Monday 21 January 2019

9 PUNCA SURI RUMAH DEPRESS ATAU KEMURUNGAN

Hai, Assalamualaikum dan salam ceria.

Depress ??

Ada kajian menyatakan kemungkinan besar pada tahun 2020, semakin ramai rakyat Malaysia yang menyumbang kepada Sindrom Depress ini.

Jangan ambil mudah dan buat tak endah. Kita perlu concern kepada setiap ahli keluarga. Terutama si suami kepada si isteri.


Ok, Kinah notice. Punca kebanyakkan wanita hampir Depress atau Kemurungan ialah seperti di bawah ini.

1. No Me-Time : Mereka tiada masa untuk menguruskan diri dan kehendak sendiri. Rutin harian mereka bangun pagi awal dari semua orang dan tidur paling lewat dari semua orang.

Jika wanita ini Suri Rumah Tangga sepenuh masa. Mereka sibuk uruskan anak-anak yang macam-macam ragam, keperluan makan, minum, tempat tidur, kencing berak (anak kecil), persekolahan (baju, bekal dan sebagainya) tanpa dibantu oleh pasangan. Alasan suami penat mencari rezeki.

Anak sorang mungkin boleh handle. Bayangkan jika anak 3,4 orang berderet.

Not wonder boleh depress.

Jika wanita itu sorang yang bekerjaya? Kemana dia boleh depress?

Sebab tiada bantuan pasangan menguruskan rumah tangga. Masing-masing kerja penat. Bila balik rumah, hanya isteri yang uruskan rumahtangga.

Si suami goyang kaki tengok tv sambil pegang phone, tak pun membuta. Alasan suami penat mencari rezeki untuk keluarga. Habis si isteri tak penat?

Cuma berbeza dengan Suri Rumah, wanita bekerjaya ini ada sedikit ruang lari dari kehidupan rumah tangga dari jam 8pagi hingga 6petang (Normal waktu bekerja). Mereka hanya 12 jam di rumah berbanding Suri Rumah 24jam sehari sepanjang hidupnya.

2. Tiada masa exercise : Dah tiada Me Time, cam mana nak exercise. Exercise dengan uruskan rumah je lah. Ia tak sama. Ia menjadi satu tekanan.

Exercise ini boleh membantu kurangkan tekanan kepada kita terutama golongan wanita. Ia disalurkan secara sihat. Membebaskan aura-aura negative, mengeluarkan peluh dan membuang toksin. Badan lebih segar dan bertenaga.

3. Yes ! Masalah Kewangan : Untuk meringankan kos perbelanjaan keluarga seperti menghantar anak ke pengasuh, si isteri redha dan pasrah berkorban kerjayanya untuk jadi suri rumah sepenuh masa dengan harapan boleh ringankan beban suami.

Dalam masa yang sama kerisauan untuk menghantar anak kecil ke pengasuh menjadi satu isu utama si isteri di bandar-bandar besar berkorban masa depan kerjayanya.

Sekarang banyak kes bayi meninggal di rumah pengasuh. So, nak tak nak si isteri lah yang mengalah.

Malangnya bila dah jadi Stay-At-Home-Mom, si suami buat isteri macam bibik. Dia anggap isteri dah tidak bekerja so semua kerja rumah tanggungjawab bini nya.

Bila rumah macam tongkang pecah, kain-baju berlonggok tak dibasuh, berjemur, berlipat, tak sempat masak.. mula baran tak bertempat.

Suami lupa pengorbanan isteri. Setiap hari marah.

Apa salah nya si suami ringan tangan tolong apa yang patut. Bukan ringan tangan naik ke pipi. Itu memang lelaki tak sedar diri. Tak taw dek untung.

Padahal tanggungjawab sebenar uruskan rumah tangga ialah di bahu si suami. Isteri hanya suri dalam keluarga.

Kesan penggunaan Skincare Youth Shaklee selama 5 bulan lebih. Wasap 019-916 4276 untuk tempahan Youth Shaklee Promosi sekarang.


Tak mampu nak tolong, sediakan lah bibik. Tapi.. dah memang tak mampu nak meng ada kan bibik, kita lah tolong apa yang patut.

Kecian si isteri.

Kinah ada sorang kawan. Kinah respect dorang laki bini. Dorang tak de lah kaya tapi dua-dua bekerja.

Yang Kinah respect kat si suami nya. Sebelum keluar pi kerja, dia jemur kain, pi hantar anak sekolah. Balik kerja dia lah yang angkat kain, dan lipat kain, sapu sampah.

First time Kinah tengok. Sangat respect cara dorang bekerjasama membina keluarga bahagia.

Itu bukan takut bini. Tapi, dia taw tanggungjawab. Penat kerja, dua-dua sama penat. Tak kisah apa jawatan sekali pun.

Buat si suami cuba ringan-ringan tulang tolong apa yang patut. Tak mampu memasak, kemas lah rumah. Tak mampu kemas, jemur lah kain. Tak reti? BELAJAR.. Jangan malu untuk belajar, walau nampak macam remeh-temeh. Belajar ilmu bagaimana cara untuk mengemas sahaja. Ia penting untuk kebahagiaan anda sekeluarga kerana anda menjadi role model kepada anak-anak anda.

4. Tiada pendapatan bulanan : sibuk uruskan keluarga sehingga kepenatan then meratap setiap malam tak sempat nak manage bisnes sendiri (Bagi yang berjinak-jinak bisnes online).

At last, terkubur begitu sahaja. Tiada semangat dan perjuangan hanya dipertengahan jalan.

Promosi Set Penjagaan Wajah Youth Shaklee serendah RM612 SAHAJA. Wasap 019-916 4276 untuk penjimatan sehingga RM390.


5. Tiada sokongan orang sekeliling : Terlalu ramai yang membawang. We can't handle all the onions, holland and garlic. What should we do is just ignore. Because we can't close mulut-mulut puaka itu.

6. Perfectionist sehingga menekan diri sendiri. Nak kena siapkan kerja tanpa tinggal cacat cela walau terpaksa ambil masa panjang.

Lama-lama keletihan dan jadi fade up.

7. Logistik (Tempat Tinggal) bermasalah : Tahap wajib change your logistic.

Kita tak mampu ubah muatan di dalam nya. Kita akan penat. So, kita yang kena keluar dari muatan tersebut untuk hidup bahagia.

8. Hilang keyakinan diri : Bila asyik tertekan je. Keyakinan diri menjadi semakin rendah sebab merasa diri tiada nilai kepada keluarga. Tak ubah seperti bibik.

Kerana tak sempat nak berhias dan ber Me-Time, semangat pun terbang, hilang mengikut arus masa dan pertambahan ahli keluarga.

9. Pasangan kurang bertanggungjawab : Pasangan yang jenis lepas tangan dan menumpang kesenangan isteri dan keluarganya.

Si suami lupa dia sedang memikul tanggungjawab yang besar. Dia kena ada perancangan keluarga. Bukan sekadar merancang untuk melempiaskan hawa nafsu nya sahaja.

Buntingkan isteri tapi lupa pada tanggungjawab menjaga isteri dan anak-anak.

Hanya taw nafsu dan keperluan nya terjaga.

Allahu..

Nahuzubillahiminzalik.

Malang betul suami yang kurang memberi peranan dalam rumah tangganya. Dia lupa yang dia perlu jawap di akhirat nanti dengan setiap apa yang dilakukan di dunia ini.

Jika buruk layanan kepada isterinya, jawap lah kat sana nanti.

Ini lah antara punca-punca utama yang menyebabkan kebanyakkan wanita Depress dan kemurungan.

So, wahai rakan wanita. Jom ! bangkit.

Pesan Kinah :

Berniaga lah secara online. Biar kita ada pendapatan sendiri. Buat jadual untuk fokus bisnes dan keluarga. Untuk permulaan memang letih. Sebab kita baru nak semai biji benih.

Dalam masa yang sama doakan suami kita yang baik-baik. Mohon Allah kurniakan taufik hidayah kepada suami, untuk berubah menjadi ketua keluarga yang bertanggungjawab, ringan tulang dan mintak lah yang baik-baik dengan Allah SWT.

Percaya dan yakin lah dengan kuasa doa. Tak mustahil jika anda sabar berdoa, suami akan berubah lebih baik. Bahkan sangat-sangat memahami pengorbanan anda.

Jika anda masih tinggal bersama keluarga. Nasihat Kinah berusaha lah untuk berhijrah. Hijrah itu lebih baik andai keadaan menjadi semakin parah jika terus menerus berada di situ.

Hijrah bukan bermakna kita nak berjauhan dari keluarga selama-lamanya. Tapi, untuk kebaikan semua pihak.

Adakan Me-Time anda. Buat apa yang anda suka selagi ia tidak bercanggah dengan syarak dan menjaga maruah suami serta kerukunan rumah tangga.

Ber SPA merupakan satu cara untuk anda Me-Time. Hubungi 019-9164276 untuk memanjakan diri anda.


Ok.

Sekiranya anda rasa entry ini bermanfaat, sila kongsikan kepada lebih ramai wanita di luar sana. InsyaAllah.

Sekian, wassalam.
Salam Sayang, Salam Bahagia.

No comments:

Post a Comment