Friday 19 February 2016

KISAH IMAH DENGAN NASI

Assalamualaikum dan selamat petang semua..

Hari ni, saya nak kongsikan satu cerpen pendek sempena bulan ulangtahun pertama NECK.

KISAH IMAH DENGAN NASI

Imah tergesa-gesa masuk ke ofisnya selepas habis meeting.

Imah tengok jam di dinding pejabatnya. Dah jam 3 petang.

Imah tersandar penat di kerusi.. penat sebab stress bekerja. Meeting hari-hari. Tapi, hasil tetap sama. Tak pernah ada kesudahan.. selepas satu, satu masalah.

Tiba-tiba dia terdengar ada bunyi.

"kruk.. krak, kruk, krak!!"

Dari mana bunyi tue, sambil meraba-raba perutnya yang semakin membuncit.

"Ooo.. perut, aku rupanya.

Patutlah. Dah lapar ye. Alahai cian perut nie."

Imah duk berfikir.. "Hurmm.. nak makan apa, time macam nie.

Tak, pe lah. Aku pi solat dulu. Nanti, aku fikirkan."

****Beberapa minit kemudian, selepas solat*****

Imah menuju ke pintu lift untuk turun ke bawah.

Laju betul jalannya.. agaknya dah tak tahan sangat laparnya. Hehehe..

Dia ke gerai depan bangunan mencari Mak Cik Nab penjual pisang dan keropok goreng yang paling sedap kat situ.

Diborongnya, keropok lekor goreng RM6, pisang goreng RM6, Air Batu Campur special (ABC).

Bagusnya Imah ni, suka jamu rakan-rakan ofis sekali.

Begitulah Imah.

Seharian bekerja dari pagi ke petang, kadang ke malam.. Hanya sempat alas perut dengan keropok dan pisang Mak Cik Nab.

Kenal sangat dah Mak Cik Nab dengan Imah Montel.

Kawan baiknya, selalu membebel kat Imah.

"Kau ni, Imah.. aku tengok. Makin montel. Ko, kata ko diet. Tapi, tak de kesan pun. Setiap hari ko makan benda ni je (sambil tunjukkan pisang).

Musykil aku nie.

Ko tak mahu pergi jumpa doktor ke. Dah bertahun diet.. sama je.

Manalah tahu ada masalah lain.

Aku pernah dengar orang kata.. kalau nak diet kena makan nasi. Bukan makan nie (burger, roti sosej, mcD, KFC, Kek)

Ko tak nak cuba ke?

Aku pun dah letih nie. Diet ikut ko.. sama je kita.

Baru-baru ni, aku ada baca satu program taw. Program kurus online.

Apa lah ke benda nama tue.. Cam mana time-time gini, aku boleh tak ingat.

Hurmmm....

Haa..

Now Everyone Can Kurus namanya. Tergeliat lidah aku nak menyebutnya.

Dorang kata.. nak kurus, wajib makan nasik. Tak perlu tahan lapar. Makan 5 kali sehari.

Cam best, je Imah.

Pastu, kan.. aku skodeng lah dorang.

Dah ramai, wei.. Dah ramai.."

Imah pelik.. "Ramai ap?"

"Ramai yang kurus..sebab dorang makan nasik.

Geram aku.. yang saiz cam aku pun ada.

Ko, tengok nie.. tu nasik yang dorang makan(sambil tunjuk gambar nasik peserta NECK). Ko tak, terliur ke Imah?"

Imah, terkejut.... dan tak percaya.

"Ko, biar betul beb..

Aku tahan perut separuh nak giller.. sedap-sedap, dorang makan dan boleh kurus.

Aku tak percaya.

Ko bagi contact dorang kat aku."

Aku nak tanya dorang, apa rahsia dan masalah aku tak kuruis, kuruis.."

"Nah! ni no. dia Sakinah : 019-916 4276. Ko try whatsApp dia. pape, nanti ko jangan lupa aku beb.. "

Mana tahu, raya nanti kita slim sama-sama. melaram cam anak dara. Teringin jugak aku.."

Apa jadi kat Imah dan kawannya?

Nak tahu?

Jom! WhatsApp/telegram : 019-916 4276 untuk cerita lanjut.


Sekian, wassalam.
Salam Sayang, Salam Sihat.

Happy First Anniversary, NECK.
Now Everyone Can Kurus (NECK).
Program Coaching Online No. 1 di Malaysia.

*Sila SHARE, jika ada rasa entry kali ini bermanfaat kepada saudara-mara mahupun rakan-rakan kita di luar sana. Mudah-mudahan lebih ramai yang akan berubah ke arah hidup yang lebih bahagia.

"Think Positive & Keep Smiling, Home Sweet Home."
~Now Everyone Can Kurus~
019-916 4276 [ Call, SMS, WhatsApp, Telegram ]
sakinahmatsaid@gmail.com
FB : Sakinah Hasanah Mat Said

No comments:

Post a Comment