Wednesday 25 March 2020

COVID 19 : 3 NASIHAT BEKAS PESAKIT POSITIVE VIRUS COVID YANG TELAH SEMBUH

Hari ni dah masuk hari ke lapan kita semua akur dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) oleh kerajaan. Tahniah kerana anda semua telah menyokong dan menyahut seruan kerajaan #StayAtHome untuk kebaikan bersama.

Alhamdulillah, keadaan sudah mula terkawal. Namun kes positive Covid 19 masih ada peningkatan dan setiap hari ada kematian di Malaysia kerana Virus Covid19. Dan syukur Alhamdulillah ramai jugak pesakit yang telah sihat dan sembuh daripada ujian ini.

Jadi hari ini, saya nak mengajak semua mendengar nasihat yang telah dikongsikan oleh salah seorang pesakit yang telah sembuh iaitu En Ariffin Mamat atau lebih dikenali nama panggilan Pak Pin dari Institut Koperasi Malaysia. Jemput tonton dan dengar temubual oleh MHI di bawah ini.


BAGAIMANA BELIAU DAPAT TAHU POSITIVE COVID?

"Pada 27 Februari 2020, saya menghadiri majlis kementerian. Semasa majlis saya ada bersalam-salaman dengan beberapa orang di majlis tersebut.

Selepas dua hari saya mendapat tahu yang ada salah seorang daripada kami positif Virus Covid 19.

Sebenarnya saya tidak tahu punca jangkitan dari mana. Sebab dua hari selepas itu pulak, saya diberitahu : lagi dua orang yang lain telah disahkan positif juga.

Jadi saya telah menyerahkan diri di Hospital Kuala Lumpur (HKL) sebanyak dua kali untuk saringan.

Saringan pertama saya tiada simptom. Cuma batuk sahaja. Batuk itu pun dah seminggu sebelum majlis berlangsung. Jadi saya diberi ubat batuk dan dinasihatkan supaya balik untuk berehat dan kuarantin di rumah.

Saringan kedua baru diambil sample ujian darah."

KEPUTUSAN UJIAN SARINGAN KALI KEDUA

Status yang dinaikkan oleh beliau di laman Facebook beliau pada 6 Mac 2020.

 "Salute KKM!

1. At 4pm yesterday I was informed by the caller from Pusat Kesihatan Gombak Setia that my sample was tested positive. He was calm.

I was calm. (Dalam temubual di atas beliau, ambil wudhuk terlebih dahulu selepas mendapat call then bertenang. Selepas itu baru maklumkan kepada keluarga. Jelas nampak beliau seorang yang sangat positif walau pada mulanya terkejut). 

2. I informed my wife and family members. I was calm. They were equally calm.

3. I made arrangement with the caller to take sample from each one of my family members, and that will be done today (Friday 6th March) at the Pusat Kesihatan Gombak.

He was very cooperative and welcoming.

4. The ambulance arrived at 9.40pm to take me to Sungai Buloh Hospital.

Despite the siren blaring and cutting through traffics, the attendant was calm and reassuring. 

5. Admission was seamless. Directly pushed on a wheelchair from ambulance to the assigned bed. Every information needed to check in was already in the system.

I salute the efficiency and data sharing of KKM.

I did my test in HKL, the person who called me for follow up support was from KKM Gombak Setia, closest to my house, the ambulance was from Rawang, and my hospital bed was ready and waiting for me at Sungai Buloh hospital.

How well connected KKM is amazed me. Salute, KKM!"

(Pak Pin)

APA YANG DILAKUKAN SEPANJANG TEMPOH 10 HARI RAWATAN

1. Mind Setting

"Sentiasa berfikiran dan bersikap positif.

Saya decide untuk go to public. Saya ingin public menyedari yang mendapati diri positif is not the end of the world.

Bagi muslim Kita ada Allah. Hatta mereka yang beragama lain ada Tuhan mereka. Percaya penyakit itu datang daripada Allah.

Saya percaya dan yakin saya akan sembuh tanpa ragu-ragu walau saya sendiri tidak tahu bagaimana virus ini akan menyerang saya.

Saya berniat walau selama mana di hospital, akan saya manfaatkan nya sebaik mungkin. Bila saya keluar nanti, saya akan menjadi seorang yang lebih baik."

2. Membaca Al-Quran dan tingkatkan amalan rohani.

3. Amalkan gaya hidup sihat

"Kuatkan Immunisasi Badan.

Saya amalkan pengambilan Vitamin C dan juga minyak Habbatu sauda sepanjang rawatan.


Wasap : 019-916 4276 untuk dapatkan Vitamin C anda dan keluarga
dengan harga lebih jimat dan yang penting berkualiti.

Dalam Al-Quran ada menyebut tentang Habbatu Sauda ini.


Bersenam walau dalam rawatan supaya kita berpeluh dan sel badan sihat melawan simptom virus ini."

So, apa yang dapat saya simpul kan di sini kita perlu pertingkatkan Sistem Immunisasi bagi melawan virus Covid 19 yang kita semua sedia maklum yang masih belum ada vaksin. Dengar perkongsian Dr. Norman di bawah ini kenapa belum ada Vaksin Covid19?



Hanya badan yang kuat dan dizinkan Allah sahaja akan terus bebas dari Covid. Ia ibarat peluang hidup bagi kedua.

Buat anda pembaca semua, jika ingin dapatkan Immmune Booster Organik dari Shaklee untuk anda dan keluarga, boleh hubungi saya di sini (Sakinah : 019-916 4276).

Dengan belian 4 botol Vitamin C dan 1 botol B complex, anda layak mendapat Free Membership dan Free Shipping. Jimat RM132++. Whatsapp untuk kuatkan immune anda sekeluarga : 019-916 4276.

Selain membantu Immune sistem,Vitamin C jugak mempunyai 9 manfaat besar lain.

No comments:

Post a Comment