Monday 7 January 2019

WANITA BANGKIT BERNIAGA TAHUN 2019

Jom! wanita bangkit berniaga tahun 2019.
Assalamulaikum dan salam ceria.

Kisah tentang wanita kuat dan hebat :

Wanita 1 : Bekerja sebagai konduktor bas setiap hari. Bila ditanya anak berapa orang, kenapa memilih pekerjaan itu?

Jawapnya : Demi membesarkan anak-anak. Akak ditinggalkan suami tak bertanggungjawab. Anak perlu makan minum, pergi sekolah. Sekian then sekian.

Wanita 2 : Bekerja bidang professional. Keluar pagi pulang di kala senja. Hadap jamp hari-hari. Berpusu-pusu mencelah dalam kerakusan manusia di terminal LRT. Kenapa tak drive sendiri?

Jawapnya : Penat dik, nak hadap jamp. Biarlah akak penat hadap ragam manusia dalam LRT. At least akak boleh muhasabah diri. Akak kena berjimat jugak. Duit gaji tiap bulan bukan untuk bermewah. Ada tanggungjawab yang perlu diutamakan.

Wanita 3 : Bekerja di sektor swasta, setiap hari terkejar-kejar keluar awal dengan anak kecil untuk drive sejam demi jarak kerja tak sampai 20 minit. On the way singgah rumah pengasuh, balik nanti pun sama. Selalu terlewat ambil anak sebab sangkut jamp dan sibuk meeting serta tugasan di ofis. Suami tak tolong ambil anak ke kak?

Jawapnya : Akak PJJ dengan suami dik. Akak yang uruskan anak-anak kecik. Suami seminggu sekali baru jumpa. Kalau sibuk kadang 3-4 bulan baru jumpa.

Wanita 4 : Wanita suri rumah, menguruskan suami dan anak-anak 24jam. Tiada pendapatan sendiri. Mengharapkan ehsan suami semata-mata untuk berbelanja.

Bila ditanya, Akak tak nak ada pendapatan sendiri?

Jawapnya : Tak pe lah dik. Akak tak sempat nak fikirkan. Sibuk uruskan anak-anak. Jap lagi suami balik nak makan, minum. Rumah bersepah, berselerak tak terkemas. Bukan akak tak pernah nak bekerja. Tapi, akak lebih sayangkan keluarga akak. Tak nak anak terabai. Lagi pun belanja untuk hantar anak ke pengasuh sangat mahal. Biarlah akak bekorban. Cukuplah kami anak beranak dengan apa yang ada.

Hurmmm.. apa yang boleh Kinah katakan anda wanita memang hebat dan kuat.

Ramai wanita di luar sana diuji dengan macam-macam rencah berkeluarga dan juga kerjaya. Tapi, mereka tak pernah berputus asa untuk teruskan kehidupan.

Jika mereka tahu hidup ini sebenarnya ada pilihan. Mereka takkan terusan buat apa yang mereka sedang buat sekarang.

Sebab tu, Kinah masih di sini memperjuangkan kebahagian wanita. Fight untuk wanita bangkit berniaga bersama anak-anak di depan mata. Bukan mudah tapi tak susah jika kita menginginkan ianya menjadi satu kejayaan manis dunia akhirat.

InsyaAllah.

Jika anda seperti wanita di atas itu, buatlah satu tindakan perubahan untuk tahun 2019. Bangkit untuk bina impian-impian yang tertangguh selama ini.

Let's wasap me : (Kinah 019-916 4276) to guide & lead u how to start ur first bisnes with us.

Wanita jana pendapatan RM290 dari servis SPA Bergerak The Walking Beauty (TWB). untuk 2 hari.

No comments:

Post a Comment