Social Icons

Thursday, 18 June 2015

100 HARI TANDA-TANDA KEMATIAN : GENAP SETAHUN PEMERGIAANMU (TENANGLAH AYAH)

Assalamualaikum wbt..

SMS mendoakan sahabat  pengunjung blog Cinta Hati SMS sentiasa berada dalam keadaan sihat, kaya dan bahagia dunia dan akhirat.

InsyaAllah.

Hari ini, genap setahun Islam ayah kembali ke rahmatullah.

Kembali buat selama-lamanya ke alam yang satu.

Tidak akan mungkin kembali buat selama-lamanya.

Semoga Ayah tenang disana.

Bersama hamba-hambaNya yang soleh.

PETANG ITU, MALAM SEBELUM AYAH PERGI .. 

Saya pulang dari membeli sedikit barang keperluan ayah bersama dengan adik lelaki.

Jam menunjukkan waktu asar sudah hampir tiba.

Abangku menelefon emak yang berada di luar untuk melihat keadaan ayah yang agak pelik. Katanya, perut dan dada ayah sejuk.

(Saya tak tahu ini tanda-tanda akhir kematian. Emak dah dapat rasa ayah akan pergi.. cuma emak tak cakap kat anak-anak).

Saya cam agak kebingungan bertambah penat sebab uruskan ayah dengan adik-adik. Terkejar sana-sini dengan urusan kerja yang tak pernah sudah.

So, saya cam tak ambil pusing sangat lah. Sebab, rushing nak pulang ke tempat kerja pulak.

Saya bersiap-siap untuk bertolak balik ke Terengganu.

Saya tak tahu..

Saya tak tahu.. Cam mana saat kematian.

Saya jadi kurang fokus dalam 2, 3 minggu ayah sakit.

Bukan mudah untuk saya balik dalam keadaan ayah sakit. Ianya, bukan satu perkara yang mudah.

Tapi, kerana saya yakin ayah akan sihat.. saya teruskan perjalanan pulang.

Si adik kecil yang kembar tu pun, menangis pelik. Merengek-rengek tak bagi saya balik.

Emak pulak.. ada tanya : " Jadi ke balik petang, nie? "

Saya tersenyum menutup kedukaan.. Saya cakap, saya terpaksa balik. Ada urusan yang perlu diselesaikan. Esok petang, saya akan balik semula ke rumah. Setelah selesai semuanya.

Saya akan jaga ayah. Kita rawat dan jaga ayah.

Tingginya, harapan saya.

Itulah saya..

Terlalu tinggi harapan yang saya pasakkan di hati kecil ini.

Sehingga saya, menangis tak terkata di pagi yang hening (Boleh baca di sini).

Rupanya, saat saya mencium dan melihat ayah petang itu.. adalah peluang terakhir saya.

Ayah tidur.. 

Ayah terjaga bila saya kucup dahi ayah. Mata ayah terbukak. Maybe, ayah tak sangka yang saya akan pulang tinggalkan ayah lagi.

Bila teringat saat ini.. saya akan menangisi kekesalan. Menangis dan merasa kerdilnya diri ini. Kerana DIA lebih Maha Mengetahui segala-galanya.

Apa yang terjadi.. ini semua, adalah ketentuan dari illahi.


' Takkan bergerak satu zarah tanpa izin-Nya '

Perjalanan pulang saya pada petang itu, takkan berjalan lancar tanpa izin dariNya.

Saya cuba berfikiran positive. Relax dan tenang. Redha menerima takdir, di saat semua keluarga ada di sisi ayah.

Saya seorang je yang tiada.

Saya teringat kata-kata emak suatu ketika dahulu.. Saya dan adik lelaki adalah anak kesayangan ayah. Saya cakap, tak de lah. Ayah sayang semua anak-anaknya. Tak de, pilih kasih.

Cuma, bila saat dia sakit.. kalau saya ada di rumah. Ayah selalu panggil saya. Itu yang membuatkan hati ini pilu dan rindukan ayah.

Ayah..

Maafkan, anakmu ini sebab tak mampu bahagiakan ayah di saat ayah hidup. Maafkan, anakmu ini, kerana tak kesampaian untuk bawak ayah ke Mekah.

Namun, anakmu ini tetap akan tunaikan haji badal untuk ayah suatu hari nanti.

InsyaAllah.

Maafkan, anakmu ini..

SAAT TIBANYA KEMATIAN

Sahabat..

Kematian itu, adalah pasti.

Tiada terlewat walau sesaat mahupun sedetik.

Kita semua akan mati. Cuma, kita tak tahu bagaimana cara kita mati.

Sebaik-baiknya, kita berdoa memohon kepadaNya supaya dimatikan dalam iman. Selamat dari seksa azab kubur dan api neraka. Dimasukkan ke dalam syurga tanpa dihisab.

Sama-samalah kita berusaha ke arah itu.

InsyaAllah.

Pernah dengar bagaimana tanda-tanda orang akan meninggal dunia?

Belum?

Jom! SMS kongsikan dengan anda untuk persediaan diri dan insan-insan sekeliling kita.

Bukan semua orang mampu melihat tanda-tanda ini. Kerana bukan semua terpilih untuk mengetahui bilakah masa akan tiba.

Tetapi, kita semua taw.. Pada bila-bila masa sahaja Malaikat Maut akan datang menjemput kita apabila gugurnya daun di Arasy. Daun yang bernama si A berbintikan ibunya.


Tagging Kematian kita.
100 HARI SEBELUM KEMATIAN

Tanda ini akan terjadi di waktu selepas asar, di mana seluruh tubuh dari hujung rambut ke hujung kaki menggigil dan bergetar.

Getaran ini hanya dapat dirasai oleh bakal si mati sekiranya si dia diizinkan oleh Allah SWT. Dan begitu lah sebaliknya, bagi mereka yang leka.. tak kan pernah tersedar dan tanda ini akan berlalu pergi dalam kenikmatan duniawi mereka.

Sekiranya, si dia tersedar.. inilah masa dan peluang yang baik kepada bakal si mati untuk melipatkan amal kebaikan dan kebajikan sebelum meninggal.

40 HARI SEBELUM KEMATIAN

Tanda ini juga akan berlaku di waktu Asar. Sekitar pusat Bakal Si Mati mula berdenyut-denyut.

Daun yang tertulis nama Si Mati ini gugur dari Arasy. Kemudian malaikat maut mengambilnya dan membuat persediaan untuk tugasan seterusnya dengan mengekori Bakal Si Mati sepanjang waktu sehingga saat kematian.

Kadang, dia akan tunjukkan sekilas pandang kepada Bakal Si Mati rupanya. Keadaan ini akan membuatkan Si Bernama dalam kebingungan.

7 HARI SEBELUM KEMATIAN

Sesetengah ulama' berpandangan : Pada saat ini, mereka yang sakit, tiba-tiba mengidam dan mengimpikan makan sesuatu dengan begitu selera. Dalam erti kata lain, selera makan jadi bertambah-tambah dan buat perkara yang pelik dari biasa.

5 HARI SEBELUM KEMATIAN

Anak lidah mula bergerak-gerak. Jika ini berlaku.. perbanyakkan membaca Al-Quran, berzikir supaya dapat melafazkan kalimah syahadah dengan mudah ketika Sakaratul-maut.

3 HARI SEBELUM KEMATIAN

Bahagian tengah dahi terasa berdenyut dan bergerak-gerak.

Jika yang sakit, kelihatan makin sihat dan ia menggembirakan orang di sekelilingnya sebagaimana berlaku kepada arwah ayah. Dalam tempoh 3 hari ini, ayah menunjukkan potensi sembuh.

Itu yang saya tersalah anggap. Saya rasa ayah dah nak sihat.

Rupanya, ajal ayah sudah hampir tiba.

2 HARI SEBELUM KEMATIAN

Pada ketika ini, mereka akan dapat melihat dan bertemu dengan roh orang yang disayangi yang telah meninggal.

Dahi akan terus berdenyut dan bergerak-gerak.

Mata hitam sudah tidak bersinar lagi dan bagi yang sakit hidungnya mula jatuh. Part mata tue, memang diakui saya nampak pada ayah waktu saya bersalam dan cium ayah buat kali terakhir.

Sebab, ayah terjaga dari tidur saat saya kucup dahi dan pipi ayah.

Telinga akan mula layu dan bahagian hujugnya masuk ke dalam. Telapak kaki terlunjur dan tidak dapat ditegakkan lagi.

1 HARI SEBELUM KEMATIAN

Ubun-ubun Bakal Si Mati berasa berdenyut-denyut selepas waktu Asar. Ini menandakan Si dia tidak akan sempat lagi bertemu waktu Asar hari berikutnya.

SAAT-SAAT AKHIR KEMATIAN

Si Mati mula merasakan kesejukkan di bahagian pusat dan ia turun ke pinggang hingga ke bahagian belakang. kemudian, ia naik ke bahagian halkum.

Di saat ini, tiada apa lagi yang boleh dilakukan melainkan mengucap dua kalimah syahadah dan menanti malaikat maut meyudahkan urusan akhir kepada si mati.

So, inilah serba sedikit tanda-tanda yang dapat SMS kongsikan dengan sahabat semua. (credit to shafiqolbu.wordpress.com).

Hargailah masa dan peluang yang ada untuk memperbanyakkan amal kebaikan dan kebajikan kita kepadaNya. Serta jangan lupa sentiasa menghargai insan-insan sekelilig kita terutama ibu dan bapa, isteri dan anak-anak tersayang.

SMS doakan semoga kita semua sentiasa berada di bawah rahmat dan lembayung kasih sayang Allah SWT.

InsyaAllah.

Sila SHARE jika sahabat rasa entry kali ini memberi manfaat kepada saudara-mara dan rakan-rakan kita di luar sana.

Sekian, wassalam.
Salam Sayang, Salam Bahagia.


"Think Positive & Keep Smiling, Home Sweet Home."
~Now Everyone Can Kurus~
019-916 4276 [ Call, SMS, WhatsApp, Telegram ]
sakinahmatsaid@gmail.com

Apa Komen Anda

Google+ Followers

 

Copyright

Penulisan di blog ini adalah pendapat peribadi penulis. Dilarang menyalin tanpa kebenaran penulis melainkan untuk penyebaran ilmu yang bermanfaat.

Disclaimer

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Kepakaran Saya:

Memberi khidmat kesihatan menyeluruh berasaskan amalan produk semulajadi, selamat & halal dengan keizinan Allah SWT. Setiap langganan vitamin dari kami, anda layak mendapat :-
- Jadual Makan Vitamin
- Konsultansi Percuma berterusan
- Jemputan ke group facebook exclusive
- Peluang menjana income dengan Shaklee
Whatsapp/ Telegram :- 019-916 4276
Emel : sakinahmatsaid@gmail.com

Rakan Blog

Disediakan oleh Zulfa Technologies. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my
 
Prepared by Zulfa Technologies