Monday 25 March 2019

BALIK MODAL SELEPAS 12 HARI BUAT MOBILE SPA TWB

Selesai training TWB.
Sanggup terbang dari Sarawak untuk training
sebab dah tak sabar nak tunggu date Trainer
datang ke tempat sendiri.
Bismillahirahmanirahim dan Assalamualaikum WBT.

Hari ni, Kinah nak share dengan korang kisah seorang gadis muda dari Sarawak yang dah tersepit, desperate, ayah sakit, emak tiada sumber pendapatan, dan dia lah ketua keluarga terpaksa membuat keputusan join TWB di saat dia tiada apa-apa simpanan.

Actually sharing ini dari Ogos 2018 lagi. Kinah baru berkesempatan nak update dengan korang.

Jom ! follow.

"First of all, saya perkenalkan diri saya dulu. Saya Aina Syaheera, dari Kuching, Sarawak. Saya merupakan ahli TWB yang baru join tengah bulan lepas. Umur 25 tahun, tetapi memikul tanggungjawab yang sangat besar dan komitment yang sangat tinggi.

Saya dilahirkan di dalam keluarga sederhana, di mana ayah saya tidak ada pendapatan tetap. Ibu saya pula seorang suri rumah.

Memang sejak kecil saya suka berniaga sebab saya suka “instant cash”. Tapi bukan skim cepat kaya ya. No no no! Prinsip ibubapa saya, you want it, you go and get it.

Jadi masa saya darjah 1, saya beli sticker digimon pelbagai saiz dalam 1 A4 tu. Harga RM 1. Sticker size kecil saya jual dengan harga 10 sen, sederhana 20 sen, paling besar 50 sen. Jadi dalam 1 A4 tu ada dalam RM3-4 saya dapat. Masa umur tu duit RM2 dah kira kaya.

Jual Sticker zaman sekolah rendah.
Darjah 2 saya jual rubber band untuk ikat rambut. Beli sepeket besar RM1, jual 5 getah 10sen. Ada la untung sikit untuk saya beli keropok lekor masa fardu ain.

Rubber Band ni budak-budak memang suka sebab berwarna warni.Macam-macam boleh buat.
Nak katanya, sejak kecil kalau saya nak apa-apa memang kena usaha sendiri. Bukan senang-senang boleh minta pada ayah saya.

Macam-macam yang saya jual masa sekolah rendah, menengah, universiti sampai sekarang. Nasi lemak, rojak buah, keropok, anti-radiation sticker, planner, telefon, air minuman, food packs, memang macam-macam.

Tapi tak ada yang kekal sebab benda bermusim.

Contoh : masa air Overdose viral dulu, jual overdose, untung. Tapi bila musim dah takda, 1 air sehari pun susah jual. Last-last air basi mcm tu je. Stock yang ada pun terpaksa di lelong sebab takda market.

Planner pun sama. Jual planner boleh guna untuk tahun tu je. Nak jual planner yang sama untuk tahun depan dah tak laku.

So, 2 tahun lepas saya berniaga foodpacks untuk tampung kos yuran kursus Master di UNIMAS yang saya nak ambil. Saya memang kena usaha sendiri.

Waktu tu, nak kena hantar foodpacks ke office/rumah customer. Masa tu penat dia ya ampunnnn! Bangun before subuh dah kena masak, lepas masak kena pack, lepas pack kena hantar, lepas hantar beli pulak barang untuk masak esok, balik rumah dah kena sediakan barang-barang untuk masak esok pagi, tidur lewat, bangun awal dan repeat cycle yang sama setiap hari.

Sampaikan ayah saya kecil hati sebab dia rasa saya dah takda masa dengan dia.

Ohh.. just for info, saya memang sangattt rapat dengan ayah saya. Sangat rapat.

BAGAIMANA BERMULA DENGAN TWB?

Kita dah tau kan yang TWB wujud sejak 2015, makna nya sejak 2015 la saya dengar pasal TWB. Tapi benda asing, jadi saya ignore.

Bila sepupu saya recommend untuk join TWB (masa tu tak silap RM99 je), pun saya ignore dengan alasan banyak commitment dan tak ada modal.

Betul orang kata, kalau hati tak berkehendak, cakap la apa pun, semua kita rasa tak boleh. Masa tu saya bukan tak yakin dengan bisnes mobile Spa TWB, bukan saya tak percaya dengan sepupu saya, tapi saya tak yakin dengan diri saya sendiri!

Saya jenis suka berniaga, suka instant cash tapi jenis berat mulut.

“Eh, boleh ke aku nak berniaga”

“Ada tak orang nak beli”

“Nanti pos sana sini orang annoyed”

“Nanti orang ingat aku desperate nak duit”

Macam-macam dalam kepala pada masa tu. Semua jadi alasan. Tak ada masa lah, tak boleh commit lah, tak ada duit lah.

Nak dijadikan cerita, Februari awal tahun ni, ayah saya yang merupakan seorang yang aktif berbasikal ditakdirkan jatuh sakit. 😔

Saya tengok hari ni dia sihat, the next day till now dah tak boleh jalan. Totally bedridden, disable, OKU dan dependent. Income ayah saya totally dah tak ada. Pada masa tu saya memegang banyak status.

1. Anak kepada ayah yang sakit
2. Pengurus kewangan keluarga
3. Master student
4. Pengurus rumah
5. Kerja

Nak juggle 2 benda dalam 1 masa pun dah susah. Inikan banyak benda dalam 1 masa. Mana nak siapkan thesis Master lagi, mana nak kerja, mana nak jaga ayah saya yang sakit, mana jugak masa nak kemas rumah etc.

Saya jadi pening, buntu.

Saya ada 3 syarat/kriteria untuk saya bekerja.

1. Kerja mesti flexible sebab saya akan ada banyak off day untuk bawa ayah saya follow up di hospital.
2. Income mesti at least 2k ke atas dan ianya jadi main income keluarga sekarang
3. Ada masa untuk saya uruskan tentang pengajian & siapkan thesis saya
4. Ada masa untuk sendiri dan keluarga di rumah

Kalau ikut logic, ada ke orang nak hire orang dan diberikan kelonggaran-kelonggaran di atas? Mana mau nya. Rugilah company.

Jadi saya terfikir nak join TWB (Dah susah baru nak carik sumber).

Mula-mula saya berfikir-fikir sendiri je. Nak fikir duit masa tu memang tak ada, ada pun untuk emergency.

Jadi saya usulkan pada ibu saya. Ibu saya izinkan join TWB, tapi masalah yang sama. Mana nak carik modal dengan keadaan belanja keluarga yang besar pada ketika itu disebabkan ayah saya yang sakit. Keluar masuk hospital.

Saya mintak restu ibubapa saya, izin tunang saya, dan solat istikharah berulang-ulang kali. Makin hari makin kuat instinct saya nak join TWB tapi masih tak yakin pada diri dan potensi diri saya sendiri.

ALASAN YANG MENYEBABKAN SAYA BERTANGGUH

Antara alasan diri saya pada masa itu adalah 3 orang sepupu saya merupakan member TWB. Salah seorang tinggal di area yang sama dengan saya. Saya takut berebut customer (Sangat bersangka-sangka walhal Allah dah tetapkan rezeki masing-masing).

Second, saya kira demand di Sarawak tak akan sehebat di semenanjung kerana keadaan di Sarawak tidaklah sesibuk di semenanjung. So saya fikir, peluang akan kurang.

Ketiga, ada a few mobile spa yang dah lama bermula dan juga terkenal di kawasan saya. So, competition mesti tinggi dengan demand yang tak seberapa. Bila fikir-fikir balik saya terus down. Nampak macam tak ada harapan.

Kejap ye. Sebak pulak bila fikir balik.

Malam tu saya reflect diri. Kalau fikir logic, circle semua orang tak sama. Sepupu saya, buat mobile spa under TWB, circle orang yang beliau kenal dan rapat tidak sama dengan circle saya.

Jika dibandingkan dengan adik saya sendiri pun, circle beliau tidak sama dengan circle saya. Dalam bahasa mudah, semua orang ada rezeki masing-masing tak kira jauh atau dekat. Jadi saya lebih yakin.

Keesokkan harinya, saya hubungi Puan Affni untuk bertanya. Niat nya untuk bertanya je. Tak terfikir pun akan join. Tapi bila dah masuk preview yang ke berapa kali ntah, saya jadi excited. “I MUST DO THIS, by hook or by crook”

Plus, seorang sepupu yang dah join TWB pun bagi semangat yang membara.

Chat dengan sepupu.

CAM MANA DAPATKAN MODAL?

Kalau nak cerita hal modal, kalau ikut logic, saya takkan pernah dapat pegang duit walaupun 1000 dalam tangan. Dapat duit, terus habis ke ubat-ubatan ayah saya. Dapat gaji, terus bayar itu ini. Jangan kata 1000, 300 pun susah nak ada on hand. Tapi bak kata pepatah, there’s a will, there’s a way. Bila kita nakkan sesuatu sangat-sangat, by hook or by crook, kita akan dapatkan nya, betul?

Macam kahwin. Kalau belah perempuan set 10 ribu, si bakal suami pulun kerja setahun ikat perut, buat part time etc untuk dapatkan duit hantaran. Macam tu jugak untuk TWB. Sebab apa yang dilaburkan tu akan balik pada kita in no time.

Modal adalah kekangan utama saya ketika hendak bermula. Dengan komitment rumah, ayah yang sakit, ubat-ubatan dan hospital, duit makan, duit untuk adik di Universiti dan duit untuk saya sendiri yang sedang belajar + bekerja. Sampaikan saya rasa kadang-kadang saya memegang terlalu banyak tanggungjawab.

Disebabkan saya yakin dengan sistem dan support TWB, saya korbankan duit kahwin yang saya kumpul selama ni sebagai modal sebab proven dalam masa sebulan dua akan balik modal. Kalau ada emas, nak je saya pajak sebab dalam sebulan dua dah boleh tuntut balik. Tapi apakan daya, emas pun tak banyak.

Itu pun bukan senang saya nak guna duit kahwin tu atas beberapa sebab. Bukan saya boleh ambik macam tu je. Tak!

Chat punya chat dengan Puan Affni, within that few days tu jugak saya terus buat payment dan beli ticket ke KL dari Kuching, Sarawak. Kenapa? Bukan trainer ada di Kuching ke? Puan Affni pun ada offer saya untuk dia datang Kuching.

Yes, boleh. But that will take time. Kena tunggu queue or jadual training. Tapi saya nak buat duit as fast as i can.

So duit tiket flight lagi! Bukan sikit-sikit kos kalau beli tiket last minute tau.

Duit celah mana saya korek? Tabung kahwin / Tabung emergency 😂. Ini memang berserah je kat Allah sebab yakin pada potensi Mobile Spa under TWB.

Lagipun saya dah minta petunjuk Allah dengan istikharah. Dan memang ini petunjuk yang saya dapat.

Pada cuti hari Malaysia, saya fly ke KL. Saya training pada 16hb Sept dan bercadang untuk launch pada 22th Sept.

Tapi malangnya pada hari tersebut, ayah saya dikejarkan ke hospital dan di admit ke wad lagi!

Jadi saya rasa kaki saya terikat. Takda masa, commitment banyak. Kerja, study, family, rumah. Saya jadi down. Padahal dah training, barang semua dah ada complete.

Ada 3 sifat yang buat saya kuat. Saya tamak, saya tak sabar dan saya suka instant cash.

Sebab saya tamak opportunity ni la saya sign up untuk Mobile Spa under TWB sebab senang-senang boleh buat INSTANT CASH!

Sebab saya tak sabar la saya terus fly ke KL untuk training walaupun menurut Pn Affni, jadual training tengah penuh. Jadi pada 28hb September yang lepas, saya launch Spa saya.

Saya tak suka hutang. Bila mana saya rasa saya tengah berhutang dengan tabung kahwin saya, saya cepat-cepat usahakan untuk dapatkan RM1999 balik.

BERAPA LAMA AMBIL MASA BALIK MODAL?

Jadi on the first day saya ada seorang customer je. Bagi saya it’s a good start.

RM110 servis Spa 1 Jam. Belum official launch lagi nie.


Actually launch 28th, tapi ada customer yang dah tak sabar, datang sendiri pada saya on the 27th 😂

Hari pertama saya dapat RM109. Bila kita ada sistem yang kuat dan elok, kita tak perlu promo beria. Customer yang merasa servis kita bagus yang akan automatically spread the news around.

RM950 dalam masa 4 hari.


Sekarang saya kerja dengan masa yang flexible, income insyaAllah atas 2K sebulan dan ada masa untuk saya sendiri dan rumah.

Maximum sehari saya ada 4 customer. Tu pun saya buat lepas waktu bekerja dan hujung minggu sahaja.

Mula-mula customer akan appoinement untuk pakej yang paling murah, bila dia suka dengan cara dan servis yang TWB ajar tu, tengah-tengah facial dia akan mintak “upgrade” pakej.

Banyak kali customer saya yang nak ambik basic package yang harga puluh-puluh je, tengah-tengah facial bila dia rasa sedap kita layan dia bagai permaisuri dengan cara TWB ajar, dia terus upgrade ke pakej dekat nak RM100.

Saya tak paksa, tak promo. Dia sendiri yang nak upgrade.

Dan sekarang saya masih terkejut saya dah balik modal dan ianya hanya dalam masa 12 hari!

Ya! Saya baru je balik modal Isnin baru ni, 8 October 2018. Syukur Alhamdulillah.

Ni rekod setiap customer yang saya simpan.

Balik modal dan untung RM2027 dalam masa 12 hari sahaja.


TWB bukan je ajar kita tentang teknik facial, Spa, tapi yang paling penting macam mana nak bina bisnes tu lepas kursus.

 Thats the beauty of TWB ❤

Just minta pada DIA dan kita usaha sungguh-sungguh sampai dapat.

“Don't wait for it to happen. Make it happen”

Harap membantu anda-anda yang masih buntu diluar sana. Ini kiranya once in a lifetime opportunity yang saya dapat asbab dari penubuhan TWB.

"kita akan kuat bila kuat sahaja pilihan yang kita ada"

Saya tersepit, desperate. Itu je jalan keluar yang saya nampak dan Alhamdulillah, TWB sangat-sangat membantu.

Sebab tu penubuhan TWB adalah berasaskan demi membantu wanita-wanita diluar sana.

Tak semua orang senang. Kita akan senang kalau kita pilih untuk jadi senang 😘

Saya dulu macam tu jugak. The start is ALWAYS the hardest. Tapi bila dah mula, lancarrrr je jalan nya. Betul-betul.

Dulu pening fikir mana nak carik customer etc. Sekarang ni customer yang datang cari kita.

Kita ada TWB support group. Dari group ni nanti ada pelbagai cara untuk customer datang pada kita. Stay tuned.

Kalau nak dibandingkan dengan kursus-kursusu Spa yang lain, RM1999 adalah sangat-sangat murah.

Kita sertakan 5 kursus spa dalam pakej kursus Spa bergerak ni. Ia termasuk:

BONUS❗ Modul "How to setup our own Mobile Spa & Home Spa"!
Ini produk dan beg Spa untuk Pakej RM1999.
RM1999 dah dapat semua benda. Habis training terus boleh bukak Spa. RM1999 berserta barangan.

Harga tu sebenarnya sangt berbaloi. Complete tinggal nak buat servis Spa kat customer je.

Dan ada satu lagi pakej advance bagi sesiapa yang sukakan kecantikkan dan menjaga penampilan diri. Kita ada advance course dengan Pakej RM2999 seperti di bawah :

Advance Bonus Make Over Course bernilai RM1K dan troli beg yang exclusive.

Cantikkan troli beg ni. Whatsapp 019-9164276 untuk training.

Terpulang lah pada masing-masing. Saya pun sama bukan orang senang. Tapi saya design hidup saya sebagai orang senang.


Apa yang kita cakap tu doa kan."

So, korang bila lagi? Tepuk dada tanya hati.

Adakah aku perlu ambil peluang ini atau biarkan ianya berlalu pergi. Dan terus mencari-cari peluang menambah pendapatan lain. Sedangkan mungkin Allah dah lorongkan korang berada di sini. Untuk berfikir dan bertindak.

Papepun back to your life. Apa yang anda inginkan, anda sahaja yang lebih tahu.

Ada ramai orang yang memang berkehendak. Tetapi, tak ramai yang sanggup berkorban. kerana mereka takut untuk gagal.

Jika and masih ragu-ragu. Apa kata korang baca topik berkaitan TWB di bawah ini untuk menambahkan keyakinan anda betapa bagusnya sistem TWB yang dirangka untuk wanita kepada wanita.

1. Wanita ini join TWB di saat suami berhenti kerja secara tiba-tiba, TWB penyelamat bantu pendapatan keluarga
2. Bekas Jurutera join TWB selepas menganggur tiada pekerjaan dan ada anak kecil
3. Wanita anak dua ini, bukak kedai Spa sendiri hasil Spa TWB
4. Bekas Accountant join TWB selepas berhenti kerana ingin menjaga anak yang Eczema
5. Wanita ini tidak pernah bekerja dan berniaga, buktikan dia berjaya balik modal dalam sebulan
6. Buat Mobile Spa di saat sarat mengandung dan suami digantung gaji, TWB penyelamat kewangan keluarga
7. Cikgu Zura berjaya umrahkan emak ayah dan langsai hutang PTPTN dengan Spa TWB
8. Ibu Tunggal anak dua bebas kewangan  dengan Spa TWB
9. Tiada siapa minta untuk diceraikan di usia 43tahun, bekas suri rumah ini bangkit bersama TWB
10. Peluang Tambah Pendapatan dengan Mobile Spa
11Training SPA bersama Founder TWB
12. Apa Kata Pengasas The Walking Beauty
13. 9 Keistimewaan The Walking Beauty
14. 9 Kelayakkan Join TWB 2019
15. Part Time Job bersama TWB
16. Nilai disebalik TWB bukan sekadar duit semata-mata
17. 5 Kisah wanita-wanita hebat bersama TWB
18. Manfaat Mobile Spa TWB
19. Viral : Mobile Spa bantu wanita tambah pendapatan
20. Mobile Spa pilihan pelaburan yang bijak
21. Kunci kejayaan Mobile Spa TWB
22. Rawatan wajah bantu wanita elak depress, ini salah satu sebab penubuhan TWB

Berminat dan nak register? Whatsapp Kinah : 019-9164276.

No comments:

Post a Comment