Wednesday 7 January 2015

10 MASALAH YANG BIASA BERLAKU KEPADA IBU-IBU MUDA YANG MENYUSUKAN ANAK KECIL

Assalamualaikum wbt..

Apa khabar semua sahabat Cinta Hati Sakinah? Terutama kepada mereka yang bakal menimang cahaya mata sebagai penyeri rumah tangga pasangan suami isteri. Alhamdulillah dan tahniah, SMS ucapkan.

SMS sekarang ni pun, sedang berjinak-jinak menimba ilmu untuk bekalan masa hadapan. Even, belum kahwin.. bukan bermakna kita tak boleh ambil tahu kan?

Sebaik-baiknya, kita bersedia lah lebih awal dengan ilmu di dada supaya mudah nak hadam dan praktik bila tiba masanya nanti. InsyaAllah.

KENAPA SAYA NAK TAHU?

Actually, ianya berlaku secara tidak langsung. Sahabat yang dah lama kenal SMS pun, tahu apa yang saya lakukan tiap-tiap hari.

Saya Working-At-Home-Woman (WAHW). So, saya perlu tahu dan bantu sahabat yang mana, ada sebahagian daripada mereka mengadu akan masalah ini.

Ianya telah menjadi tanggungjawab saya untuk memberi yang terbaik untuk mereka.

Lagipun, saya kan seorang wanita dan insyaAllah kalau dizikan olehNya akan bernikah dan mempunyai zuriat sendiri.




Rugi, rasanya saya ada ilmu dan pengetahuan.. tapi, dibiarkan tanpa manfaat orang lain.

10 MASALAH YANG BIASA TERJADI KEPADA IBU-IBU MUDA

Since saya berniaga nie.. saya tak sangka dan tidak tahu, yang banyak masalah rupanya selepas bersalin.

Jika sebelum ini, saya selalu dengar member-member mengadu mabuk-mabuk dan pening-pening, loya sebab pregnant. Macam-macam, kes ada.



Ibu sihat je.. si suami pulak, yang alahan 9 bulan. Muntah-muntah, sampai masuk wad sebab kekurangan air. Kecian, kan..

Ibu mengidam minum minyak petrol. Yang nie, memang kes paling dasyat! saya pernah jumpa. 

Yang biasa dengar.. makan serbuk kopi, makan beras mentah dan makan sabun pun ada.

Fikir-fikir, balik.. cam tak logik. Tapi, itulah hakikatnya. Alhamdulillah, anak-anak mereka sihat walafiat. Kuasa Allah kan.. tiada siapa boleh lawan.

Allahuakhbar..

JOM! ATASI MASALAH YANG TELAH IBU-IBU BERSALIN DAN MENYUSU LALUI :

 1.  Selalu sangat saya dengar, ibu mempunyai masalah kekurangan susu. Bila susu kurang, anak cepat lapar.. Sebab, untuk awal kelahiran bayi.. Susu lah, sumber makanan mereka. Jika tiada susu, nak buat cam mana? 


Sumber : Mr. google
 2.  Mereka ambil jalan mudah dengan memberi susu formula. Bila tiada ilmu pengetahuan dan pengalaman untuk menyusukan bayi, maka kecian lah si kecil. Anda boleh baca DI SINI.(Perkongsian pengalaman dari Master Maria sendiri).



 3.  Ada jugak, yang alami masalah bengkak susu. Ngeri, saya dengar. Bila bengkak susu.. boleh memudaratkan mahkota wanita jika tidak diurut atau dirawat.



 4.   Ramai ibu-ibu muda mengadu kepada saya, mereka sakit-sakit badan dan mula penat serta kelesuan. Makin, kecian pulak saya dengar. Kebanyakkan insan-insan sekeliling saya bekerja. 

Tambah pulak dengan kerja-kerja rumah.
Kalau kerja swasta.. cuti bersalin, sekejap je. So, ibu-ibu tak dapat rehat yang cukup sewaktu tempoh berpantang.

Boleh mengundang bahaya, jika ianya berterusan.

 5.  Bila penat.. tak mampu nak control. Badan kita akan jadi lemah. Berhati-hati, ya sahabat. Boleh membawa kepada punca gila meroyan (click dan baca - Kemurungan posnatum)



Keadaan seperti ini lah, yang sebabkan ibu-ibu kurang menghasilkan susu. Dalaman perlu dijaga supaya ibu dan bayi selamat dan bahagia.

 6.  Ada juga, ibu-ibu yang hidup berjauhan dari suami. Dan bebanan keluarga terletak di bahu isteri seorang. Sakit anak.. anak meragam, hanya ibu je, yang lalui.

Si Ibu, menjadi stress dan penat.. kurang energy, kerana berjaga malam. Normal bagi, si bayi untuk bangun dilewat malam kerana tidak mendapat sumber makanan yang cukup.


Anak bangun malam
 7.   Bayi kena penyakit kuning atau bacaan Jaundice yang tinggi.



 8.  Bayi menangis non-stop. Perut masuk angin dan tak membuang dalam tempoh 5 hingga 7 hari.



 9.  Bayi cirit-birit dan alahan yang teruk. Bila dikaji-kaji, rupanya alahan disebabkan bagi minum susu formula dan ibu kurang titikberatkan pemakanan diri.

 10. Ibu bersalin selalunya akan mengalami sembelit yang teruk. Yeke? Cam tu, lah dari pengalaman mereka.




Banyaknya, masalah-masalah yang dialami dan saya sendiri tak terfikir serta terbayang begitu teruk keadaan ibu-ibu yang bersalin dan menyusu.

Setelah bertanya dan berbincang dengan rakan niaga MFMS Group, yang majoritinya telah melalui masalah dan rasakan sendiri keberkesanan shaklee.. Saya pun, dinasihatkan untuk cadangkan Set Ibu Menyusu kepada mereka.



Saya bukan pakar sakit puan, taw.. Tapi, sahabat setia saya akan tahu siapa saya. Saya berkongsi dari pengalaman sendiri dan juga insan-insan sekeliling yang pernah hadir dalam hidup ini.

Alhamdulillah, ilmu ini amat bermakna untuk saya dan sahabat semua supaya lebih bersedia dan berusaha ke arah hidup yang sihat dan bahagia.

InsyaAllah.

Sila LIKE dan SHARE sekiranya, sahabat rasa ia bermanfaat kepada rakan-rakan anda di luar sana.

SMS doakan sahabat Cinta Hati Sakinah sentiasa dipermudahkan segala urusan dan berjaya menjadi insan bertaqwa dunia dan akhirat.

Sekian, wassalam,
Salam Sayang, Salam Bahagia.

"Think Positive & Keep Smiling, Home Sweet Home."


#SEMPENA PROMOSI TAHUN BARU : REBUT PELUANG HEBAT DAN JIMAT BERGANDA-GANDA UNTUK INSAN-INSAN TERSAYANG TERUTAMA IBU DAN BAPA



Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan insan-insan tersayang?
Ingin menjana pendapatan 3, 4, 5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah? 
Hubungi Cinta Hati SMS untuk:-

FREE CONSULTATION
AFFORDABLE PRICE and
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Shaklee ID : 1168494
019-916 4276 [ Call, SMS, WhatsApp, Telegram ]
sakinahmatsaid@gmail.com
FB : Sakinah Mat Said

No comments:

Post a Comment