Tuesday 26 January 2016

LUAHAN HATI WANITA : KENAPA SUKAR UNTUK KURUS?


Assalamualaikum wbt..

Salam Kurus dan Sihat.

LUAHAN HATI WANITA : KENAPA SUKAR UNTUK KURUS?

Saya mempunyai masalah perut buncit seperti ibu mengandung. Dah banyak ubat kurus saya ambil dan usahakan. Dah banyak rawatan jugak saya pergi seperti program lost weight dan mana-mana tempat yang disyorkan oleh rakan-rakan. Tapi, at the end.. perut saya tetap sama.

Saya dah penat nak mencuba lagi. Puluhan ribu ringgit berhabis semata-mata nak kurus untuk suami.

Suami saya selalu bertanya, "Bila sayang nak kurus masa kita sebelum kahwin dulu ye? Abang teringin nak saya kurus cam dulu-dulu. Dah banyak abang laburkan untuk sayang. Tapi, tetap sama. Abang tak kisah, cuma abang tengok terseksa bila sayang semakin membesar. Abang nak sayang kurus dan aktive masa mula-mula kahwin dulu. "

Sedih hati saya bila suami yang menjadi teman hidup kita bertanya sebegitu. Memang dia cakap tak kisah.. tapi, sebagai wanita.. saya rasa risau dan takut jika dalam diam dia ada pucuk muda. Dia mampu.. saya tak dapat menghalang.

Tolong, saya sis..

JAWAPANNYA : Ramai wanita hari ini, mempunyai masalah yang sama seperti puan.

Selepas berkahwin, mengandung dan melahirkan anak, badan wanita mempunyai potensi tinggi untuk membesar dan menjadi gemuk kerana salah satu faktor adalah disebabkan oleh hormon. Hormon wanita terdiri daripada prosgestron dan estrogen.

Jika hormon ini, tidak stabil banyak perkara yang akan terganggu dan berlaku.

Seperti kedatangan haid yang tidak lancar, berat badan semakin bertambah, sakit-sakit pinggang, fibroid, cyst, pcos dan banyak lagi.

Selain itu, kerana amalan gaya hidup terutama pemakanan dan aktiviti harian kita.

Jika sebelum berkahwin, kita cuma menguruskan diri sendiri. Tapi, bila dah berkeluarga ramai insan-insan tersayang yang kita uruskan sehingga diri sendiri tidak terurus.Makan tidak menentu waktu. Makan yang berlebihan dan lewat malam.

Pergerakkan kita kebanyakkannya pasif selepas makan kerana keletihan. Bila letih, kita mula mengantuk dan ingin tidur. Sudahnya, tenaga yang masuk ke dalam badan dari makanan tadi tersimpan di bawah kulit menjadi lemak.

Tempat pertama, ia akan menuju kepada bahagian perut, lengan, peha dan punggung.

Katanya puan, sudah mencuba pelbagai rawatan. Ia tak salah mencuba.

Cuma silapnya, perkara utama yang perlu dilakukan adalah dapatkan mentor atau orang yang telah berjaya kurus dan bantu orang lain kurus.

Bagus, pergi ke klinik sedut lemak, buang lemak. Namun berhati-hati. Ia mempunyai risiko tinggi.

Puan..

Yang lepas usah dikenang. Sekarang, merupakan turning point puan untuk berubah dan tidak mengulangi kesilapan yang lalu.

Nak kurus cari lah Mentor.. Biarlah dia bantu puan menggunakan seni menurunkan berat badan. Bukan seni mempertahankan diri.

Carilah Ilmu dan MENTOR supaya tidak menjadi seperti gadis berbaju putih ini. 

Kerana mentor tahu apa silap, punca dan masalah yang puan perlu atasi.

Usah takut untuk mencuba lagi. Sebelum mencuba, buatlah solat istikharah terlebih dahulu. Itu sebaik-baik petunjuk yang terbaik.

Ok.

Untuk bantuan dan panduan lanjut, hubungi agen kami Now Everyone Can Kurus (NECK) yang merupakan program coaching online secara berjemaah bersama pakar pemakanan dan senaman anda hanya dari rumah. Dimana-mana, asalkan anda ada kesungguhan dan usaha untuk berubah dan bertindak.

Pendaftaran NECK Batch 13 sedang dibuka sementara tempat masih ada.
Hubungi Sakinah Mat Said : 019-916 4276 

InsyaAllah.

Hubungi, Sakinah Mat Said (SMS) : 019-916 4276.

Sekian, wassalam.
Salam Sayang, Salam Bahagia.

*Sila SHARE, jika ada rasa entry kali ini bermanfaat kepada saudara-mara mahupun rakan-rakan kita di luar sana. Mudah-mudahan lebih ramai yang akan berubah ke arah hidup yang lebih bahagia.

"Think Positive & Keep Smiling, Home Sweet Home."
~Now Everyone Can Kurus~

019-916 4276 [ Call, SMS, WhatsApp, Telegram ]
sakinahmatsaid@gmail.com

No comments:

Post a Comment