Saturday 20 April 2019

KENAPA HARI INI KITA PERLUKAN VITAMIN TAMBAHAN BERBANDING 20 TAHUN DAHULU?

Kenapa hari ini kita perlukan Vitamin Tambahan?
Ramai yang pelik. Kenapa kita mesti ambil Vitamin Tambahan dalam setiap hidangan makanan kita?

20 tahun dulu, tak ada pun pendedahan tentang makan vitamin nie. Jarang sangat kita dengar.. 

👉🏻"Ko kena makan vitamin A nanti elok untuk mata👁"

👉🏻"Anak-anak kena makan vitamin C nanti badan sihat💪"

👉🏻"Anak ko ni kurang sihat. Pertahanan badan dia lemah, ko kena bagi dia makan vitamin C dengan Minyak Omega 3 yang tinggi anti-oksidan tue."

👉🏻"Kalau ko ada duit lebih.. beli lah Anggur purple 🍇yang besar tue. Elok untuk lawan kanser sebab ada Polifenol dan Resveratrol yang tinggi anti-oksidan dan anti-aging peringkat sel."

Tak de kan. Mana ada orang cakap macam ni.

Korang tahu kenapa?

20 tahun dulu, teknologi tak meluas. So not wonder info-info pasal kesihatan ni kurang. Kalau ada pun kempen kesedaran kesihatan yang KKM anjurkan ke kawasan-kawasan kampung dan daerah.

Kalau ada pun cikgu Pendidikan Jasmani Kesihatan (JPK) yang highlight dalam kelas. Sebab ada silibus cerita pasal vitamin dan juga cikgu sains. Itu pun kalau kita fokus. Selalu topik ni membosankan bagi kebanyakkan pelajar. Sebabnya banyak sangat nak kena tahu. Vitamin A, B, C, D, E, K dan macam-macam. Vitamin larut lemak lah, larut air lah, yang tak larut pun ada. Sudahnya pening🤷‍♀️💆🏻‍♀️💆🏻‍♂️ dan anggap tak penting.

Kinah sendiri akui Kinah tak boleh fokus untuk ingat semua vitamin. Sebab zaman dahulu, pembelajaran di dalam kelas lebih kepada teori bukan praktikal. Kita tidak didedahkan contoh-contoh kenapa kalau kurang Vitamin K, apa akan jadi.

Kalau kulit kena matahari bagus ke? Kalau badan sedut asap kenderaan jadi apa? Tak de praktikal atau demostrasi.

Ok. Ini di bangku sekolah.

Dalam kehidupan sebenar 20, 30, 40 tahun lepas.. nenek moyang kita amalkan gaya hidup sihat. Sebab tu ada yang usia mereka kadang cecah 90-100 tahun lebih.

Sekarang nak cari yang masih hidup sehingga 90 tahun pun dah jarang sangat.

Mereka mana makan KFC, Mc D, Sosej, process food bagai tue. Kenal pun tidak😅

Kalau korang nak taw, kuantiti dorang makan pun tak sehebat orang-orang kita zaman sekarang. Orang kita makan satu meja penuh 10 menu😅

Nenek moyang kita makannya, ulam-ulaman (tanam sendiri, petik di kebun), ikan (maybe ditangkap sendiri), ayam (dibela sendiri). Tak de air macam-macam warna. Habis hebat maybe air rebusan akar kayu atau air suam.

Sedapnya ulam. Pelengkap hidangan orang dulu-dulu.

Aktiviti seharian? Dorang banyak bergerak. Kita banyak mengular, santai-santai. Nak bergerak ke satu tempat pun naik kereta. Tak banyak pakai tenaga. Tapi, banyak keluar duit.

Dulu-dulu mana ada kereta macam zaman sekarang. Jarang sangat jumpa kereta. Kalau ada pun golongan bangsawan sebuah dua dalam satu kampung. So, pencemaran asap kenderaan pun kurang.

Sekarang ni je. Keluar pintu rumah, kereta tersusun berderet😅 Siap kena block lagi. Hutang pun berderet. Stress nak bayar hutang. Itu pun dah jadi satu sindrom penyakit.

Jangan korang tak tahu.. stress boleh mendatangkan penyakit. Sebab stress boleh merosakkan sel-sel sihat dalam badan kita.

Senang citer orang dulu, kurang terdedah kepada environment yang kurang sihat. Gaya hidup mereka sendiri membuatkan badan mereka kekal fit.

Contoh lain : Emak Kinah cakap dulu masa kecik-kecik emak pernah tolong orang menanam padi. So, emak melalui dan melihat bagaimana proses beras dihasilkan dari padi menjadi beras yang kita makan hari-hari.

Emak cakap.. beras dulu wangi. Cantik elok. Beras sekarang.. cantik. Tapi, cantik sebab letak racun kimia nak bagi tahan lama. Supaya tak ada bubuk (sejenis serangga yang membuatkan beras mereput).

Sekarang nak tengok tikus dalam beras pun susah. Dulu memang tikus suka makan beras sebab tak de racun. Bukan nak kata orang dulu pengotor. Nak cakapnya sekarang tikus tak de sebab kat beras dah ada racun yang halang tikus datang.

Hurmmm🤔 Betul jugak.

Sekarang kalau nak makan beras berkhasiat, beli beras perang atau beras hitam. Memang tinggi zat dan serat. Tapi mahal lah.

Nak buat cam mana harga sebuah kesihatan memang mahal.

Sebab tu kita kena ambil Vitamin Tambahan. Banyak makanan kita ambil hari ni tinggi bahan kimia yang kita tak tahu.

Kita kena makan Vitamin sebab pencemaran sekeliling kita lebih dasyat compare zaman dulu. Kerana kecanggihan teknologi, kita kena lah hadap kesan-kesan sampingan nya yang satu masa boleh memudaratkan tubuh badan kita.

Kita kena makan Vitamin sebab masakan kita pun belum tentu masih mampu kekalkan zat dan khasiatnya. Suhu masakan tinggi, hilang vitamin. Makanan baik, makanan sihat takkan kekal lama bila kena suhu berlebihan dan dimasak dalam tempoh yang lama serta berulang-ulang (dipanaskan).

Hari ni ramai bekerja lebih masa sebab tuntutan hidup. Kurang rehat, dan badan cepat letih. Kurang energy.

Sepatutnya kita kena jaga kesihatan, jaga badan. Sebab badan kita pun ada hati dan perasaan. Tapi, tuntutan hidup. Banyak tanggungjawab yang perlu diselesaikan. Sehingga kita alpa kepada santapan rohani dan fizikal kita.

Kerja, kerja dan kerja. Kalau enjoy pun.. enjoy yang tidak sihat. Gathering makan-makan kat starbuck, KFC, Mc D, SR, Nandos, (Contoh ye. Bukan anti😜).

Kalau ada yang jogging pepagi di hujung minggu pun.. selepas jogging makan besar sekeluarga😂 Pi belasah roti canai 3, 4 keping kuah banjir, telur goyang, cheese leleh🤣

Sekarang banyak aktiviti larian setiap hujung minggu. Bagus bagi yang menganjur dan bagus jugak bagi yang menjadi peserta. Tapi, pastikan anda amalkan gaya hidup sihat bukan sekadar senaman tetapi bijak menguruskan pemakanan yang sihat. Ok.
Gurllp ! Sedap😋 Tapi.. cuba selak satu-satu. Apa bahan-bahan nya?

-Marjerin (Lemak & Kolestrol)
-Minyak sapi (Lemak & Kelestrol)
-Telur tak tahu berapa biji (Protein tapi Kolestrol)
-Cheese (Kategori lemak ke apa nie?)
-Kuah (Lemak, Garam, Gula, Kolestrol)

Cukup lah ini je yang jelas dah nyata.

Jadi nak cakapnya, kehidupan hari memang perlu ambil Vitamin Tambahan untuk singkirkan dan menghalang bendasing yang tak perlu seperti kolestrol jahat.

Nak buat macam mana. Kalau nafsu makan membuak-buak. Nanti tak makan, masalah jugak. So, before makan boleh ambil Phytocol-ST as protection. Dah settle makan, ambil lah pulak Omega Guard untuk pecahkan lemak supaya tak berkumpul menjadi tepu.

Tapi itu lah berapa percents sangat ia berkesan bergantung kepada gaya hidup seseorang individu.

Ini baru sikit. Banyak lagi budaya-budaya dan habit yang tak sihat yang kita tak sedar.

Ok. Kalau korang rasa memang perlu Vitamin Tambahan dalam hidangan makanan korang dan keluarga.. boleh contact Kinah untuk order Vitamin Shaklee.

Jom ! dapatkan Daily Essential Welcome Set ini sekarang. Jimat giller. Ini harga selepas less kalau anda automatik join Shaklee members. Kalau anda bukan members, harga nya RM1000 ++ taw. So, tunggu apa lagi. Whatsapp Kinah sekarang : 019-916 4276.
Selamat Berhujung Minggu.

No comments:

Post a Comment