Tuesday 9 April 2019

KISAH DISEBALIK PERJUANGAN 13 ORANG WANITA-WANITA HEBAT DALAM KERJAYA THE WALKING BEAUTY (TWB)


Ada yang masih tertanya-tanya bagus sangat ke Kerjaya Bisnes Spa The Walking Beauty (TWB) nie?

"Saya dah buat bisnes macam-macam, saya tak percaya TWB sangat bagus dan berkesan kepada saya?"

"Saya tak pernah berniaga seumur hidup saya, betul ke TWB boleh bantu saya? TWB boleh guide saya yang tak pernah berniaga nie?"

"Saya sorang suri rumah dan memang memerlukan pendapatan sendiri. Tetapi, saya ada banyak kerja setiap hari nak kena uruskan. Cam mana saya nak buat TWB?"


"Saya sibuk bekerja. Saya tiada masa nak buat part time bisnes yang nak kena berjumpa orang. Saya tak de masa nak servis orang rumah ke rumah macam TWB buat. So, cam mana saya nak buat?"

"Saya ada buat bacaan dan survey, kursus Spa ada yang semurah RM50. Kenapa TWB mahal sangat?"

"Saya tak de modal sebanyak RM1 999 apatah lagi RM2 999. Boleh ke saya training dahulu, bayar kemudian?"

"Kawasan tempat tinggal saya dah ramai yang buat servis Mobile Spa. Ada ke customers nak buat servis Spa dengan saya?"

"Saya tak pernah gosok muka orang, saya jenis allergic dan geli nak pegang muka orang nie. Saya tak boleh lah bayangkan dengan muka dorang berjerawat dan berkawah tue. Saya tak yakin boleh buat servis Spa. So, cam mana nak buat?"

"Saya ada anak kecik, cam mana saya nak buat servis Spa. Saya rasa tak boleh nak commit lah. Nak training pun bermasalah, anak tak nak duduk dengan orang lain selain saya sendiri. Saya nak join TWB, tapi saya sendiri tak yakin mampu selesaikan masalah saya."

"Saya dah ada pengalaman buat facial kat pelanggan. Boleh ke saya skip training TWB?"

"Saya ada Spa sendiri, kalau saya join TWB boleh ke saya guna produk yang sedia ada?"

"Saya selalu out station. Saya tak yakin boleh fokus kepada career TWB nie. Cam mana ye?"

Haa ! ini adalah antara beberapa persoalan yang kerap bermain di fikiran kebanyakkan wanita.

So, kat sini Kinah simpulkan secara keseluruhan ye.

First, the important thing is korang tanya kepada diri sendiri. Apa tujuan korang mengambil tahu pasal Kerjaya Mobila Spa TWB nie? "Kenapa aku mencari tahu pasal TWB? Sebenarnya apa yang aku nak?" Cuba tanya.. "Apa yang aku nak sebenarnya?"

Then, kalau korang sendiri dah dapat jawapannya. Kinah yakin, walau apapun kenkangan dan halangannya pasti korang dapat atasi.

Tak de modal korang usahakan. Walau dengan apa cara sekali pun.

Sebab jika korang berjaya melepasi ujian mencari modal, InsyaAllah korang antara orang-orang yang terpilih untuk berjaya. Itu yang Kinah berani cakap. Kalau modal pun korang tak mampu usaha. Kinah not sure, adakah mampu korang nak hadapi cabaran-cabaran mendatang.

Ramai yang join TWB, bermasalah dari segi modal. Tapi sebab mereka betul-betul berkehendak dan terdesak perlukan income. Mereka meminjam, gadai barang kemas, buat loan. Tapi, pasal loan Kinah nasihat awal-awal ye. sila elakkan dari membuat loan yang memerangkap diri sendiri seperti Personal Loan yang interest tinggi.

Antara cadangan Kinah, korang boleh try Amanah ikhtiar, Tekun dan badan-badan yang sewaktu dengan nya.

Kinah pernah buat personal loan bagi pihak orang lain. Tapi, atas nama Kinah. Azabnya hanya Allah SWT je Maha Mengetahui walau amount nya kurang dari RM5K.

Bab anak, commitment kerjaya hakiki, masa itu kita yang uruskan. Jika kita susun semula jadual, pasti ada ruang masa untuk buat Part Time Job Spa TWB. Sebab TWB, hanya ambil masa setengah ke 1 jam je sehari. Dah boleh dapat RM50 ke RM100.

Tak nak fokus hari biasa, boleh fokus hujung minggu.

TETAPI...

Kalau dah audit masa sendiri, memang korang tak de masa nak buat Spa TWB, income korang dari kerja hakiki setiap bulan pun ok (RM6K ke RM10K). Income masyuk, yang part lain ok. Meant, korang tak perlu pun buat bisnes Spa TWB nie. Sebab korang dah selesa dengan apa yang korang ada.

Suka Kianh highlight kat sini, most of woman yang join TWB dorang ada BIG WHY kenapa dorang serius buat Bisnes Spa TWB walau asalnya dorang banyak alasan. Tapi, dorang nampak peluang dan BIG WHY dorang untuk ada masa dengan anak-anak, ada masa denagn keluarga, ada masa dengan Allah. Kebebasan untuk bercuti sesuka hati.

Senang citer duit bekerja untuk dorang. Bukan dorang kerja untuk duit.


Dorang bersama TWB untuk berkongsi manfaat dan membahagiakan orang-orang tersayang.

As i said before this, korang tanya kepada diri senidiri. Kenapa nak join TWB? Apa yang korang nak dalam hidup ini sebenarnya. 

That's it. Simple.

Ok.

Jom ! ikuti 13 kisah-kisah #successstoryTWB yang sangat memberi inspirasi kepada kita semua :

1. "I really love my jobbb. Seronok kerja dulu. Tapi, selepas dapat baby. Anak saya ada Eczema. Jadi perlukan penjagaan yang rapi. Setahun saya menganggur sehingga anak pulih.



Then saya mencari satu pekerjaan yang flexible untuk saya bekerja dan jaga anak. Alhamdulilah saya jumpa Mobile Spa TWB.

Yang saya nampak career development dia sangat menarik. Bukan menjadi beautician semata-mata. Its more than that.

Dan yang best saya memerlukan dalam 1-3 jam sehari untuk bekerja. Yang lain saya boleh fokus untuk anak-anak dan keluarga." Bacaan lanjut di sini : Dulu Accountant sekarang Usahawan Spa 

2. "Saya graduan dalam jurusan Diploma Architecture TAPI tak pernah bekerja dalam bidang (Architecture) sebab bila minta kerja saya freshie. Semua firm nak yang berpengalaman.. walaupun result saya memang okey sangat. Setiap semester Dekan tapi tula Allah atur baik perjalanan untuk saya.

Ayah saya orang yang paling KECEWA sebab saya tak kerja tetap dalam bidang tu. Last-last saya dapat kerja kontrak goverment tapi sebagai kerani sahaja.

4 tahun kontrak sahaja dan terpaksa PJJ dengan suami sebab saya kerja kat Terengganu dan dia di Putrajaya.

Lepas bersalin, suami ajak saya balik Putrjaya sebab nak jaga anak bersama. Dia rasa sayang sebab tak boleh tengok anak membesar.

Masa ni saya duk fikir nak buat apa bila berhenti kerja? Oleh kerana saya suka fesyen, saya pun nak belajar menjahit. Saya masuk Giatmara 6 bulan pulun belajar menjahit.



2 tahun saya menjahit tapi saya STRESS sangat. Tak boleh keluar, tak de masa lebih-lebih lagi time puasa memang tak tidur malam lah jawabnya. Saya ingat lagi setiap kali puasa semua beli bungkus. Sebab tak sempat masak and rumah?? Macam kapal pecah! Kain perca merata/pola sana sini." Bagaimana TWB ubah beliau, baca di sini : Dulu Tukang Jahit, Income Facial 1 jam = Income Tukang Jahit 2 Hari

3. "Saya dilahirkan di dalam keluarga sederhana, di mana ayah saya tidak ada pendapatan tetap. Ibu saya pula seorang suri rumah. Memang sejak kecil saya suka berniaga sebab saya suka “instant cash”. Tapi bukan skim cepat kaya ya. No no no! Prinsip ibubapa saya, you want it, you go and get it.




Jadi masa saya darjah 1, saya beli sticker digimon pelbagai saiz dalam 1 A4 tu. Harga RM 1. Sticker size kecil saya jual dengan harga 10 sen, sederhana 20 sen, paling besar 50 sen. Jadi dalam 1 A4 tu ada dalam RM3-4 saya dapat. Masa umur tu duit RM2 dah kira kaya...." Klik di sini untuk bacaan lanjut :  Wanita ini balik Modal dalam masa 12Hari

4. "Sebelum ini saya bekerja di taska sebagai tukang masak dan ada pertukaran management, saya pun berhenti kerja. Cerita yang 3 bulan ni, berlaku pada awal tahun ini, 2018. Memang masih terpahat dalam memori sebabnya ianya sangat sukar.




Sukar sangat takde duit. Jika diikutkan saya tak nak pun kerja semula, namun disebabkan masalah tersebut saya terpaksa bekerja.

Terpaksa bekerja, mengandung 4 bulan dan buat Spa lagi. Kerja siang hari, malam hari dan hujung minggu buat Spa..." Kuatnya wanita ini, jom klik di sini untuk bacaan lanjut : Wanita ini sarat mengandung, suami digantung gaji

5. "Apa BIG WHY nya? Of course sebab nak bantu ekonomi keluarga yang semakin mencabar. Penuhi keperluan dan kehendak sendiri dan family. Dapat beri belanja pada parent even hanya surirumah." Klik di sini untuk bacaan seterusnya : Dia tak pernah bekerja dan berniaga tapi TWB ubah segalanya



6. "Mobile Spa TWB sangat-sangat berbaloi. Kenapa saya cakap ianya berbaloi antara produk high quality, eksklusif dan tiada kesan sampingan jika nk dibandingkan dengan produk-produk di luar sana. 



Tidak akan rugi jika join TWB kerana dapat ilmu yg sangat-sangat berguna yang boleh digunakan pade bila-bila masa dan dimana sahaja.

Menarik kan." So, apa kata wanita ini lagi? Jom ! klik di sini : Dengan TWB dia berjaya bukak Kedai Spa sendiri

7. "Sebelum bergiat aktif dalam Projek Mobile Spa The Walking Beauty (TWB), saya dulunya pernah bekerja sebagai seorang Jurutera BioMedical, di sebuah company Belgium.


Selepas beberapa tahun dalam company, saya cuba mencari peluang pekerjaan lain yang lebih baik. Sebab alasannya gaji tak naik-naik dan tiada career development. Buatlah kerja giller-giller pun tetap sama. Masa tu saya dah resign. Cari punyer cari kerja. Tak dapat, dapat.

Akhirnya menganggur dan jadilah housewife sepenuh masa. Selepas resign, saya pregnant then dari situ saya mula kenal dengan.... " Klik di sini untuk bacaan details Dulu Engineer tiada career development, sekarang consistent peroleh income 4 angka di TWB

8. "Sebelum join TWB saya adalah suri rumah sepenuh masa. Sebab suami tak izinkan saya bekerja. Saya pernah buat pelbagai pekerjaan dan pekerjaan terakhir saya adalah operator pengeluaran di sebuah kilang bertempat di Hitech Kulim, Kedah.



Saya join training TWB pada 25 Mac 2018 di Bangi, di rumah MAS (Founder TWB).

U all tahu tak? Ketika saya buat keputusan nak join TWB saya tak ada modal dalam simpanan walaupun Rm100. Sedih sangat bila ingat balik.

Dalam keadaan tak ada modal saat itulah saya betul-betul berserah dan bergantung sepenuhnya pada Allah dan yakin 100% Allah akan bantu saya."

9. "Lea join TWB baru je last month 1 August 2018. Lea training pada 11 August 2018 dan alhamdulillah seperti yang TWB janjikan training kita pakej heret bag. Kenapa heret bag? Sebab balik dari training terus boleh buat servis.



Lea balik dari training pun malam sebab Lea dengan anak naik train ehehehe.. Tapi sampai sampai rumah je dah gosok muka ayah. Gosok muka adik.

Excited punya pasal sebab Lea dah banyak survey pasal mobile spa lama dah sebenarnya.

Lea memang minat sangat sangat bab bab kecantikan ni. Ada first Lea survey satu mobile spa ni dia downkan semangat sungguh. Dia kata modal product je dekat 50k. Product je ok bukannya siap course and training!!"

Then, apa jadi? Baca di sini : Kisah Ibu Tunggal anak dua bersama TWB

10. ”Jika Akak tak join kursus mobile spa bulan lepas, Akak tak tahu nak makan apa hari ini...."

Kisah saya agak panjang juga walaupun semua baru berlaku, akak cuba ringkaskan.

"Saya Lin, menetap di Putrajaya.

Berusia 43 tahun, ada seorang anak perempuan 16 tahun. Saya merupakan penghidap Diabetes, Hypertension, Neuropathy dan Retinopathy.



Sejak setahun yang lalu, masalah rumah tangga dan kesihatan saya semakin kronik. Beberapa hari sebelum raya haji penglihatan saya terganggu di mana saya tak dapat melihat jelas menggunakan kedua-dua mata." Klik di sini untuk bacaan lanjut : Diabetes, kabur penglihatan, diceraikan usia 43tahun, wanita ini bangkit bersama TWB 

11. "Akak cikgu tapi nak buat SPA. Kenapa? Sebab Akak nak cari duit lebih. Korang ingat cikgu banyak duit? Nampak macam kaya tapi kayap...hihi.



Akak decide nak buat SPA sebab Akak minat tu je. Masa tu tak fikir pun tak pandai. Dah la Akak ni duduk kawasan pedalaman. Rasa-rasa ada ke orang nak buat SPA? Ok.

Mula-mula Akak join, Akak pilih nak buat Home Spa. Barang sampai jumaat, akak training hari ahad. Lepas tu iklan kat fb. Isnin dah ada 5 orang book.

Akak nak mula tak ada modal. Akak gadaikan gelang nak bayar kos SPA Masa tu RM750 (Pakej Facial sahaja, September 2015)." Klik di sini bacaan seterusnya : Cikgu dikutuk buat Spa sebab kulit tak cantik, akhirnya berjaya langsai hutang PTPTN dan umrahkan Emak Ayah dengan TWB : 

12. "Dulu sebelum pergi mesir, penah jadi cikgu. Sambil-sambil tu, cari juga side income dengan jual makanan kat student. Tu la perniagaan pertama saya pernah buat. Saya jenis pemalu. Segan nak niaga. Tapi jual kat budak-budak. Okey ajela kan. Tebalkan je muka. Masa tu jadi warden skali. Syok jugak la. Sampai kadang-kadang sanggup pergi kat bilik anak murid untuk jual. Haha.



Warden xpe la kan.. Tapi nak kata, tebal giler la muka time tu.

Apa Ustazah ni takde duit sangat ke nak niaga. Haha. Buat tak tau sudah. Dorang tu lapar sebenarnya. Cuma malas nak turun. Sebab tu kita yang kena usaha untuk cari customer. Jangan harap customer je cari kita." Klik di sini untuk kisah lanjut : Balik modal dalam tempoh 18 hari selepas training sebelum balik ke Mesir

13. "Untuk makluman korang, Kinah mempunyai anak kecil yang berusia 1 tahun 6 bulan (05 April ni, cukup 1 tahun 7 bulan). Emak dan sedara-mara jauh nun di Terengganu. Mertua Kinah pulak kurang sihat. Jadi Kinah tak yakin nak tinggalkan anak kecil yang masih menyusu badan kat sesiapa.



Solution Kinah, mintak kerjasama en.suami untuk jagakan anak setiap kali Kinah buat servis Spa.

Pada permulaan Kinah pernah jugak bawak anak 2, 3 kali ke rumah pelanggan. Tapi, Kinah sendiri tidak selesa. Sebab sekarang anak Kinah dah pandai explore. Jap lagi customer nak ber Me-Time, dah jadi lain. Sebab anak kita sepahkan rumah. Hehehe.

Lagi pun, selalunya Kinah buat servis Spa paling lama pun 2 jam setengah untuk Full Body Treatment. Kalau Facial Relaxing, dalam 1 jam setengah cam tu je lah. Quick Facial pulak 1 jam. Selalu buat Quick Facial lebih dari seorang. Itu yang jadi 1 jam untuk 2 orang pelanggan."

Klik di sini untuk bacaan seterusnya : RM750 untuk 7 orang secara Part Time dengan anak kecik masih menyusu badan. Kalau 15 orang agak-agak berapa? : 

No comments:

Post a Comment