Sunday 8 May 2016

TAK SUKA!! TAK SUKA !! TERSEDAK ASAP NIKOTIN KAT PASAR PAGI

Assalamualaikum wbt..

Saya mendoakan anda semua sihat dan bahagia bersama insan tersayang. Kita semua dimasukkan ke dalam syurga tanpa dihisab. InsyaAllah..

TAK SUKA! TAK SUKA! TERSEDAK ASAP NIKOTIN KAT PASAR PAGI

Ini kisah jumaat lepas.

Kami ke pasar borong di area Wakaf Mempelam, Kuala Terengganu untuk teman emak membeli barang sambil cuci-cuci mata.

Selalu kalau balik ke Terengganu, inilah aktiviti kami anak-beranak. Ke pasar segar untuk cari barangan yang tiada dijual di Kuantan.

Setibanya di sana, kami terpaksa berpecah sebab masa yang ada terlalu singkat. Sebentar lagi kami nak bergerak balik ke Kuantan dah.

Parking kereta penuh. So, emak dengan mak sedara dan adik-adik turun kereta terlebih dahulu. Tinggallah kami bertiga pusing-pusing cari parking.

Alhamdulillah rezeki kami. Dalam 5 minit ada kereta keluar parking.

Selepas parking kereta, kami bergerak masuk kawasan pasar borong bahagian sayur-mayur. Orang sangat-sangat ramai. Normal lah pasar. Tak ramai, bukan pasar namanya. Kan..

Lagi pun, jumaat kan hari cuti di Terengganu. Memang tak putus orangnya.

Dalam duk pimpin tangan si adik dan intai-intai sayur di celahan orang ramai, tiba-tiba.....

Saya tersedak. Terbatuk. Sebab terhidu bau asap rokok aka racun nikotin yang dihembus oleh seorang pak cik yang berselisih dengan saya.

Saya rasa cam nak pitam.. Pening tiba-tiba. Asap tu betul-betul kena ke muka saya.

Tanpa rasa bersalah, pak cik tue berjalan sambil hembus asap kotor dari lubang hidungnya kepada orang ramai.

Cepat-cepat saya cari udara bersih. Betulkan pernafasan semula.

Ikutkan saya, sesaat sezarah pun tak mahu asap tu masuk ke dalam organ pernafasan. Namun nak buat cam mana. Terperangkap di tengah-tengah orang ramai.

Pedih rasa hidung menahan racun yang masuk. Terhenti seketika nikmat udara segar di pagi hari yang Allah berikan.

Nasihat saya kepada anda di luar sana, yang membaca coretan ini.. seandainya anda adalah perokok yang tegar, silalah merokok jauh daripada orang lain. Pergi jauh-jauh.

Tak perlu tunjukkan bahawa anda seorang yang macho dengan hembus-hembus asap kotor cam tue.

Anda adalah pembunuh dalam diam.

Jika anda ingin berhenti merokok, sila berdoa dan mintak kekuatan dari Allah mohon permudahkan usaha anda. Minumlah Vivix. Vivix dapat bantu anda berhenti merokok. InsyaAllah..

Perokok adalah papa kedana, papa kemiskinan dan tiada yang lebih baik. Melainkan kesemuanya buruk dan amat menyakitkan.

Sebab anda membakar duit dan membunuh orang sekeliling dengan setiap batang rokok yang hangus terbakar.

Saya tahu bukan mudah untuk berhenti merokok sebab saya sendiri pernah melihat bagaimana sukarnya arwah ayah berhenti merokok sehingga rokok itu memakan diri sendiri.

Sayangi keluarga anda, sayangi diri anda.

Pastikan anda mati tanpa kesan rokok di dalam badan.

Hubungi Sakinah, untuk dapatkan Vivix (penawar berhenti merokok) : 019-916 4276.

Sekian, wassalam.
Salam Sayang, Salam Bahagia.



WhatsApp : 019-916 4276 untuk dapat ebook Kisah Motivasi :
Sorry Boss!! Saya Terpaksa Berhenti Kerja ini Sekarang !!
Ebook yang sangat memberi inspirasi tinggi kepada semua pembacany

*Sila SHARE jika entry kali ini bermanfaat untuk saudara-mara dan jugak rakan-rakan kita di luar sana. Saya doakan anda Kaya, Bahagia dan Berjaya Dunia/Akhirat.
"Think Positive & Keep Smiling, Home Sweet Home."
Ingin menjana pendapatan 3, 4, 5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah? 
Hubungi Cinta Hati SMS
019-916 4276 [ Call, SMS, WhatsApp, Telegram ]
sakinahmatsaid@gmail.com

No comments:

Post a Comment