Wednesday 10 May 2023

HARI RAYA OPEN HOUSE - FOLLOW TIPS

Raya adalah masa untuk kita berkumpul bersama adik-beradik, saudara-mara dan juga kenalan. Bulan inilah kita sibuk menghadiri banyak undangan jemputan Hari Raya Open House daripada mereka terutama di hujung minggu. Kadang berderet penuh dari pagi sampai ke malam.

Serba salah jadinya kan. Tak pergi tak boleh. Nanti turn kita tak de orang nak datang. Hehehe. Lagipun masa ni lah kita dapat merapatkan ukhuwah yang terbina.

Bagi saya ada satu masalah utama bila nak menghadiri Open House ni.

Tidak kira majlis kecil, sederhana atau besar. Iaitu isu makan dan minum.

Kita semua sedia maklum Hari Raya Open House mesti disaji dengan pelbagai juadah yang istimewa. Yang jarang didapati di bulan-bulan biasa. Contoh : Lemang, Rendang, Nasi Minyak, Nasi Dagang, Nasi Himpit, Satey dan Lontong, Soto, Nasi Arab, Laksa, Laksam, kek dan kuih-muih.

Itu belum sentuh pasal pencuci mulut lain, dengan air pelbagai perisa dan warnanya lagi. Kalau Hari Raya Open House di hotel-hotel, resort-resort normally lebih banyak aneka hidangan yang disediakan. Sehingga rambang mata tertewas dengan nafsu sendiri. Semua nak merasa.

Manakala yang bertandang ke rumah-rumah, biasanya akan mendapat layanan lebih istimewa. Terutama kalau kita memang rapat dengan Tuan Rumah. Semua disuruh makan. Makan selagi belum habis. Nak menolak serba-salah jadinya.

Tambahan yang jenis berhidang air manis. Tak minum kecil hati Tuan Rumah. Huhuhu.

Siapa ada masalah yang sama dengan saya di Hari Raya Open House?

Ok, anda mungkin boleh mencuba Tips ini.

TIPS MENGHADIRI HARI RAYA OPEN HOUSE

Kebiasaannya saya akan bertandang ke mana-mana Open House bersama anak dan suami. Jadi apa yang saya lakukan adalah :

  1. Dessert, kuih-muih, cookies ni memang manis kan. Tak ambil tiada masalah. Kadang tergoda jugak bila tengok presentation yang menarik dan mengiurkan. Kita ambil dalam small portion sahaja sekadar merasa. Kadang saya makan satu suap, kemudian share dengan En.suami.
  2. Kalau makanan yang heavy seperti nasi pun sama. Jaga portion. Ambil sedikit sahaja. Tanamkan dalam diri makan sekadar merasa bukan melantak seperti ada saka.
  3. Lebihkan buah-buahan atau sayur-sayuran jika ada pilihan.
  4. Manakala minuman pulak carilah air masak/ air putih. Saya sangat yakin air berwarna semestinya sangat manis. Kalau Tuan Rumah nak hidang air manis, menolaklah secara baik. Cakap anda sedang menjaga kesihatan sebab bacaan gula dah naik (Ini bagi sesiapa yang betul-betul ada penyakit Kencing Manis). Takkan Tuan Rumah kejam sangat.

Susahkan sebenarnya bila Hari Raya Open House.

Jadi bagi mengelak dari berat kita bertambah berkilo-kilo selepas hari raya open house, bacaan gula tiba-tiba naik mencanak-canak saya ada beberapa Tips lain yang lebih membantu anda menghadiri Open House dengan senang hati dan enjoy.

Cuba lah pulak Hari Raya Dengan Shaklee. In Shaa Allah lebih selamat dan kekal sihat.

SEBELUM MENGHADIRI HARI RAYA OPEN HOUSE (Tips ini sesuatu untuk anda yang sedang kuruskan badan)

Pastikan sebelum anda keluar rumah, anda telah mengambil minuman Cinch Shake Shaklee yang mana ia akan membantu anda terasa sangat kenyang. Lambat lapar kerana Indeks Glisemiknya yang sangat rendah.

Manfaat Cinch Shake untuk kuruskan badan

Kemudian ambil sekali beserta dengan Lecithin, Omega Guard yang mempunyai Asid Lemak Omega-3.

Omega Guard bantu kuruskan badan di hari raya open house

For Your Information : Ghrelin adalah hormon utama yang berperanan untuk memberi Signal Lapar yang sangat-sangat laju kepada badan kita, anggarannya 0.001 saat berbanding hormon Leptin yang mengambil masa 20 minit lebih perlahan untuk menyampaikan Signal Kenyang kepada badan.

Jadi tidak pelik bila kita cepat terasa lapar tetapi lambatnya merasa kenyang.

So, di sini gabungan diet seimbang bersama pengambilan Omega-3 dapat membantu mengawal-atur dua hormon Ghrelin dan Leptin, memberi rasa kenyang yang lebih lama, meningkatkan kadar metabolisma, serta pembakaran lemak secara sihat dan juga meningkatkan kepekaan insulin di dalam darah.

Kelebihan Lecithin untuk Rumah Terbuka

Manakala Lecithin berperanan untuk :

  • Membantu mempercepatkan proses pemecahan lemak.
  • Meningkatkan kesihatan hati. Hati adalah antara organ terpenting di dalam badan bagi membantu penyingkiran toksin.
  • Mencegah pengumpulan lemak pada dinding jantung, arteri (salur darah) dan otak dengan memecahkan lemak yang terkumpul.
  • Lecithin juga mempunyai kolin yang membantu untuk menghasilkan asetikolin, iaitu bahan yang terlibat dalam pembelajaran, daya ingatan, fungsi otot, tidur, rangsangan seksual, rembesan dan peredaran hormon. Ia saling berkait dalam memastikan kita kehal sihat dan happy.

SELEPAS MENGHADIRI HARI RAYA OPEN HOUSE

Pernah tak selepas anda pulang ke rumah, menghadiri mana-mana majlis Hari Raya Open House perut terasa tidak selesa, tidak hadam dengan baik. Sebab kita makan banyak sangat juadah di siang hari. Malaysia kan syurga makanan. Inikan pulak semasa Open House, pasti rambang mata, nafsu makan tiba membuak-buak. Semua nak makan. Hehehe.

Kadang ketidakselesaan ini mungkin kerana toksin-toksin yang terkumpul dan makanan berlemak, berkolestrol yang tidak dicerna.

Set Detox Alfalfa dan Herblax

Haa! ambil lah Alfalfa Complex dan Herblax yang sangat bagus membantu proses penghadaman anda.

Kalau anda nak tahu ramai yang ambil kesemua cadangan vitamin-vitamin Shaklee di atas berjaya turunkan berat mereka walau selepas hari raya. Nak try? Bulan ini kita ada Promosi Set Hello New You dengan harga serendah RM353 sahaja untuk items yang saya sebutkan tadi.

Set Hello New You Promosi Shaklee

Hubungi kami segera, Sakinah : 019-916 4276 di sini.

Sebelum itu, suka saya kongsikan lagi satu Tips berhari Raya dan Menu Hari Raya Open House buat anda.

Nak kurus dan elak dehidrate sepanjang menyambut bulan syawal ini? Perbanyakkan pengambilan air kosong yang cukup seperti saya kongsi di dalam entry ini (Tips Minum Air Kosong).

Ok, all the best. Selamat mencuba. Nak jana income dengan bisnes Shaklee 3, 4 dan 5 angka setiap bulan sebagai pendapatan tambahan, boleh roger-roger saya jugak.

Sekian,wasssalam.

#NextLevelBlogging #blogmegashaklee #projekblogmega2 #shakleethrive2023 #shakleethriumph2023 #SetRahmahShaklee2023


No comments:

Post a Comment