Monday 14 March 2016

TIPS OFFLINE MARKETING : BUSINESS CARD

Assalamaulaikum wbt..

Saya mendoakan semoga sahabat pembaca setia dan pengunjung blog sakinahms.blogspot.my sentiasa berada di bawah lindungan dan rahmat Allah SWT.

Kaya, bahagia dan berjaya dunia/akhirat. Insya Allah.

Baru-baru ni, saya ada menghadiri kelas coaching online bersama Fly Academy Club (FAC) exclusive di Telegram Group.

Tajuk coaching tersebut ialah Offline Sales yang disampaikan oleh Master Lyana Mansor.

Ok, saya suka dengan topik nie.

Sebab, intipati perkongsian ilmu oleh beliau lebih kurang sama dengan mana-mana kelas yang pernah saya hadir sama ada online mahupun offline.

Antara perkongsian beliau adalah mengenai penggunaan business card
Tapi, ia bukan bermakna tak perlu ambil tahu dan dengar serta catat nota.

Untuk berjaya kita wajib dengar dan catat walau seribu kali topik yang sama.

Kerna, kali kedua takkan sama seperti kali pertama. Begitu lah juga seterusnya. So, teruskan belajar dan belajar.

Cuma saya nak kongsikan satu perkara dari Offline Sales nie.

TIPS OFFLINE MARKETING : BUSINESS CARD

Menurut Mentor saya, Dr. Azizan Osman (DAO).. Sales dan marketing adalah dua perkara yang berbeza.

Apa yang bezanya adalah cara kita approach dan hasilnya.

Dalam bahasa melayu pun memberi maksud lain. Marketing : Pemasaran. Manakala, Sales : Jualan.

Nampak bezanya di situ.

Ok.

Master Lyana menyentuh tentang kaedah penggunaan Business Card semasa Offline Sales dan DAO pernah menyentuh tentang business card jugak (semasa saya bersama program IMKK tahun lepas).

Persamaan pesanan mereka tentang business card ialah :

"JANGAN edarkan business card/flyers anda. Ia adalah kerja yang paling tidak betul. Ia kerja BODOH.."

Tergamam semua orang bila DAO berkata begitu.

Dalam hati.. "Alamak!! habis selama ni, aku buat salah lah?"

Bagaimana pula dengan anda?

Mesti tertanya-tanya kan.

"Dah tue.. kalau tak bagi business card/flyers.. nak bagi apa? Cam mana nak dapat sales kan.."

Betul ke betul?

Sebenarnya, tak salah nak gunakan business card.

Penggunaan business card yang berkesan adalah dengan mewujudkan komunikasi dua hala at least dalam masa 5 hingga 8 minit. Sentuh hati mereka, jaga eyes contact dan body language.

Bergaul dan berkenal-kenalan.. just simple talk. 

Tak perlu lah nak approach... "Encik belilah produk saya.. Bulan ni, kita ada buat promosi... "

Approach cam ni.. sangat kurang sesuai untuk marketing dan jugak long term networking.

So, selamat mencuba.

Semoga anda peroleh sesuatu dari sharing saya hari ini.

Sekian, wassalam.
Salam Sayang, Salam Bahagia.

First time baca ebook nie.. memang sebijik terkena kepada diri sendiri.
Siapa rasa nak berhenti kerja memang elok lah sangat baca.
WhatsApp : 019-916 4276 

Sakinah Hasanah Mat Said(SHMS).
Pakar Runding Kencing Manis dan NECK.
019-916 4276.

*Sila SHARE jika entry kali ini bermanfaat untuk saudara-mara dan jugak rakan-rakan kita di luar sana. Saya doakan anda Kaya, Bahagia dan Berjaya Dunia/Akhirat.

"Think Positive & Keep Smiling, Home Sweet Home."
Ingin menjana pendapatan 3, 4, 5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah? 
Hubungi Cinta Hati SMS
019-916 4276 [ Call, SMS, WhatsApp, Telegram ]
sakinahmatsaid@gmail.com

No comments:

Post a Comment