Friday 20 May 2016

TESTIMONI NECK : TURUNKAN BERAT 20KG DALAM MASA 2 BULAN

Assalamualaikum wbt..

Saya mendoakan semoga anda semua pembaca dan pengunjung blog sakinahms.blogspot.my sentiasa berada dalam keadaan sihat sejahtera dan berbahagia di samping keluarga tercinta.

Kita dimasukkan ke dalam syurga tanpa dihisab. InsyaAllah.

TURUNKAN BERAT 20KG UNTUK KURUS & SIHAT SUPAYA IBADAT HAJI BERJALAN LANCAR

Hari ni, saya nak kongsikan dengan anda semua satu sharing oleh peserta NECK Batch 14 yang telah berjaya mencapai targetnya sebanyak 20kg bersama NECK 60 hari.

Nama diberi Rohaiza Wahid, berusia 36tahun dan beliau merupakan seorang guru.

Jika anda seorang guru  ataupun pendidik, mesti anda faham besarnya cabaran seorang guru bila berbadan besar nie.

Jom! ikuti sedikit temubual online bersama Puan Rohaiza Wahid.

1. Bagaimana Puan boleh join NECK? dan kenapa?

"First, tujuan utama saya join NECK adalah kerana nak turunkan berat badan supaya saya sihat dan senang nak beribadat kepadaNya. Sebab, tahun ini InsyaAllah saya dapat menjadi tetamuNya.

Dari kursus haji yang saya hadiri.. ustaz bagitau perjalanan untuk kerja melontar perlu berjalan sejauh 7km pergi dan balik.

Saya duk terfikir macam mana saya nak bawak badan seberat ni untuk berjalan sejauh itu? Padahal jalan cari barang kat giant pun dah sakit kaki.. sakit tumit memanjang.


Saya mohon kepada Allah SWT moga permudahkan saya untuk kurus. Alhamdulillah 1 malam ada kawan saya perkenalkan dengan program NECK ini.

Tengok kepada perubahan diri beliau, sangat-sangat mengujakan saya. Saya terfikir inilah jalan yang Allah nak tunjukkan pada saya..

Tanpa berfikir panjang saya terus buat keputusan untuk join NECK.."

2. Dengan berat 100kg, adakah sebelum ni pernah cuba untuk kuruskan badan?

"Dulu saya pernah pakai baju premium beautiful dan tak makan nasi selama sebulan. Zaman muda-muda boleh lah. Sekarang buat, dah tak boleh. Lain yang jadinya. Kena gastrik pulak.

Diet Atkins pun pernah cuba. Tapi, perut melayu tak dapat nasi sengsara..."

3. Semua orang tahu, guru seorang yang sangat aktive naik turun tangga. Sebab di sekolah semestinya tiada lift. Tapi, kenapa ramai guru yang masih bam bam?

"Benar, guru selalu bercinta dengan tangga. Nak kemana mesti kena panjat tangga. Turun masih ok, lagi. Kalau dalam sehari kena naik ke kelas berbeza tempat dan bangunan memang penat lah.

Termengah-mengah mendaki satu anak tangga ke anak tangga.

Tapi, pelik kan masih jugak gemuk. Hehehe..

Sejak saya bersama NECK, baru saya faham kenapa badan kita boleh membesar bagaikan johan.

Pertama, adalah kerana tekanan kerja. Mengajar tak tertekan. Tetapi, kerja-kerja yang lain buatkan kita stress.

Dan terapi stress adalah makan dan makan.

Kedua, sebab tak sempat makan. Skip waktu makan. Dalam NECK, kita selalu disarankan supaya makan kerap dalam 5 kali sehari.

Alhamdulillah, ianya terbukti berkesan. Bila kita kerap makan badan kita lebih bertenaga dan sihat. Tak de dah lemau. Berbeza dengan kesan makan banyak."

4. Guru seorang yang sibuk. Bagaimana Rohaiza menguruskan diet dan aktiviti NECK setiap hari?

"Alhamdulillah kalau ada kemahuan dan tekad pasti ada jalan.

Mula-mula memang susah nak biasakan diri makan 5 kali sehari. Makan nasik masa lunch.

Tapi, saya rancang perjalanan diet NECK saya dengan sebaiknya mengikut panduan coach dan crew. Jika di dalam kelas, saya dah prepare makanan untuk jam 10pagi. Just simple snack yang mudah dan tak menyusahkan seperti kurma.

Contoh bekal yang dibawa oleh Puan Rohaiza ke sekolah.
Saya banyak bawak bekal dari rumah. Lebih sihat dan jimat duit, jimat masa. Nak sediakan makanan NECK sekejap je. Orang tak  pandai pun boleh masak.

Sampai Mak Cik Kantin rindu dengan saya. Jarang turun makan di kantin.

Senaman?

Senaman pun macam susahnya bagi saya yang berbadan 100kg nie.

Kelebihan NECK sebab kita diet berjemaah. So, saya dapat kekuatan dan semangat dari rakan seperjuangan.

Rasanya, kalau buat sorang-sorang memang tak merasa nikmat sekarang nie."

5. Adakah penting senaman dalam proses turunkan berat nie?

"Saya bukan seorang yang aktive bersenam sebelum nie.

So pada saya, senaman memang sangat penting untuk pecahkan lemak-lemak di badan. Saya bersenam 5kali seminggu mengikut kesesuaian masa.

Kadang bangkit awal pagi untuk berjogging. Saya perlu sediakan masa tersebut.

Tapi jogging saya kat dalam rumah je. Saya tak pernah bersenam di luar rumah.

Berlari dari pintu dapur ke pintu hadapan rumah. Berulang-alik ikut cara yang coach guide.

Saya tak boleh naik treadmill. Jadi pening dan muntah-muntah.

Lagi pun, coach pernah cakap kesan jogging jarak dekat (apa yang saya amalkan sekarang) lebih berkesan berbanding treadmill.

Kadang sebelum tidur, buat senaman yang bersesuaian.

Tetapi..

Perkara paling penting adalah 70% jaga makan. Bersenam beria-ria, kalau makan tak jaga adalah satu kerja yang memenatkan diri. Senaman 30% je sebenarnya (yang menentukan kejayaan saya nie).

6. Adakah pengambilan suplemen membantu proses kurus Rohaiza?

"Ye, suplemen sangat membantu masalah dalaman saya, cover kekurangan nutrient yang saya perlukan. Contoh, lecithin membantu pecahkan lemak-lemak tepu.

Cinch shake beri bekalan protein dan bina otot.

Orang cakap, Cinch Tea Mix buatkan kita aktive dan sentiasa segar. betul, lah ia beri tenaga segera. Sebab tu jugak, rasanya mudah saya lost weight.

Tapi kalau makan suplemen semata, makan tak jaga, senaman tak buat. Berat tak turun pun. Membazir pulak. "

7. Apa kata saudara-mara dan rakan-rakan terhadap apa yang sedang Rohaiza amalkan ini?

"Hehehe...

Jiran semua pelik saya makan sayur macam gitu je. Tapi, saya telan je. Janji kenyang. Saya ni jenis yang tak heran sangat orang cakap.

Kalau sakit, kita yang tanggung. Bukan dorang kan."

8. Apa perubahan selepas bersama NECK?

"Saya tak pernah rasa enjoy dalam diet. Ni la satu-satunya program yang rasa enjoy, walaupun mula-mula payah jugak nak didik perut.

Tapi, akhirnya sekarang saya dah berjaya pakai baju saiz 2xl. Sebelum ni, 4xl tak pun 3xl tengok jenis kain.

NECK so miracle."





Amacam?

Anda terinspirasi dengan perkongsian Puan Rohaiza Wahid? Saya doakan semoga perjalanan ibadat haji Puan Rohaiza dipermudahkan dan berjalan lancar. Beliau dikurniakan hajjah mabrur oleh Allah SWT.

InsyaAllah.

Jom! LIKE & SHARE supaya lebih ramai peroleh manfaat dari kisah beliau.

Hubungi saya (Sakinah : 019-916 4276) untuk penyertaan Program Now Everyone Can Kurus (NECK) bagi intake seterusnya iaitu Batch 17.

Sekian, wassalam.
Salam Sayang, Salam Bahagia.

UPDATE TERKINI (23 Ogos 2016):

Selepas Graduate Batch 17. 32kg selaam 5 bulan.
Kejayaan bukan datang secara tiba-tiba, ia mengambil Masa dan Usaha, Tindakan diri sendiri.
Disiplin dan semangat bersama Team NECK.
Doa Serah + Tawakal.
Program Kurus Coaching Online No. 1 di Malaysia.
Now Everyone Can Kurus (NECK)
Kurus Hanya Dari Rumah.

"Think Positive & Keep Smiling, Home Sweet Home."
~Now Everyone Can Kurus~
019-916 4276 [ Call, SMS, WhatsApp, Telegram ]
sakinahmatsaid@gmail.com
FB : Sakinah Hasanah Mat Said

No comments:

Post a Comment