Friday 29 January 2016

SUSAH HATI, JIWA TAK TENANG, HATI MERONTA-RONTA

Assalamualaikum wbt..

SUSAH HATI, JIWA TAK TENANG, HATI MERONTA-RONTA

Dah dua, tiga hari rasa hati tak tenteram.

Jiwa tak tenang. Rasa cam missing. Tak tahu missing apa..

Ku luahkan perasaan ini kepada teman serumah. Hatiku rasa tak sedap sangat. Tak tahu kenapa?

Kadang menangis dengan tiba-tiba. Ada yang sakit ke? Fikir diriku.

Selalu kalau rasa tak sedap hati ni, aku akan tepon ke rumah. Bertanyakan khabar emak dan ayah serta adik-adik yang lain.

Alhamdulillah.. semuanya, sihat.

Tapi, hati aku masih rasa tak tenteram.

Aku ambil al-Quran mengaji, bangun solat sunat di sepertiga malam mohon petunjuk dariNya akan apa yang sedang ku lalui sekarang.

Sehingga kini, ku tak tahu apa perkara yang menghantui diri ini.

Masalah..?

Masalah di tempat kerja adalah. Tapi, aku tak rasa masalah itu menjadi punca hati ini.

Ku luahkan perasaan tidak sedap hati ini kepada ummi di dewan selera tempat aku bekerja. Aku anggap ummi seperti ibuku sendiri.

Sejuk hati mendengar kata-kata ummi.

Tapi...

Perasaan tu tetap tak hilang. Bahkan semakin kuat. Ada masa, air mataku mengalir tanpa dipinta.

Pelik, kan..

Aku fikir.. mungkin, aku dah nak mati agaknya. Mungkin akan berlaku sesuatu. Aku rasa aku jauh. Aku rindukan sesuatu. Aku rasa cam dah tak lama akan hidup di dunia yang fana nie. Ku luahkan perasaan ni, kepada ummi. 

Aku pulak kena marah-marah manja.. (sejuk hatiku, melihat senyuman yang tak pernah hilang dari wajah ummi).

" Ada ke patut, fikir mengarut cam tu. Dah lah, jangan fikir bukan-bukan."

Beberapa minggu kemudian..

Sangkaan ku benar belaka.

Ada sesuatu yang berlaku. Ayahku jatuh sakit. Tapi, disembunyikan dariku selama nie. Bila aku tepon tanya khabar. Katanya ayah : ayah sihat.. cuma mintak aku jaga diri.

Kerana ini lah, aku masih bertahan dan perjuangkan NECK. Kerana NECK mengajar kita amalan gaya hidup sihat yang wajar diterapkan dalam diri setiap rakyat di Malaysia yang menjadi penyumbang besar kepada masalah OBESITI dan jugak KENCING MANIS.

Kerana inilah saya masih di sini, bekerja dari rumah untuk menjaga emak dan melihat emak di depan mata saya. Emak saya pesakit KENCING MANIS jugak.

Alhamdulillah, sekarang saya jaga emak di rumah dengan kongsikan kebaikan Set Kencing Manis Shaklee.

Namun, sebagai seorang anak.. kita kena prihatin kepada ibu bapa kita. Mereka dah berusia. Bukan on time makan ikut aturan. Kadang, alpa. Makan bukan suka berpantang.

Itu tak dapat dielakkan. Cuma kita dapat nasihat dan jaga makan mereka jika kita hanya berada di rumah.

Bukan semua orang tua jenis yang suka berpantang. Even kita yang muda ni pun sama.

So, manusia semuanya normal.

Nasib baik, vitamin ni tak kisah pantang ke tak pantang. Dia berlaku baik dengan emak. KENCING MANIS emak terkawal.


Itu tanggungjawab seorang anak menjaga emak. Dulu emak jaga kita. Sekarang, kita lah pulak kena jaga emak selagi diberi peluang olehNya.

Walaupun kadang-kadang, hati meronta-ronta ingin terbang bebas seperti dahulu.

Tapi, tak apa. Emak kita ada seorang je. Hidup mereka pun kita tak tahu bila. Apatah lagi kita yang mungkin dipanggil terlebih dahulu. Tiada siapa tahu, bila nama kita akan gugur di Arasy melainkan malaikat maut yang sentiasa menghampiri kita setiap saat dan waktu.

Gunakan kesempatan yang ada untuk berbakti kepada orang tua kita.

InsyaAllah.

Anda inginkan Vivix untuk diri, keluarga, mahupun mereka yang tersayang.. boleh hubungi SMS : 019-916 4276 untuk special price dan extra bonus.


Sekian, wassalam.
Salam Sayang, Salam Bahagia.

*Sila SHARE, jika ada rasa entry kali ini bermanfaat kepada saudara-mara mahupun rakan-rakan kita di luar sana. Mudah-mudahan lebih ramai yang akan berubah ke arah hidup yang lebih bahagia.

"Think Positive & Keep Smiling, Home Sweet Home."
~Now Everyone Can Kurus~
019-916 4276 [ Call, SMS, WhatsApp, Telegram ]
sakinahmatsaid@gmail.com
FB : Sakinah Mat Said

No comments:

Post a Comment