Thursday 21 March 2019

DULUNYA SEORANG ACCOUNTANT, TAPI SEKARANG WANITA INI SEORANG BEAUTICIAN HEBAT DALAM TWB SELEPAS BERHENTI KERJA

"Yang saya nampak career development dia sangat
menarik. Bukan menjadi beautician semata-mata.
Its more than that. Dan yang best saya memerlukan
dalam 1-3 jam sehari untuk bekerja. Yang lain
saya boleh fokus untuk anak-anak dan keluarga."
Hai, korang kali ni Kinah nak share pula kisah seorang bekas Accountant dalam Projek The Walking Beauty (TWB) yang telah hampir berjaya (Dalam proses) memilik rumah sendiri hasil skill TWB.

Jom ! follow temubual kitorang.

"Saya Izaty, berumur 31 tahun bulan 5 ni insyaAllah.

Berasal daripada melaka, kini tinggal di Nilai.

Saya cerita sedikit latar belakang saya sebelum join buat mobile spa.

Saya graduate accounting di USIM.

Dan pernah bekerja sebagai Executive Account selama 2 tahun. Then, decide nak berhenti kerja selepas dapat anak yang pertama.

Saya dulu ketika kerja Exec. Accountant, di sebuah NGO, selalu deal dengan artis untuk projek amal.


Saya semasa bekerja sebagai Executive Accountant dahulu.

I really love my jobbb.

Seronok kerja dulu.

Tapi, selepas dapat baby. Anak saya ada Eczema. Jadi perlukan penjagaan yang rapi. Setahun saya menganggur sehingga anak pulih.

Then saya mencari satu pekerjaan yang flexible untuk saya bekerja dan jaga anak. Alhamdulilah saya jumpa Mobile Spa TWB.

Yang saya nampak career development dia sangat menarik. Bukan menjadi beautician semata-mata. Its more than that.

Dan yang best saya memerlukan dalam 1-3 jam sehari untuk bekerja. Yang lain saya boleh fokus untuk anak-anak dan keluarga.

Saya join TWB tahun 2016 selepas bersalin anak ke-2. Masa tu join TWB pakej RM399 - facial sahaja. Itu pun belajar daripada video.

Masa tu duit tak de langsung, sebab setahun menganggur. Pinjam duit adik beradik dan suami. Alhamdulilah seminggu dapat pulang modal semula.

Selepas training terus saya apply kan ilmu dan promote pada orang terdekat. Then nak upgrade skill TWB kena buat uv dan bayaran produk mengikut course.

Masa tu saya 100% guna modal daripada bisnes ini.

Then dah tak rasa takut dan useless lagi sebab ilmu dalam twb sangat power. Saya bulldoze semua 6 penjuru income tu.

Masa saya mengandung anak ketiga saya tak aktif spa sangat saya fokus cari wanita yang betul-betul nak join TWB.

Dapat RM300 duit training untuk sorang, Rank Up Senior Supervisor bonus dalam RM1500 keatas.

Bagi saya tiada istilah nak rilex-rilex. Selagi ada ruang nak jana duit, saya cari. Sekarang dah boleh buat fulltime spa. Target saya RM5k sebulan.

Ni contoh untuk income februari lepas :


Income penjuru ke tiga dalam TWB iaitu bonus Shaklee.

Income saya untuk feb.

1) Instant cash from spa RM1800
2) Untung Runcit RM200
3) xxx
4) Bonus Shaklee Rm1400
5) xxx
6) xxx

RM RM3400 + RM600 (Income Rahsia) = RM4000

Instant cash saya setiap hari at least RM100. Yang lain tu saya dapat cash daripada untung runcit dan income rahsia ( yang ni kite share time training).

Apakah BIG WHY Izaty yang membuatkan berjaya di tahap sekarang dalam TWB?

Antara BIG WHY saya ialah pindah rumah yang lebih selesa untuk keluarga dan set up Dream Home Spa untuk customers dan training Spa saya nanti. So, cam mana pun saya kena pasti impian ini tercapai sebelum Mei 2019.


Apa matlamat dan misi Izaty dalam TWB?

Misi saya nak wanita kerja rilex-rilex tak perlu kerja teruk-teruk tapi income lumayan. Selain tu nak bantu wanita ada kerja yang flexible boleh fokus family. InsyaAllah once pindah rumah dan set up home spa ni.

Target RM10k sebulan dan ada sorang pembantu spa.

Adakah apa-apa tips Izaty nak kongsikan kepada mereka yang bakal join TWB?

Tips cara nak capai sesuatu perkara.

Kita kena ada : 

1) Target 
2) Planning
3) Action

Ni orang panggil magic numbers.

Contoh :

TARGET - RM10k

PLANNING - Kita kan ada 6 penjuru.

Jadi pecahkan setiap tu penjuru kita nak berapa. Instant cash spa - RM2k ( 10 org cust spa).

Bonus shaklee - ??

Income training - kata nak 10 orang join twb. RM4k. Dan lain-lain.

ACTION - Dalam otak ni set kan 10 orang cust spa 10 orang join TWB.

So, cari lubuk yang betul.

Bagaimana Izaty menguruskan career dan rumah tangga dalam satu masa? Boleh kongsikan.

Izaty : "Sekarang nak susun masa sangat mencabar bagi saya.

Dengan pelbagai tanggungjawab yang saya kena buat memerlukan disiplin yang tinggi.

Buat masa ni saya bahagikan masa saya untuk 3 skop.

1) Pagi - Hantar anak-anak sekolah, selesaikan kerja spa, lauk yang nak di masak dah siap-siap keluar dan siap masak nasi.

2) Tengahari-Petang : Fokus family dan follow up leader dan customer.

Balik sahaja daripada kerja dalam kul 1-2 macam tu, terus siap masak, bagi anak-anak makan and bagi dorang main, saya akan siapkan target untuk setiap bulan, update orang untuk join twb, leader dan cari customer shaklee atau spa.

3) Malam - Fokus untuk kerja-kerja dakwah, meeting, usrah, usrah online, usrah keluarga, siapkan Nourah kerja sekolah dan lain-lain.

Anda rasa ada masa untuk sakit kepala. (Iklan panadol) 😂"

Wow ! memang betul-betul hebat.

Last soalan Kinah.

Izaty background Accounting kan. Tak rasa menyesal ke, sebab tinggalkan kerjaya sebelum ni?

Sessi temuramah di dalam group sebab ramai yang bertanya. So, Izaty add masuk group. Actually task kelima kami dalam Blog Contest TWB 2019.

Kita maklum course Accounting bukan satu course yang mudah. Seperti course kedoktoran yang mengambil masa bertahun-tahun untuk layak bergelar sorang doktor.

Sebab ramai jugak kawan-kawan Kinah yang study accounting cakap susah nak skore. Dorang sangat struggle nak melepasi satu-satu exam. Banyak berkorban masa dan air mata, wang ringgit untuk berjaya dalam bidang Accounting.

Hatta untuk diterima masuk dalam mana-mana company pun tak mudah di zaman persaingan yang tinggi ini.

Ramai wanita sayang untuk tinggalkan career sekarang kerana pengorbanan yang dah mereka lakukan sebelum ini. Walau kerja tersebut tidak mungkin untuk membuatkan mereka banyak masa banyak wang.

Apa pandangan Izaty?

Dia tengok apa objektif life mereka. Saya pun kalau jumpa kawan-kawan or lecturer.. Dorang tanya Izaty why??

Bab ni kena berjiwa besar sikit. Dan saya jadikan ia satu cabaran. I want to prove them i will be a success women.

I cannot go dengan life orang accounting. Stress, balik lambat, susah😂

Saya tak kata saya tinggal terus ilmu tu. Saya still apply kan dalam biz. saya pulak. Dan zaman sekarang kita tak boleh tunggu kerja. Kita yang kena create kerja.

Alhamdulillah banyak tips, ilmu dan pengalaman yang dikongsikan kepada Izaty sepanjang temuramah ini.

Kinah doakan semoga lebih ramai wanita berhati kental dan tabah seperti Izaty berjaya mencapai impian-impian mereka bersama TWB.

Jom ! korang fight together with my team.

Seperti kata Izaty, "Zaman sekarang kita tak boleh tunggu kerja, tapi kita yang create kerja."

Whatsapp : 019-9164276 untuk pendaftaran dan training TWB di tempat anda segera.

Fast Action! Fast Result!

No comments:

Post a Comment