Tuesday 10 May 2016

BERTAHUN MIGRAINE, PENING DAN SAKIT CAM NAK PECAH KEPALA

Assalamualaikum wbt..

Saya mendoakan semoga anda semua pembaca dan pengunjung blog sakinahms.blogspot.my sentiasa berada dalam keadaan sihat sejahtera dan berbahagia di samping keluarga tercinta.

Kita dimasukkan ke dalam syurga tanpa dihisab. InsyaAllah.

BERTAHUN MIGRAINE, PENING DAN SAKIT CAM NAK PECAH KEPALA

Perkongsian oleh salah seorang insan tersayang.

Kisahnya bermula apabila beliau mengalami kemalangan jalan raya ketika menunggang motorsikal dan bertembung dengan sebuah kereta hampir 10 tahun yang lalu.

Akibat kemalangan itu, beliau koma beberapa bulan dan terdapat kesan darah beku di bahagian kepala berdekatan otaknya.

Alhamdulillah.. Ia ibarat mati hidup semula. Peluang amat tipis untuk hidup.

Setelah sedar, segalanya berubah.

Kecekapan dan kecerdasan otaknya merosot dan terganggu. Beliau tidak dapat belajar dan bekerja dalam tempoh yang panjang dalam satu-satu waktu. Kiranya, kalau overtasking.. dia akan sakit kepala dan migraine yang sangat teruk sehingga terpaksa masuk wad kecemasan.

Kadang, kalau terdedah kepada cuaca panas melampau pun dia boleh kena migraine.

Setiap hari dia, wajib bergantung kepada beberapa jenis ubat khas dari doktor pakar yang melibatkan sel saraf di kepala. Kalau ter miss makan, dia akan tanggung sakit yang tak dapat dikawal.

Saya pernah bertanya kepada beliau ;

Kalau tak makan ubat ni, apa akan jadi? Sebab ubat ni sintetik.. ia akan merosakkan buah pinggang kita jika diambil berterusan.

Katanya ;

Dia tiada pilihan. Kalau tak makan, nanti sakit. Semua kerja tak jalan.

Ok.

Saya cuba kenalkan beliau dengan Set migraine. Sebab, saya rasa dah tiba masa untuk dia berubah dan usahakan sesuatu yang lebih baik untuk dirinya.

Tapi, hampa. Sebab dia tak yakin ia dapat membantu. Saya tak berputus asa.

Saya teruskan berdoa dan keep sharing.

Setelah beberapa bulan, ditakdirkan Allah. Beliau cakap nak cuba.

Saya happy sangat-sangat. Bukan sebab keuntungan dari jualan tersebut. Tapi, kerana saya tak sanggup melihat dan mendengar dia selalu sakit. Selalu emergency. Seorang diri ke hospital dalam keadaan kepala yang sakit tue dengan membonceng motor. Bukan dia tak mampu naik kereta. Tapi, lambat katanya. Kat hospital susah nak dapat parking.

Syukur sangat-sangat.

Hari ni, beliau ke hospital untuk medical check up.

Doktor pakarnya, dah kurangkan dose ubat dan jenis ubat yang perlu di ambil kepada satu biji sahaja.

Sejak dia consume B complex, vita C dan beberapa vitamin yang lain. Migrainenya tak pernah menyerang. Dia dah tak perlu ke emergency.

Cuma baru-baru ni, semasa beliau dan saya sekeluarga balik ke kampung kerana urusan kematian tok ki, dia tertinggal semua vitamin dan ubat doktor. Maka, terpaksa ke emergency demi satu injection tahan sakit. Saya pun tak bawak balik semua. Yang ada cuma Vivix sempat grab. Tapi, dia perlukan B complex.

Tiada pilihan, di kala orang bertahlil.. kami ke hospital.

Itulah kisah, En. Tunangku. Siapa dia? Biarlah rahsia ;-)

Alhamdulillah, syukur kepadaNya.

Sekarang beliau dah tak seperti dulu. Kesihatannya semakin bertambah baik. Boleh dikatakan sangat banyak perubahan yang berlaku kepadanya.

Kepada siapa yang ada masalah yang sama, bolehlah hubungi Sakinah (019-916 4276) untuk khidmat nasihat lanjut.

InsyaAllah.

Kita ikhtiar dan berusaha. Selebihnya Allah jua yang menyembuhkan.

Saya doakan anda kaya, bahagia dan berjaya serta diberkati oleh Allah SWT dunia akhirat.

Sekian, wassalam.
Salam Sayang, Salam Bahagia.


WhatsApp : 019-916 4276 untuk dapat ebook Kisah Motivasi :
Sorry Boss!! Saya Terpaksa Berhenti Kerja ini Sekarang !!
Ebook yang sangat memberi inspirasi tinggi kepada semua pembacany

*Sila SHARE jika entry kali ini bermanfaat untuk saudara-mara dan jugak rakan-rakan kita di luar sana. Saya doakan anda Kaya, Bahagia dan Berjaya Dunia/Akhirat.
"Think Positive & Keep Smiling, Home Sweet Home."
Ingin menjana pendapatan 3, 4, 5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah? 
Hubungi Cinta Hati SMS
019-916 4276 [ Call, SMS, WhatsApp, Telegram ]
sakinahmatsaid@gmail.com

No comments:

Post a Comment