boleh memberi tindak balas positive kepada badan kita. Tetapi apa yang saya ingin highlight kan di dalam entry kali ini ialah Autophagy pada jam ke 18.

Autophagy mula berlaku apabila anda berpuasa selama 18 jam. Lama kan?

NEW DELHI : NOBEL PRIZE FOR MEDICINE.

Autophagy ialah teknik membuang dan membersihkan segala toksin dan sel-sel yang rosak di dalam badan dan kemudiannya generate sel-sel baru. Teknik ini berlaku kepada sel badan itu sendiri di mana ia memakan sel-sel tidak sihat, uzur dan abnormal. Atau dalam erti kata lain sel reverse aging. Siapa yang selalu berpuasa 36 jam, akan muda dari usianya 10 tahun sebelumnya (300% increases Autophagy) . In Shaa Allah.

Wah! seronok kan dengar. Rupanya selama ini, Allah mewajibkan umat Islam berpuasa bukan sia-sia. Ada kesan bagus untuk kesihatan kita. Setahun sekali, 30 hari sahaja untuk reset kembali badan kita. Tak dapat 72 jam, dapat 36 jam pun dah baik.

Tapi itulah tak ramai orang mampu berpuasa 36 jam. Dan untuk complete kan Autophagy, kita perlu berpuasa secara berterusan selama 72jam. Huhuhu. Saya sendiri tak boleh.

Berita baiknya dalam seminar tersebut Prof Dr. Redza share dalam Shaklee ada Suplemen Terbaik yang didesignkan untuk mengaktifkan Teknik Autophagy itu sendiri. Iaitu Resveratrol, Polifenol dan Astaxantin di dalam Vivix dan ResV Shaklee. Selain itu, Coqtrol Plus Shaklee yang merupakan Coenzyme Q10 dapat mengawal Teknik Autophagy.

Ok, sekarang anda dah faham pasal Autophagy kan. Saya pun macam tak sangka, bertuahnya kenal Shaklee. Rasa bersyukur sangat sebab ingredients di dalam Vivix, ResV telah dipatenkan dan tiada di mana-mana jualan brand lain.

Nak Set Autophagy, boleh klik sini untuk order : Sakinah Shaklee.

Seterusnya adalah Keburukan Intermittent Fasting yang menakutkan kita semua.

Ya, bila kita berpuasa terutama bagi mereka yang mengamalkan Diet Intermittent Fasting badan kita akan kehilangan kolagen sebanyak 90% jika dilakukan secara berterusan. Bayangkan kolagen di dalam badan hilang apa akan jadi? Jadi macam Zombie taw.



Tapi jangan risau.. berita baiknya jugak. Di dalam Shaklee ada Collagen Powder dan Set Kurus Shaklee adalah gabungan terbaik untuk melengkapi proses Diet IF anda.

Best kan makan Shaklee Menjadi Pilihan Suplemen terbaik di Malaysia ni. Nak Shaklee untuk Kurus, untuk bantu aktifkan Autophagy, whatsapp saya terus. Saya akan guide bagaimana cara buat Diet Intermittent Fasting yang sihat tanpa memudaratkan sehingga menjadi zombie. Hehehe.

Sekian, Wassalam.

#blogmegashaklee #projekblogmega2 #shakleethrive2023 #shakleethriumph2023


No comments:

Post a Comment