Saturday 26 December 2015

TIPS NIAGA : RIMAS MEREKA ASYIK TANYA

Assalamualaikum wbt..

RIMAS MEREKA ASYIK TANYA

Ini kisah beberapa tahun lepas, selepas tamat program Ijazah saya di sebuah IPTA tempatan.

Kemudian, beberapa bulan bekerja di lapangan pemasaran (bidang terjun), aku mendapat tawaran untuk menjadi tutor di sebuah IPTA kegilaan ramai.

Ketika itu, aku masih belum mempunyai kenderaan sendiri hatta lesen kenderaan.

Cam mana nak ada kereta, kalau tak de lesen kan..

So, aku membuat keputusan untuk merangka kehidupan dan comitment baru.

Aku perlu membeli kereta untuk memudahkan urusanku ke kelas sebagai tutor yang tidak menentu waktu.

Sampai bila aku harus bergantung kepada teman serumah? Tempat kerjaku memang tak ada kemudahan public transport.

Aku pernah buat kerja gila.. berheel 2 inci setengah, berjalan kaki pulang ke rumah sewa yang jarak 30 minit sahaja.

Tapi, kesannya kaki dan lututku sakit sebab jalan berbatu kerikil. Terpaksa berselisih dengan buruh binaan di bahu jalan yang menakutkan. Aku pulak, terlupa nak bawak selipar jepun yang ku rasakan lebih berguna di saat itu.

Hurmm..

Aku mula mengambil lesen.

Dalam masa yang sama, aku ke showroom kereta untuk membuat pilihan.

Keadaan di Showroom :

Tak ramai orang, sebab weekdays.

Haa..

Ini kelebihan aku sebagai tutor. Tidak terikat dengan jabatan 24jam. Datang mengajar on duty. Boleh buat extra class.

Korang tak perlu pelik, jika aku boleh keluar ke mana-mana ikut suka hati.

Berbalik kepada showroom tadi.

Melangkah sahaja kakiku ke ruangan pameran, aku disambut oleh pegawai yang bertugas.

Dia tanya aku : "Nak beli kereta Cik?"

Aku jawap : "Ha'a.. tapi, saya nak tengok dulu."

Pegawai tadi : "Silakan.."

Aku pun, tengok dan masuk ke dalam kereta satu demi satu sambil di entertain oleh pegawai tadi. Try dan bayangkan yang aku dah dapat kereta tersebut.

Cuma tak drive je. Sebab, aku belum dapat lesen dan tak berani pun nak drive.

Just berlakon cam pandai je. Hahaha..

Ok, dah selesai try semua kereta. Kena tunggu test drive je.

Cam biasa aku masuk ke mana-mana showroom.. last part, adalah "table talk" untuk close sales.

Pegawai tue layan semua kehendak kita. Jawap semua kemusykilan dan persoalan kita dengan baik. Dia dah hafal skrip. Dah biasa dengan soalan dari customers.

Aku dah jatuh cinta kat sebuah model nie. Bagus penerangan dorang.

Aku membuat keputusan untuk memberi jawapan dalam masa seminggu. Sebabnya, aku nak minta pendapat keluarga first. Aku masih muda ketika itu. Risau tersilap langkah.

Kesudahannya, Aku (Si gadis ini) beli ke?

Isunya bukan result yang cuba saya highlightkan dari kisah ini.

Tapi, proses closed sales.

Sebagai seorang peniaga, cuba bayangkan pembeli anda seperti si gadis ini.

Kebanyakkan pembeli memang inginkan benefit, ingin selesaikan masalah dorang, bukan harga yang menjadi keutamaan.

Sebab, si dia memang memerlukan kereta.

Begitu jugak, dengan mana-mana produk anda.

Jika ada prospect datang kepada kita.  Kebanyakkan mereka memang ingin menyelesaikan masalah dan sedikit sahaja yang kurang berkualiti.

So, fahami dan kenali lah siapa prospect kita.

Bukan terkam cam singa kelaparan.. bertanya hingga buatkan mereka rimas "Cik bila nak beli?" "Cik nak beli yang mana?" dan banyak lagi..

Kita tak tahu pun apa masalah pembeli.. Asyik terkam je..

Tak ke rimas.

Ok.

Pastikan mereka peroleh sesuatu yang berbeza daripada anda berbanding peniaga yang lain.
Hubungi : 0199164276 untuk Peluang Tambah Pendapat Sampingan Keluarga.
Rezeki Allah itu luas. Yakinlah dengan kuasaNya. Mintak dengan Allah. Allah yang gerakkan hati mereka. Tugas kita sampaikan.

InsyaAllah.

Sekian, wassalam.
Salam Sayang, Salam Bahagia.

*Sila SHARE jika entry kali ini bermanfaat untuk saudara-mara dan jugak rakan-rakan kita di luar sana. Saya doakan anda Kaya, Bahagia dan Berjaya Dunia/Akhirat.

"Think Positive & Keep Smiling, Home Sweet Home."
Ingin menjana pendapatan 3, 4, 5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah? 
Hubungi Cinta Hati SMS

019-916 4276 [ Call, SMS, WhatsApp, Telegram ]
sakinahmatsaid@gmail.com
FB : Sakinah Mat Said

No comments:

Post a Comment