Friday 18 March 2016

LANGKAH PERTAMA : NAK BERHENTI KERJA DAN DALAM MASA YANG SAMA NAK BERNIAGA TETAPI TIDAK TAHU CARA.

Assalamualaikum wbt..

Saya mendoakan semoga anda pembaca dan pengunjung blog sakinahms.blogspot.my sentiasa berada dalam keadaan sihat sejahtera dan berbahagia di samping keluarga tersayang.

Kita dimasukkan ke dalam syurga tanpa dihisab. InsyaAllah.

BAGAIMANA MEMULAKAN LANGKAH PERNIAGAAN DENGAN ZERO KNOWLEDGE?

BESAR KE MODAL UNTUK MEMULAKAN PERNIAGAAN?

Persoalan ini, pada perkiraan saya ia sangat hot di kalangan kita yang tiada ilmu bisnes. Di kalangan kita yang tak pernah berniaga hatta sebatang pen pun seumur hidup.

Di kalangan kita yang berniaga tapi selalu gagal dan mengalami kerugian ratusan ribu ringgit. Bahkan berniaga untuk membayar hutang dan menambah hutang.

Betul, betul..


Actually untuk memulakan langkah pertama sebagai seorang ahli perniagaan tanpa ilmu bisnes adalah cari MENTOR.

Cari MENTOR yang telah terbukti berjaya, MENTOR yang sanggup membantu kita memulakan langkah pertama.

MENTOR dalam bidang yang ingin kita ceburi.

Contoh, ingin saya kongsikan sedikit pengalaman hidup saya dalam memulakan langkah pertama sebelum berniaga.

Kepada yang masih belum mengenali diri saya, sebelum ini saya merupakan seorang tenaga pengajar di sebuah Institut Pengajian Tinggi(IPT) di Negeri Pantai Timur.

Setelah beberapa tahun dalam dunia pendidikan sama ada di peringkat menengah rendah dan tinggi mahupun peringkat kolej/ universiti, pelbagai cabaran dan ujian dilalui, saya mengambil keputusan untuk set up my first business.

Perniagaan pertama yang bermain di buah fikiran saya ketika itu adalah membuka sebuah tadika kanak-kanak yang bertujuan untuk memberi asuhan awal ilmu dunia dan juga akhirat.

Kerana pada waktu itu, saya selalu terdedah kepada perkembangan kanak-kanak yang kekurangan perhatian dan ilmu agama oleh ibu bapa mereka.

Kerana kesibukkan ibu dan bapa mencari rezeki, anak-anak kecil terabai.

Sedangkan di usia kecil inilah didikan agama dan rohani paling penting yang perlu diterapkan ke dalam jiwa anak-anak supaya bila mereka besar kelak, mereka mampu berhadapan dengan apa jua situasi ujian dunia yang maha hebat kini.

Setelah membuat penyelidikan proses membuka tadika kanak-kanak pertama yang memerlukan min. modal sekurang-kurangnya sebanyak RM50 000 (itupun untuk dapatkan sistem pendidikan berbayar dari sebuah private kindergarten), saya terpaksa hold dulu niat tersebut.

Saya usahakan langkah lain dengan membuat permohonan pinjaman dari Perbadanan Usahawan Nasional Berhad(PUNB) dibawah program Perintis Siswazah.

Alhamdulillah, permohonan saya berjaya.

Tetapi, saya terpaksa menolak tawaran tersebut. 

Di saat itu saya berjumpa dengan seorang MENTOR yang memberi pendedahan awal kepada saya bagaimana ingin memulakan perniagaan tanpa modal yang besar.

Tanpa perlu bergolok gadaikan tanah mahupun barang kemas.

Katanya, untuk memulakan langkah pertama adalah sekeping hati yang kental.

Ramai orang yang tidak pernah berniaga pada hari ini, berpendapat untuk berjaya dalam sebuah perniagaan adalah memerlukan (1)modal yang besar, sebuah (2)premis perniagaan dan (3)pekerja yang ramai.

3 perkara di atas ini, hanya sesuai untuk mereka yang sudah lama dalam perniagaan dan sudah tahu rencah dan rempah berniaga serta mereka mempunyai rekod kejayaan yang baik dalam dunia perniagaan.

Tetapi,

Jika anda baru ingin memulakan langkah pertama, nasihat saya carilah MENTOR.

Ok.

Cadangan saya, anda boleh dapatkan Ebook PERCUMA Kisah Motivasi Sorry Boss Saya Terpaksa Berhenti Kerja di bawah ini untuk persediaan sebelum berhenti kerja. InsyaAllah, Ebook ini akan memberi inspirasi kepada anda kerana ia menceritakan kisah seorang engineer yang tidak pernah berniaga hatta sebatang pen pun.

Type : Ebook Sorry Boss > Nama > Emel anda.
WhatsApp kepada Sakinah : 019-916 4276.
Hubungi saya, SAKINAH : 019-916 4276 untuk dapatkan ianya secara PERCUMA.

Saya doakan semoga anda peroleh sesuatu dari perkongsian di atas tadi. Dan didoakan semoga anda kaya, bahagia dan berjaya dunia akhirat.

Sekian, wassalam.

Salam Sayang, Salam Bahagia.

*Sila SHARE jika entry kali ini bermanfaat untuk saudara-mara dan jugak rakan-rakan kita di luar sana. Saya doakan anda Kaya, Bahagia dan Berjaya Dunia/Akhirat.

"Think Positive & Keep Smiling, Home Sweet Home."
Ingin menjana pendapatan 3, 4, 5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah? 
Hubungi Cinta Hati SMS
019-916 4276 [ Call, SMS, WhatsApp, Telegram ]
sakinahmatsaid@gmail.com

No comments:

Post a Comment