Thursday 18 April 2019

PERIA BIASA DAN PERIA KATAK SEDAP !!

Peria biasa yang sedap.
Ini buah Peria. Satu Peria biasa dan satu lagi Peria Katak.

Dedulu Kinah tak berani nak makan buat Peria nie. Sebab orang kata pahit. So, Kinah memang menerima seadanya kata-kata tersebut.

Otak kita secara automatik akan set bila sebut je Peria, mesti PAHIT. Tahap pahit nya, pahit ya aammmat.

Sehingga lah orang tua Kinah cakap (Not sure ayah ke emak), Peria ni sedap. Banyak khasiat. Rugi tak makan. Pahit tak semestinya tak sedap. Pahit kan ubat.

Ok.

First time nak try tue, macam takut-takut je. Tapi, bila dah try. MasyaAllah, SubhanAllah. Sedapnya. Mana ada pahit. Tipu je.

Hahahaha.

Sebenarnya otak kita yang membuatkan rasa sesuatu benda tu pahit, masin atau masam. Kalau kita programming kan ia sedap, berkhasiat dan bagus untuk kesihatan. Kita dah tak peduli pahit tersebut.

Sejak dari hari tu, Kinah suka giller makan Peria. Cuma bukan Peria Katak. Sebab tengok rupa dan bau nya je membuatkan Kinah nak muntah. Hehehe.

Namun nak dijadikan cerita, masa Kinah study Diploma Art and Design di UiTM, Machang.. Kinah kena cari subjek matter sebagai subjek study semester ke-empat (Kalau tak silap Kinah). Temanya Herba.

Nak pilih Herba apa? Terpulang kepada setiap individu.

So, dipendekkan cerita Kinah memilih Peria Katak dalam banyak-banyak Herba Tradisional. Kinah pun tak tahu lah cam mana boleh pilih si Peria Katak. Satu semester Kinah mengadap Peria Katak.

Peria Katak, kulitnya lebih menggerutu.

Muntah? Memang ada rasa nak muntah.

Cabaran masa tu, nak kena hadap, tengok, Peria Katak je hari-hari. Nak kena kaji, lukis setiap sudut, close up, biji peria, bunga peria, daun peria, akar dan semua lah pasal Peria Katak. Nak tak nak memang kena hadap sampai lah ke akhir semester.

Itu lah kisah Kinah dengan Peria Katak.

Beberapa tahun selepas kejadian itu. Emak Kinah beli Peria Katak dan goreng garing. Kinah try lah. Pergh !! sedap giller.

Tak muntah pun. Tak de nya pahit.

So, moral of the story. Dalam hidup ini, jika kita fokus kepada kebaikan, perkara positive. InsyaAllah hasil yang baik-baik kita akan rasa dan dapat.

Apa yang membezakan antara setiap seseorang dengan seorang yang lain adalah cara penerimaan dan berfikir kita. Dari situ, otak kita akan program kan apa yang kita fikir.

Ok, semoga anda peroleh sesuatu dari sharing ini.

Peria, ulam-ulaman, sayur-mayur hijau semuanya ada khasiat. Tak mati lah kalau kita makan. Bahkan sangat bermanfaat kepada tubuh badan compare to fast food yang tinggi garam dan bahan terproses yang kita tak tahu.

Nak sihat? Amalkan pemakanan yang semulajadi. Kurangkan makanan terproses dalam santapan harian.

Nak Vitamin Shaklee? Whatsapp Kinah segera : 019-916 4276. Bulan ni ada promosi istimewa. Korang tengok poster di bawah. Untuk details boleh contact Kinah.



Whatsapp kami DI SINI : 019-916 4276  untuk dapatkan lebih penjimatan
serendah RM230 SAHAJA.  Korang SAVE RM60.

PROMO Serendah RM309 SAHAJA. Jimat RM40.

Yang ni pula, RM401 SAHAJA! Jimat RM15.

No comments:

Post a Comment