Social Icons

Monday, 24 August 2015

TIPS KURUS : TIDUR LEWAT PUNCA BADAN GEMUK!!

Assalamualaikum wbt..

SMS mendoakan semoga pengunjung blog SMS sentiasa berada dalam keadaan sihat sejahtera di samping keluarga tercinta.

Dan kita semua dimasukkan ke dalam syurga tanpa dihisab.

InsyaAllah.

Dah tidur, semua?

Atau masih lagi berjaga dan santai-santai bersama keluarga?

TIDUR LEWAT PUNCA BADAN JADI GEMUK??

Betul, ke?

Setakat mana terbukti benarnya kenyataan ini?

Hurmmm..

Saya sendiri pun, selalu jugak tidur lewat. Dan dulu, time bam bam.. Selalu tidur awal jugak. Sebab penat bekerja.

Keliru, kan?

Actually, secara praktikalnya memang tidur lewat badan kita mudah menjadi gemuk.

Sebab, selalunya orang gemuk yang tidur lewat.. Dia ada satu habit. Habit rasa nak makan dan menguyah.

Betul, betul..

Badan kita dari pagi hingga ke lewat malam asyik bekerja non-stop.

Even, berjaga tue pun satu kerja yang memaksa sistem badan kita bekerja lebih masa.

Oleh kerana, tenaga dah kehabisan. So, kita merasa lapar dan rasa nak makan lagi. Bila ada perasaan dan tindakan cam nie.. Lama-lama badan pun membesar dengan bahagianya.

Sistem pergerakkan badan kita berfungsi terlalu perlahan time nie. 

So, makanan yang dibawa masuk ke dalam badan di penghujung malam dah tak mampu diproses sebenarnya. Ini akan memaksa makanan tadi disimpan menjadi lemak yang tak dicerna dengan sempurna.

Agak-agak ada benar tak apa yang saya cakap nie?

Tak caya tak pe.

Nak kurus.. jangan amalkan. Ubah habit nie. InsyaAllah anda terpaksa kurus cam peserta Now Everyone Can Kurus (NECK).

Beza ke beza?
Dalam NECK, semua peserta dinasihatkan supaya hentikan segala aktiviti harian mereka selewat-lewatnya jam 11.00 malam. Meant that, jam 11 malam dah ready masa untuk tidur.

Bagi memberi ruang kepada jantung berehat dan mengepam darah dengan baik dan stabil.

Untuk makluman anda semua, tidur yang berkualiti dan menyihatkan adalah 15-20 minit sebelum masuk waktu zohor dan jugak jam 10 malam hingga 2 pagi.

Masa ini, adalah waktu tidur yang terbaik untuk siapa yang nak kurus dan sihat.

Alhamdulillah, saya sendiri dah belajar ubah timing. Dan ia amat berkesan sebagaimana gambar di atas berbicara.

K, lah sahabat.

Sampai di sini dulu.

Nanti, SMS kisahkan lebih details lagi mengenai waktu tidur yang terbaik menurut kesihatan dalam Islam.

Sama-sama lah kita perbaiki dan pelajari untuk hidup yang lebih bermakna.

SMS doakan sahabat semua, sentiasa kurus dan sihat.

InsyaAllah.

Sila SHARE jika anda rasa entry kali ini bermanfaat kepada saudara-mara mahupun rakan-rakan di luar sana.

Sekian,wassalam.
Salam Sayang, Salam Bahagia.


"Think Positive & Keep Smiling, Home Sweet Home."
~Now Everyone Can Kurus~
019-916 4276 [ Call, SMS, WhatsApp, Telegram ]
sakinahmatsaid@gmail.com

Apa Komen Anda

Google+ Followers

 

Copyright

Penulisan di blog ini adalah pendapat peribadi penulis. Dilarang menyalin tanpa kebenaran penulis melainkan untuk penyebaran ilmu yang bermanfaat.

Disclaimer

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Kepakaran Saya:

Memberi khidmat kesihatan menyeluruh berasaskan amalan produk semulajadi, selamat & halal dengan keizinan Allah SWT. Setiap langganan vitamin dari kami, anda layak mendapat :-
- Jadual Makan Vitamin
- Konsultansi Percuma berterusan
- Jemputan ke group facebook exclusive
- Peluang menjana income dengan Shaklee
Whatsapp/ Telegram :- 019-916 4276
Emel : sakinahmatsaid@gmail.com

Rakan Blog

Disediakan oleh Zulfa Technologies. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my
 
Prepared by Zulfa Technologies