Thursday 9 March 2023

PENGALAMAN BERPUASA DI BULAN RAMADHAN DENGAN SET PUASA SHAKLEE

Alhamdulillah.. syukur ke hadrat Allah SWT sekarang kita berada di Bulan Syaaban (Sewaktu saya menulis entry ini). Marilah sama-sama kita amalkan bacaan doa pendek ini setiap hari menuju Ramadhan :

“Ya Allah, berkati kami di bulan Rejab dan Syaaban serta sampaikan kami ke Bulan Ramadhan.” (Hadith Riwayat Ibn Abbas r.a)

Semoga Ramadhan kali ini adalah Ramadhan Terbaik buat kita semua berbanding tahun-tahun sebelumnya. In Shaa Allah.

Saya yakin korang yang sedang membaca entry ini, tengah membuat persiapan bagi menyambut kedatangan Ramadhan Al-Mubarak. Dan saya pasti kebiasaannya mereka yang berada di sini mempunyai beberapa cabaran untuk berpuasa penuh. Ada yang mempunyai masalah Gastrik, ramai juga yang masih menyusukan bayi, dan tidak kurang juga korang terdiri daripada Ibu-ibu yang sedang hamil.

Korang sedang mencari solusi dengan Set Puasa Shaklee kan. Betul?

Okey, sebenarnya saya pun pernah melalui situasi seperti di atas.


FYI, anak saya baru sorang. Gaya bercerita macam ramainya. Hehehe.

So, dipendekkan cerita setiap tahun setiap kali Ramadhan, saya akan memastikan ada bekalan makanan wajib saya untuk bersahur iaitu Energizing Soy Protein (ESP). Sebab ESP ni sangat membantu gastrik saya yang sangat teruk. Saya tak boleh tinggalkan ESP walau terlewat bangun sahur cam mana sekali pun. Ia wajib ada. Bukan sunat ya. Wajib!

Apa akan terjadi kalau saya tak minum ESP? Saya risau akan diserang gastrik. Pernah lah jugak saya tidak sempat bangun bersahur. Masa tu, sedar-sedar dah azan Subuh. Huhuhu.

Hari tersebut memang agak lemau dan ada rasa pedih-pedih perut lah sikit di sebelah petang. Tapi syukur mampu bertahan dalam keadaan mengawal diri supaya tidak berlarutan (Tips Kawal Gastrik di bulan puasa).

Pengalaman Berpuasa Gastrik Semasa Hamil dan Menyusu Badan Selama Tiga Tahun

Sejujurnya.. It’s not easy bila kita ada gastrik dan dalam masa yang sama tengah sarat hamil 5 bulan, kemudian tahun seterusnya nak menyusukan anak, then tahun berikutnya menyusukan lagi. Penat dan struggle taw kalau tak de Set Berpuasa Shaklee ni.

Syukur Alhamdulillah, rezeki anak, susu badan sentiasa melimpah ruah untuk dia. And for your information, anak saya ni jenis tidak suka minum susu dari botol. Saya dah cuba seawal kelahirannya lagi. Ya lah, semasa dalam pantang 53 hari saya dah kena attend seminar keusahawanan, IMKK Dr Azizan Osman waktu tu. Sayang rasanya nak batalkan.

Rasanya masa ni dia banyak tidur lagi di siang hari.
Kebetulan muka dia naik ruam. Allergic dengan aircond sejuk.

Bayangkan Seminar tu seharian taw. Saya sampai bengkak susu sebab skip jadual breastfeeding. Saya ingat boleh control. Rupanya tak. Sakit sangat. Huhuhu.

First Time nak berjauhan dengan anak.
Gigih buat Express Breast Milk (EBM), sudahnya tak minum.

Dan anak pulak, memang tak minum susu botol yang ditinggalkan. Dia sanggup menahan diri menunggu ibunya balik. Bayangkan dari pagi sampai ke lewat malam baru sampai homestay. (Saya menyewa homestay berdekatan dan tinggalkan anak kepada arwah Emak untuk dijaga sepanjang seminar berlangsung).

Selepas tu pun sama jugak. Saya ni kerap keluar dan travel. So, dah ready siap-siap botol susu. Malas nak direct feeding, tempat tak sesuai kan. Sudahnya susu terbuang macam tu.

Jadi korang boleh bayangkan tak cam mana penatnya, sakitnya badan, sakit pinggang untuk tempoh 3 tahun yang sangat indah sebenarnya. Kerana itu lah saya sangat recommend Ibu-ibu yang ada Gastrik, Hamil dan Menyusu bukan sekadar ambil ESP sahaja. Tapi, amalkan jugak Set Puasa Shaklee termasuk Ostenutrix. Ostenutrix ni, akan mengurangkan sakit-sakit badan korang termasuk bagus untuk Milk Booster dan Gastrik.


Set Puasa Shaklee Terbaik!

Dalam Set Puasa Shaklee ada beberapa items yang korang kena tahu sangat superb jika diamalkan secara consistent.

1. Energizing Soy Protein Shaklee (ESP) Non-GMO

ESP merupakan sumber protein yang berasaskan sepenuhnya daripda Kacang Soya Non-GMO yang mana ia membekalkan 9 Asid Amoni perlu oleh badan kita. Dalam setiap hidangan ESP, korang akan menerima zat dan khasiat seperti di bawah :


Selain itu, Kacang Soya adalah sumber protein yang berkualiti tinggi, yang sihat dan rendah lemak tanpa kolestrol.

Haa! then kenapa ramai orang sukakan ESP ni? Terutama di bulan puasa termasuk rakan saya Atifah, yang akan mengamalkan Set Puasa Shaklee untuk Ramadhan ketiganya bersama Shaklee.

ESP mempunyai Indeks Glisemik rendah (GI), iaitu 39 berbanding dengan sumber tenaga dari makanan seperti nasi, mee dan karbohidrat yang lain. Bila nilai GI sesuatu makanan itu rendah ia akan melambatkan proses penukaran gula kedalam darah kepada tenaga secara perlahan-lahan dan memberi rasa kenyang yang lebih lama.


Ia berbeza bila kita ambil makanan yang tinggi GI. Keadaan ini akan membuatkan kita cepat lapar. That’s why bila kita hanya makan nasi tanpa protein yang lengkap asyik rasa nak makan lagi, nak makan lagi berulang-ulang. Sudahnya tersandar kenyang, mengantuk dan selang beberapa jam kemudian terasa cepat lapar.

Tambah pulak kalau kena menu lauk kampung seperti ulam-ulaman, budu, sambal belacan, tempoyak dan cencaluk. Hurrmm.. Emak Mertua lalu sebelah pun tak perasan. Hehehe.

Betul, tak?


Ok, manakala untuk kes gastrik.. dalam ESP ada kalsium. Kalsium ni sangat bagus untuk badan yang terlebih asid dalam perut. Ia akan membantu meneultrakan kembali asid tersebut sebab kalsium kan bersifat alkali.

Bukan itu sahaja. Untuk mereka yang sukakan kepada kecantikkan, di dalam ESP ada juga Niacinamide (Vitamin B3) yang kebiasaannya mudah didapati di dalam produk Skincare. Ia berperanan untuk :

- Menghilangkan jerawat
- Memudarkan pigmentasi atau jeragat
- Mengecilkan liang-liang pori pada wajah
- Mengekalkan kelembapan kulit
- Memelihara kulit tetap sihat dan anjal
- Mengurangkan keradangan kulit
- Mengawal lebihan minyak atau sebum
- Mengurangkan garis-garis halus dan kedutan
- Melindungi kulit dari pencemaran udara dan sinaran UltraViolet (UV)

2. Tiga Perisa Cinch Shake Shaklee

Set Puasa Shaklee seterusnya adalah Cinch Shake yang so powerful untuk mereka yang nak maintain berat atau nak turunkan badan. Ada tiga perisa yang terdiri daripada Chocolate, Latte dan Vanilla.

Cinch Shake pun ada Indeks Glisemik (GI) taw iaitu seperti tertera di dalam poster di bawah.


Bestkan, rendah je GI nya. Patutlah bila saya start consistent minum Cinch bersama dengan ESP sahaja semasa berpuasa sunat tahun ni, terasa relax sangat. Kenyang sangat korang.

Ni saya nak citer kisah benar, baru je berlaku kepada diri sendiri.

Dua hari lepas saya buat Intermittent Fasting, then bersahur dengan Meehon Sup, ESP, Cinch Shake dan Vivix, Omega + Lecithin (Set Kurus Shaklee). Sebab tergoda adik perempuan masak pepagi buta untuk sarapan family. Semerbak bau sup satu rumah. Saya ni hantu sikit dengan segala emak nenek sup. Hahaha. Kerana takut teringat-ingat di siang hari, saya pun ambil lah jamah sedikit. Tak banyak pun. Waktu sahur nak habis dah masa tu. Makan pun sekadar ada je lah.

Nak menangis rasa seawal pagi perut saya dah mula lapar. Nasib lah berbuka di tengah hari sebab tiba-tiba period. Kahkahkah.

Kalau korang nak tahu dalam Cinch Shake ni ada jugak Leucine. Apa benda lah Leucine tu? Ok, Leucine ni berperanan untuk :

- Membantu tingkatkan metabolism badan
- Memelihara dan menjaga jisim otot dari terbakar akibat diet atau berpuasa
- Membina otot supaya badan tetap solid dan kulit tidak menggelebeh yang melampau
- Memberi rasa kenyang yang lebih lama tanpa berlapar
- Membantu membakar Lemak Visceral

Wow! Power kan Cinch Shake Shaklee ni. Better korang grab cepat-cepat. Sebab sekarang Cinch Shake tengah Promosi Murah giller-giller babas. RM200 untuk 2 tong. Normal RM380 ya. Korang jimat RM180 untuk setiap set belian. Itu pun perisa Latte dah habis stock. Tinggal perisa Vanila dengan Chocolate sahaja.


Nak order klik sini : Nak Cinch Shake Murah.

3. Performance Drink (PD)

Performance Drink (PD) adalah alternative bagi menggantikan minuman Isotonik ber elektrolit yang memberi tenaga segera dan berpanjangan di siang hari serta (jika) diambil selepas berbuka di bulan puasa. PD ini dihasilkan tanpa kandungan karbonat, tiada gula tinggi seperti kebanyakkan produk di pasaran. Hanya sedikit sahaja kandungan gulanya, (11.0gram per serving).

Minuman PD ini sangat bagus diambil sebab ia membantu mengawal keseimbnagan paras cecair di dalam badan kita agar tidak kering/ dehidrasi. Ia disediakan dalam dua perisa berbeza iaitu Lime-Lemon dan Orange.


Korang tahu tak?

PD ini juga direka khusus untuk para angkasawan NASA, Amerika Syarikat yang berada di luar dari planet bumi. Menarik kan.

So, not wonder ramai yang memberi feedback positive selepas mengambil PD. 





OK, saya nak share berita baik kepada korang semua yang masih setia membaca pengalaman saya berpuasa dengan Set Puasa Shaklee sehingga ke ayat terakhir ini. Bulan ini, Shaklee menawarkan Promosi Istimewa sempena kedatang Ramadhan iaitu Set Puasa 1-2-3 Shaklee.

Di dalamnya ada ESP, Cinch Chocolate dan juga PD dengan harga Promo serendah RM260 SAHAJA! Normally harganya RM513. Murah sangat-sangat kan. Korang jangan risau, boleh ke orang lelaki ambil Set Puasa Shaklee ni?

Boleh. Dan lagi lah digalakkan untuk seluruh isi keluarga. Bukan terhad kepada mereka yang Gastrik, Mengandung atau Ibu Menyusu sahaja. Warga Emas pun sangat-sangat lah sesuai.
 
Untuk setiap langganan Set Puasa Shaklee korang akan dapat Free Gift Shaker. Wow! best kan.

Jangan tunggu lama-lama. Jom! Grab sekarang dengan klik link order di sini : Nak PROMOSI SET PUASA 1-2-3 SHAKLEE

Sekian, wassalam. Sehingga kita berjumpa kembali di next entry.

#blogmegashaklee 
#projekblogmega2
#shakleethrive2023 
#shakleethriumph2023

Hubungi kami untuk:-
KONSULTASI PERCUMA,
HARGA PRODUK TERBAIK DAN
PELUANG BISNES BERSAMA SHAKLEE!

CONTACT : Click to CALL (019-916 4276)
Click to Whatsapp
FACEBOOK : Sakinah Mat Said
INSTAGRAM : sakinah_mat_said
YOUTUBE CHANNEL : Sakinah Mat Said
EMAIL : sakinahmatsaid@gmail.com
TIKTOK : @sakinah_sms

3 comments:

Nila Anggraini said...

Saya pun suka Esp ni. Memang terbaik untuk ibu yang menyusui berpuasa. Terima kasih info sahabat

alinalan said...

Set Ramadan shaklee ni mudah cepat dan sedap. Didoakan Ramadan 2023 lebih bermakna.

Mimi Amira said...

Terima kasih atas perkongsian master..

Post a Comment