Tuesday 12 March 2019

"APA NILAI YANG SAYA DAPAT SEJAK JOIN TWB?"

Change your Mind, Your World will be Change.
Bismillahirahmanirahim dan Assalamualaikum semua.

Apa khabar?

Actually hari ni Kinah nak tulis task yang diberikan oleh Mentor Kinah a.k.a founder The Walking Beauty (TWB). Tasknya kami as #alumnitwb kena tulis "APA NILAI YANG SAYA DAPAT SEJAK JOIN TWB?"

Haa ! tu dia. So, agak-agak apa ye.

Jom! follow sharing Kinah sampai habis.

Ok, Kinah join TWB since 2015.

Tetapi.

Haa ! ada tapi pulak. Main-main kereta api ye.

Jangan marah na.. pepagi ni, kita kena ceria-ceria baru lah hari kita akan menjadi lebih bermakna.


JOIN TWB TAHUN 2015

Kinah join TWB 2015 masa tu masih bujang, belum dipetik orang. Jadi bebas kemana-mana. First time Kinah training di rumah Master Ainul Shahrazad (MAS) bersama beberapa orang beautician pada waktu itu dan juga upline Kinah, Master Maria.


Training Spa tahun 2015.
Complete Training kedua tahun 2018.

Semasa training kitorang just diajar skill facial from A to Z.

Jadi skill lain seperti Body Scrub, Mandian Aura Susu, Hand Spa & Foot Spa serta Sauna belum diketengahkan pada waktu tersebut. Berbeza dengan sekarang, semua full pakej. Complete dengan sijil, modul power. Bawak balik dengan beg Spa siap produk sekali.

Balik dah boleh buat service.

Power kan.

So, sesape yang join training TWB sekarang sangat-sangat lah beruntung dan bersyukur lah. Sebab korang tak perlu lalui saat getir payah TWB baru nak up. Sekarang sebut je TWB, cakap je korang nak macam mana. Semua ada garis panduan hatta cam mana nak cari customers pun diajar dalam group Alumni TWB.

Tunggu korang je bertindak.

So, apa NILAI yang Kinah dapat daripada TWB nie?

Sebelum tu mungkin ada yang belum tahu Kinah sekarang merupakan stay-at-home-mom. Tidak mempunyai pendapatan tetap setiap bulan sebagaimana wanita berkerjaya di luar sana.

Even stay-at-home-mom bukan bermakna Kinah ni Suri Rumah sepenuh masa. Kinah ada juga mengusahakan bisnes Shaklee secara online. So, income bulanan Kinah dapat dari situ.

Jadi kenapa Kinah still nak buat Spa TWB kalau dah ada income?

Ok, good Question.

Bila Kinah join Spa TWB rupanya lebih banyak nilai yang Kinah peroleh dari Projek Spa TWB.

Sebelum ni, dengan bisnes Shaklee Kinah bantu orang dapatkan kesihatan lebih baik dengan produk Shaklee dan guide anak buah Shaklee generate income dorang. Dengan produk Shaklee Kinah bantu rakyat Malaysia turunkan berat badan melalui program Now Everyone Can Kurus (NECK).

Tetapi di TWB, Kinah dapat berjumpa dengan lebih raaamai wanita yang sukakan kepada kecantikkan. Wanita-wanita hebat. Lumrah wanita kan.

Kecantikan tak dapat dipisahkan. Seburuk mana pun orang pandang kita, pasti kita juga ada perasaan ingin kelihatan cantik dan sejuk mata memandang.

Buruk? Yes ! bila menjadi stay-at-home-mom.

Orang sekeliling nampak kita seperti tiada nilai. Kita tiada career yang perlu dibanggakan walau duit poket kita bukan dorang yang isi. Kita seperti kain buruk yang tiada makna walau suatu masa dahulu kita seorang yang berjawatan tinggi.

Slow slow kita mula merasa low-self confident.

Itu cerita lampau. Apa yang orang tengok adalah kehidupan sekarang dan hari-hari mendatang.

Macam Kinah cakap tadi, Kinah ialah stay-at-home-mom. Pernah melalui tempoh depress.

Dunia hari ni, mentaliti ramai orang.. kalau sorang wanita itu berhenti kerja atau tidak bekerja mereka tiada pendapatan. Mereka hanya mengharapkan duit suami setiap bulan.

Bayangkan pula jika diuji dengan pasangan kurang mampu, yang bermasalah dan jatuh sakit. Nak tak nak kena berusaha sendiri mencari pendapatan bahkan perlu membantu sara hidup perbelanjaan keluarga.

Itu yang banyak berlaku kepada golongan wanita hari ini. Dulu mereka sorang yang sangat hebat. Kerana sayangkan keluarga mereka tinggalkan career duduk di ofis ber aircond, berkot dan melawa cantik-cantik.

Nilai kat sini yang Kinah peroleh dan nampak melalui TWB, ialah memberi peluang kepada Kinah dan lebih ramai wanita di luar untuk KEMBALI mempunyai career yang lebih bermakna. Dalam masa yang sama tidak mengabaikan tanggungjawab kepada anak-anak dan rumah tangga.

Salah satu tips buat stay-at-home-mom dari Kinah, korang kena sentiasa keluar rumah buat sesuatu yang bermanfaat dan memberi value untuk elak daripada depress. (Korang boleh baca topik depress kat sini : click) 

Kenapa Kinah kata begitu?

Sebab dengan Mobile Spa TWB, Kinah sendiri berjaya membuat servis Spa hanya secara Part-Time Sahaja maksima income RM200 untuk 2 jam. (Korang boleh baca sharing Kinah di sini : Part Job TWB). 

Kalau 10 hari dah berapa? Dah RM2000 taw.

Kalau nak buat 20 hari sama seperti wanita bekerja pun boleh. Dapat lah RM4000 sebulan.

Papepun ia atas pilihan setiap beuatician. Macam Kinah tidak fokus kepada servis Spa sahaja. Kinah fokus kepada penjuru-penjuru income lain jugak.

Penjuru 1 : Instant Cash melalui Servis Spa
Penjuru 2 : Instant Cash melalui Untung runcit jualan produk Shaklee
Penjuru 3 : Bonus Shaklee (Pertengahan setiap bulan)
Penjuru 4 : Rahsia (Kena join baru kita citer panjang) Whatsapp Kinah : 019-9164276.
Penjuru 5 : Rahsia (Kena join baru kita citer panjang) Whatsapp Kinah : 019-9164276.
Penjuru 6 : Rahsia (Kena join baru kita citer panjang) Whatsapp Kinah : 019-9164276.

Banyakkan penjuru Income TWB projek ni.

Itu dari segi income.

Nilai lain pulak ialah MASA.

Bila Kinah buat servis Spa Kinah belajar sesuatu yang lebih bermakna untuk menjaga dan mengurus masa Kinah dengan bakal-bakal pelanggan (temujanji mobile spa servis) dan juga kepada Yang Memberi Rezeki iaitu Allah SWT.

Kebergantungan harap Kinah sepenuhnya kepada Allah SWT. Kinah buat Shaklee since 2014 lagi, TWB pulak 2015. Setahun selepas buat Shaklee.

Kinah dah merasai naik turun jatuh dalam bisnes ini.

Di saat Kinah jatuh, Kinah muhasabah balik kenapa ia berlaku. Bila jatuh membuatkan kita semakin dekat dengan Allah.

Sebab tu biar lah ada yang datang tawarkan kerja kosong kat Kinah, Kinah akan tolak. Kinah mintak maaf awal-awal. Dengan bisnes ni membuatkan Kinah sangat dekat dengan Allah, terlalu dekat. Kinah tak mahu kembali terikat dengan kerja makan gaji yang banyak kelemahan dari kebaikan di mata Kinah. (Mungkin, tidak di mata korang).

Kinah pernah bekerja makan gaji. Dah lalui fasa-fasa yang memeritkan. Cukuplah ia menjadi sejarah dan pengalaman berharga yang tidak mungkin untuk berpatah balik.

Nilai seterusnya, Kinah semakin lebih BERKEYAKINAN sebab setiap hari Kinah akan sharing ilmu, ada masa buat Fb dan IG Live, kiranya dah jadi ala-ala macam retis lah jugak. Kihkihkih. Biarlah muka tak cun. Yang penting, kita tahu kenapa kita buat sesuatu perkara itu.

Antara LIVE yang Kinah buat.
FB LIVE bulan merdeka tahun lepas.

Ia tak lain tak bukan adalah untuk berkongsi manfaat dan sebarkan kebaikan.

Terlalu banyak nilai yang Kinah dapat dalam projek TWB nie.

Dengan hasil duit TWB ni lah jugak Kinah dapat berikan duit belanja kat Emak Kinah di saat genting. Instant Cash ni jugak Kinah buat belanja balik kampung, buat belanja raya. Dan banyak lagi hasil income TWB dah bantu selesaikan masalah Kinah as Stay-At-Home-Mom.

Sebab penjuru income pertama TWB (Refer balik perenggan kat atas Kinah ada share pasal income) tu sangat bagus untuk mereka yang berada dalam keadaan terdesak. Itu belum citer income-income lain lagi.

Seterusnya, TWB ni telah berjaya membentuk Kinah menjadi someone yang ada masa depan. Ada hala tuju kerana foundernya sendiri sentiasa berkobar-kobar, bersemangat berapi-api memberi inspirasi kepada kami as Alumni nya.

Dalam erti kata lain, Kinah berani berimpian. Think Big, Dream Big.

Yes ! i need some one like MAS to be someone better than MAS.

Suntikan yang MAS berikan sangat lah power hatta sampai saat ini.

Beliau tidak pernah kenal erti penat lelah membantu kami. So, semangat beliau ini lah yang Kinah pinjam untuk bangkit dan terus bangkit.

Semangat seperti ini lah yang sedang Kinah gilap dan bentuk untuk jadi sorang leader yang menjadi sumber inspirasi kepada anak-anak buah Kinah. InsyaALLAH.

Kinah yakin dan percaya more to come. Believe in Allah. Lebih banyak lagi Nilai-nilai seperti ini yang dapat Kinah kongsikan bersama golongan wanita di luar sana.

Adakah korang pun sedang mengalami mimpi-mimpi ngeri seperti Kinah sebelum ini?

Jom ! bangkit. Contact Kinah untuk bantu korang berjaya dan bina masa depan yang lebih cemerlang dan gemilang di TWB.

Whatsapp Kinah : 019-9164276.

Apa planning korang? korang tak tahu nak buat bisnes apa? Whatsapp : 019-9164276 untuk bantu korang.

Training Spa The Walking Beauty Mac 2019. Whatsapp : 019-9164276 untuk mendaftar dan join free Preview TWB.

Sekian, wassalam.
Salam Sayang, Salam Bahagia.

No comments:

Post a Comment